Annonce
Biler

Biler på lager – men uklarhed om bestillinger

Det meste af Europas bilindustri - som her VW - ligger underdrejet. Det påvirker leveringstiderne for danske kunder. Foto: VW
Langt de fleste bilproducenter er underdrejede som følge af coronakrisen. De store importører har biler på lager, men der er hovedsagelig uklarhed om bestilte biler til danskerne.
Annonce

Der er nye biler på lager, men usikkerhed om leveringerne, hvis du går efter en bestemt model eller variant. Sådan lyder meldingerne fra en række store bilimportører, der alle påvirkes af den altoverskyggende corona-krise, som giver store konsekvenser i bilbranchen, hvor en række mærker har lukket ned for produktionen i Europa. Det gælder bl.a. VW, Toyota, Ford, Renault, PSA, BMW, Mercedes og mange flere.

Foråret er normalt højsæson for bilsalget, derfor har mange importører fået biler hjem eller har dem på vej. Men leveringstider på bestilte modeller er usikre. Det gælder bl.a. hos Volkswagen.

- Vi har et lager af biler, så vi omgående kan levere størstedelen af modellerne i Volkswagens modelprogram. Med hensyn til leveringstider på bestilte biler er det svært at sige noget nærmere, da vi jo ikke ved, hvornår fabrikken starter produktionen op, lyder det fra Thomas Hjortshøj, der er pressechef hos Volkswagen.

En næsten ensartet melding kommer fra Anders Tystrup, som er pressechef hos Toyota Danmark.

- Umiddelbart ser leveringssituationen fornuftig ud. Lige nu er lagrene godt med, og vi oplever pt. ingen forlængede leveringstider på vores modeller. Jeg vil dog ikke afvise, at det kommer til at ske i fremtiden, alt efter varigheden af covid-19 krisen, siger Anders Tystrup.

Hos Peugeot, Citroën og DS konstaterer pressechef Hanne Sørensen, at der pt. også er biler på lager til levering.

- I forhold til levering ser det fint ud. Det gælder for alle mærker, at vi både har biler og reservedele på lager, siger Hanne Sørensen. Bestillinger og leverancer er ifølge hende pt. ikke påvirket af coronakrisen. Her er mange allerede bestilte biler på vej, og leveringstiden er en enkelt til seks måneder afhængig af variant. Men Hanne Sørensen pointerer, at der med kort varsel kan ske ændringer i de prognoser.

Stille på bilfabrikkerne

En række af de store bilproducenter har lukket eller vil lukke ned for produktion i Europa. Det er foreløbig typisk for en periode på to til fire uger. Men situationen kan ændre sig, da mange er afhængige af de samme underleverandører. I USA er de tre store, Ford, GM og FCA (Fiat og Chrysler) blevet enige om at stoppe produktionen, også i Mexico og Canada, ligesom de udenlandske producenter som bl.a. Toyota, Nissan, Honda og Audi stopper samlebåndet.

Til gengæld er produktionen igen ved at komme op i Sydkorea og Kina.

Annonce

Ny model på vej

Hos Ford er der også gode lagerbeholdninger, fortæller Lene Dahlquist, som er pressechef.

- Ford har pt. godt med biler på lager af alle vores personbiler og et bredt udvalg af varianter. Vi har også biler på vej hjem, som er produceret, inden fabrikkerne lukkede midlertidigt ned for produktionen, siger Lene Dahlquist og fortsætter:

- Vi kan ikke garantere, at alle varianter og farver er mulige at få til hurtig levering, men overordnet set er situationen rigtig god.

Lene Dahlquist peger dog på, at der er udfordringer:

- Ønsker kunden noget, som vi ikke har på lager eller på vej hjem, er leveringstiden ukendt, siger hun.

Specifikt for den nye og hypede Kuga PHEV gælder, at den fortsætter med at sælge i stort antal, og her er meldingen, at Ford har biler på vej hjem, men importøren forventer, at leveringstiden øges i den kommende tid, da produktionen af denne også er midlertidigt stoppet.

Hos Renault er billedet det samme. Her er der 6.000 biler på lager herhjemme, fortæller Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault Danmark. Med mere specielle bestillinger er det mere usikkert. Han forventer dog, at hele bestillingstiden skal rykkes med tre måneder. Da Renault normalt har korte leveringstider på måske fire-seks uger, forventer han, at det ikke giver de store udfordringer.

Annonce

Dyrt for bilproducenter

Bilproducenterne er især sårbare, da produktionen er bygget op med få varelagre og kontinuerlig levering. Derfor er man ekstra udsat, hvis nogle af de mange underleverandører lukker ned. Mange steder har man dog sendt mandskabet hjem for en vis periode indtil den første corona-bølge har lagt sig. Logistikken fra fabrikken og hele vejen til bilkøberen i Danmark er også et logistisk puslespil med mange områder, der kan påvirkes. Det er også en dyr omgang for bilproducenterne. Ifølge den anerkendte tyske brancheekspert Ferdinand Dudenhöffer koster det bilproducenterne 360 mio. euro - eller 2,69 milliarder kr. - hver dag, produktionen står stille.

I forbindelse med omlægningen sker der dog også andre tiltag. I England har myndighederne bedt Ford og Jaguar Landrover om at producere ventilatorer, som skal bruges til medicinsk udstyr, der kan hjælpe hårdt ramte covid-19-patienter med at trække vejret bedre. Det gælder også hos Volkswagen, hvor man kan producere måleudstyr til hospitalerne, mens koncernens mange 3D-printere kan bruges til at printe reservedele til hospitalsudstyr. Mange bilproducenter har også masker, som kan bruges på hospitalerne.

Bilproducenterne kan nu samtidig se mod Kina, hvor producenten Geely hurtigt fik gang i produktionen under og efter corona-udbruddet her. Det skete bl.a. ved, at fabrikken indførte omfattende helbredstjek af medarbejderne, som blev undersøgt op til to gange om dagen, hvor både pandemålere og armbånd kunne påvise feber, og de skulle igennem kontroller, før de kom ind på fabrikken. Her var masser af afstand, konstant desinficering samt kontrol for virus på overflader af materiel og biler, hvor de fire hjul skulle over en special antibakteriel måtte, som fjernede virus.

Ford har et bredt udvalg på lager og forsyninger på vej hjem af den nye Kuga PHEV. Men leveringstiden ventes at stige. Foto: Ford
Peugeot har et fint lager af modeller som den nye 208’er hjemme, og kan også levere, oplyser importøren. Foto: Peugeot
Toyota har modeller som Auris hjemme, fortæller importøren. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce