Annonce
Erhverv

Bedst til vækst i Sydjylland: Designsucces bygget på tro, twist og kvalitet

Vinderen af EY Entrepreneur Of The Year i Region Syd- og Sønderjylland blev Mos Mosh A/S, som Kim Hyldahl er direktør og grundlægger af. Pressefoto
Modevirksomheden Mos Mosh i Kolding har på mindre end 10 år skabt sig et stærkt internationalt brand til kvinder, og nu er stifteren Kim Hyldahl på vej med sin første linje til mænd. Den kommer i 2020, og i pipelinen ligger også en entré på det attraktive amerikanske marked for årets vinder af EY Entrepreneur Of The Year i Syd- og Sønderjylland.

KOLDING: Der er flere veje til succes.

Men Kim Hyldahl - manden bag mode-virksomheden Mos Mosh - har først og fremmest fundet sin egen. Og efter en vækstspurt, som forlængst er blevet til et marathonløb med en stejl opadgående kurve, følger den nykårede EY Entrepreneur Of The Year 2019 i Syd- og Sønderjylland fortsat sporet, som han lagde ud i marts 2010.

Det begyndte med jeans til kvinder i et internationalt snit med et unik twist for at give et andet look end det gængse, og så selvfølgelig i en kvalitet, der er til at stå inde for. Og sådan er det sådan set stadig.

Nok er der i dag tale om en komplet kollektion med både bluser og jakker, og senest her i efteråret er der også kommet Mos Mosh-sko på hylderne, men ellers er der langt mellem de forretningsmæssige svinkeærinder på Ejlersvej med view ud over Slotsøen i Kolding. Og ifølge Kim Hyldahl er netop troskab overfor brandets dna en væsentlig del af succesopskriften.

- Vi har tænkt internationalt fra dag ét, og jeg har set alt for mange inden for tøjbranchen, der er ikke er tro mod deres dna og udtryk. Derfor har vi altid fokuseret på at cutte af frem for at adde til. Vores sko er faktisk første gang, at vi har bevæget os lidt uden for kerneområdet, siger Kim Hyldahl.

Annonce
Juryen peger på, at der er opbygget et stærkt brand, og årets vinder har skabt en klar identitet og høj loyalitet. Ikke bare herhjemme, men også internationalt, hvor virksomheden har fået godt fat blandt andet gennem dygtig udbygning af forhandlernetværk. Samtidig er der høj fokus på digitalisering og udbygning af netsalg.

Michael Anker, Partner i EY og ansvarlig for region Syd- og Sønderjylland i EY Entrepreneur Of The Year i sin vindertale om Kim Hyldahl og Mos Mosh.

Ordentlighed som vejviser

Troskab gælder også i forhold til leverandører og samarbejdspartnere. De er, som Kim Hyldahl selv udtrykker det, forholdsvis få. Til gengæld er de dygtige og loyale - som medarbejderne, tilføjer han.

- Nu bliver der jo snakket meget om bæredygtighed, og jeg er også i den forbindelse stolt af, at 85-95 procent af vores produktion foregår i Europa. Sådan har det været helt fra begyndelsen, fortæller Kim Hyldahl.

Mos Mosh beskæftiger i dag 35 ansatte og er med stifterens egne ord fortsat at betragte som en lille virksomhed, selv om tallene er store. Mos Mosh omsatte i 2018 for 390 mio. kroner og landede et overskud før skat på 99 mio. kroner, mens forventningen til årets omsætning er på 450 mio. kroner.

Kim Hyldahl slår dog fast, at hverken top- eller bundlinjen er rettesnoren, som sikrer kursen. Tværtimod.

- Det er vigtigt i vores virksomhed, at vi ikke bare er drevet af næste kvartal, og at vi ikke kigger til højre den ene gang for så at kigge til venstre næste gang. Vi er ikke gode til at gå på kompromis. I stedet er vi autentiske, ærlige og ordentlige, og så skal bundlinjen nok også følge med, forklarer stifteren om sin opskrift på succesen.

