Annoncørbetalt indhold

Befri de rådne gulerødder

Eksempel på et af de postkort der uddeles i supermarkeder. Borgerne skal gerne tænke affaldssortering, allerede i supermarkedet, når de handler ind til madlavningen
Fik du tømt de rådne gulerødder ud af posen, inden du smed den ud? Hvis ikke, så glemte du faktisk, at du stod med affald, der har potentiale til at blive til noget nyt.

Madaffald, også kaldet organisk affald, er en ressource i Vejle Kommune. I år er 30 år siden kommunen startede med at indsamle det organisk affald. Derfor sætter AffaldGenbrug fokus på at få endnu mere organisk affald sorteret fra til genanvendelse. Det giver nemlig god mening, for skraldebilerne i Vejle Kommune kører på gas, der er fremstillet af det organiske affald.

” AffaldGenbrug har lavet en række affaldsanalyser, der viser, at en del af det, der kommer i beholderen til restaffaldet, faktisk er organisk affald, der stadig ligger i emballage. Det er for eksempel plastposer med frugt og grønt, hård plast med pålæg og glas med marmelade eller silderester”, fortæller afdelingsleder for AffaldGenbrug, Yvonne Thagaard Andersen.

Vejle Kommune ligger i front, når det gælder genanvendelse af borgernes affald, og sådan skal det fortsat være. Derfor igangsætter AffaldGenbrug en kampagne for at få mere af det organiske affald ud af emballagen og over i den grønne pose til organisk affald. Kampagnen skal nå samtlige indbyggere i Vejle Kommune. Tanken er, at borgerne skal tænke affaldssortering, allerede i supermarkedet, når de handler ind til madlavningen. Derfor har vi indgået et samarbejde med en del fødevarebutikker i kommunen. Når du handler, får du tilbudt et postkort, der informerer om, at når du tømmer emballagen, får madaffaldet mulighed for at blive til noget”, siger Yvonne Thagaard Andersen.

Fødevarebutikker som blandt andet Bilka, Føtex og Kvickly har sagt ja til at være en del af kampagnen. Derfor vil de handlende i november og december kunne møde AffaldGenbrugs medarbejdere i butikkerne, hvor de tilbyder en snak om affaldssortering.

”Det vigtigste er selvfølgelig at få brugt maden, inden den bliver for gammel. Der er masser af opskrifter på nettet, der inspirere til, hvordan du kan få brugt dine madrester. Men når først madrester har gemt sig bagerst i køleskabet og er blevet glemt, ender både indpakning og maden ofte sammen i beholderen til restaffald. Men det er her, vi håber, at vejlenserne tager det næste skridt mod endnu mere genanvendelse ved at tømme emballagen, så både indpakning og det organiske affald hver for sig kan få mulighed for at blive til noget”, siger Yvonne Andersen.

Budskabet om, at affald har potentiale, har mange borgere allerede mødt på genbrugspladserne i Vejle og Give. Her har AffaldGenbrug fjernet containerne til brændbart og sat endnu mere fokus på sortering. I forlængelse af det, er det naturligt, at man i Vejle Kommune også fokuserer på andre affaldsfraktioner som eksempelvis organisk affald. Hvis vi bare sorterer 10% mere fra som organisk affald, betyder det godt 800 tons, der i stedet for at gå til forbrænding, kan blive til biogas. Biogas, der kan bruges som drivmiddel til skraldebilerne.

Så når du tømmer emballagen, er du en del af den cirkulære tankegang, hvor det, der var affald, får værdi og bliver genanvendt lokalt.

Vil du vide mere om sortering af blandt andet organisk affald, kan du læse mere på www.vejle.dk. Her finder du også information om beholderløsninger samt små film, der viser, hvad der sker med affaldet, når skraldebilen har hentet det.

Annonce

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.