Årets syd- og sønderjyske EY Entrepreneur Of The Year tilføjer, at det selvfølgelig kan synes nemt for ham at sige, når tallene nu engang ser ud, som de gør:

- Det gælder igen om at være åbne for masser af input, som vi får, men samtidig være dygtig til at filtrere fra. Og så går vi altid efter at levere et produkt, der er lidt bedre end, hvad kunderne forventer.

Fokusering frem for alt

Mos Mosh har sit største marked syd for grænsen - i Tyskland - og udover Europa er der også forhandlere i Canada og 100 kunder i Australien samt New Zealand, mens USA endnu venter på at blive erobret.

- USA er i pipelinen. Det er både et spændende og udfordrende marked, hvor andre tidligere har brændt fingrene. Derfor skal vi gøre det rigtigt, når vi går ind i USA. Ekspansion er et overordnet mål for os, men det handler også om fokusering, og vi er for eksempel ikke færdige med at vokse i Tyskland endnu, siger Kim Hyldahl.

Han solgte i 2017 69 procent af virksomheden til den tyske kapitalfond Findos Investor for et trecifret millionbeløb med en aftale om, at storinvestoren ikke skulle blande sig i den daglige drift. Og sådan er det også blevet. For Mos Mosh har samtidig ligesom i sin tilgang til kunderne leveret mere end forventet.

- Når kapitalfonde kommer ind i billedet, så bliver alt ofte optimeret for at løfte toplinjen, og her er bundlinjen så også fulgt med. Findos er med på bestyrelsesniveau. Vi mødes fire gange om året. Det er det, og vi har hele vejen fulgt vores egen strategi. Derfor skal Findos heller ikke have æren for vores succes i Tyskland, men de har selvfølgelig været med til at gøre det muligt, påpeger Kim Hyldahl.

Kim Hyldahl

Kim Hyldahl er opvokset ved Esbjerg og indledte sin karriere i tøjbranchen som ekspedient i Far & Søn i Esbjerg.

Han er tidligere brandmanager for Selected i tøjgiganten Bestseller.

Kim Hyldahl har stået bag et firma som producerede for andre mærker og et herretøjsmærke, som han afhændede til Bertoni.

I marts 2010 stiftede han Mos Mosh sammen med en kompagnon, som han købte ud i 2013, og har i dag titel af administrerende og kreativ direktør.

Den tyske kapitalfond Findos Investor overtog i 2017 69 procent af aktierne i Mos Mosh for et trecifret millionbeløb. Kim Hyldahl er medejer af en andel på 29 procent, mens salgsdirektør David Skjødt ejer de resterende to procent.

I sit seneste regnskab for 2018 leverede selskabet et resultat før skat på 99 mio. kroner, mens bruttofortjenesten voksede fra 75 mio. kroner i 2017 til 115 mio. kroner i 2018. Egenkapitalen lyder nu på 108 mio. kroner.

Lillebror venter i 2020

Udover en stor jubilæumsfest i foråret barsler Kim Hyldahl med en Mos Mosh-lillebror - en herrelinje - som er klar fra efteråret 2020.

Og hvordan hænger det så sammen med at være tro mod sin dna, at dametøjsdesigneren også vil til at ekvipere mænd?

- Først og fremmest tror jeg meget på markedet og på, at der er plads til en ny spiller, der tænker internationalt, og som tør sige det højt. Det bliver efter samme koncept om ordentlig kvalitet og design med et twist, og så føler vi nu, at vi efter godt ni år med stort fokus på kvinder er klar til at udvikle firmaet videre, og vi gør det kun, fordi vi tror på, at vi kan gøre det, slutter Kim Hyldahl.

Ecooking, som Tina Søgaard er direktør for og grundlægger af, blev belønnet med start-up pitchen i regionen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce