Annonce
Vejle

Billetsalget er for længst lukket: Nu søger DSB gode stations-ideer

Alt har interesse, lyder det fra DSB, der gerne vil facilitere og opfordre til mere aktivitet på de danske banegårde. Her i anden sammenhæng en flok zumba-udøvere ved Vejle Banegård i 2012. Arkivfoto: Torben Glyum
Gå ikke over sporet i Vejle, Børkop og Jelling - men bliv på stationen! Det skal nemlig være sjovere at bruge den, mener DSB.
Annonce

Vejle: Der er ikke nok liv på de danske stationer og banegårde.

Det synes DSB, der ikke alene råder over ledige lejemål på nogle af landets stationer, men også gerne vil aktivere disse trafikknudepunkter, så de i højere grad bliver et aktiv i byen, for byens borgere og ikke mindst de rejsende.

- Liv på stationerne gør det mere attraktivt og trygt at opholde sig på stationerne, lyder pointen.

Den idé er led i et nyt projekt, hvor DSB opfordrer lokale ildsjæle over hele landet til at komme med gode ideer til aktiviteter i de historiske rammer, hvor trafikken og aktiviteten førhen var langt højere.

- I gamle dage brugte vi stationerne på en helt anden måde. Der var stationsforstander, bagagehåndtering, jernbanerestaurant og så videre, men i dag køber folk jo billetterne ved selvbetjening. Vi vil gerne give vores kunder en ekstra grund til at komme på stationen, forklarer underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen.

Hanafviser, at det nye initiativ handler om en eventuel nedgang i passagertallet.

- Projekterne her er udelukkende skabt, fordi vi mener, at det vil bidrage til en god oplevelse for de rejsende, siger han.

- Som en sidegevinst håber vi så på, at en øget aktivitet kan få åbnet øjnene for at leje nogle af de ledige lokaler, vi har på flere stationer, tilføjer han.

Både i Vejle og Børkop er der for eksempel ledige lokaler.

I gamle dage brugte vi stationerne på en helt anden måde. Der var stationsforstander, bagagehåndtering, jernbanerestaurant og så videre, men i dag køber folk jo billetterne ved selvbetjening. Vi vil gerne give vores kunder en ekstra grund til at komme på stationen.

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør, DSB

Annonce

Lokale kræfter

DSB forestiller sig, at aktiviteterne på de danske banegårde kan være alt fra loppemarked og koncert til cykellapning og tøjreparation - så længe det bare ikke skaber konkurrence med de øvrige erhvervsdrivende i området.

Derfor får man næppe lov til at stille en foodtruck op på Vejle Trafikcenter, mens det er langt mere sandsynligt, at det kan lade sig gøre i Børkop eller Jelling.

Dog er det primært de store banegårde, DSB i første omgang koncentrerer sig om.

- Der er masser muligheder på stationer i Trekantområdet. Mest oplagt er de store stationer i området, for eksempel er forhallen i Kolding god til events, og i Fredericia er både forhallen og tunnelen oplagt. I Vejle kan der kun laves projekter på stationens udeområde. Men også de små stationer kan danne ramme om nye tiltag, fortæller Aske Wieth Knudsen.

Meningen er ikke, at projekterne aflønnes eller honoreres, men DSB vil være behjælpelig med det praktiske som at stille faciliteter til rådighed, trække strøm, indhente tilladelser og lignende.

- Det bliver med begrænset involvering af DSB og uden at genere de rejsende. Desuden skal projekterne kunne gennemføres uden en sikkerhedsmæssig risiko, lyder det fra DSB-underdirektøren, der finder det vigtigt, at lokale kræfter kommer i spil.

- De lokale kender deres by og ved, hvad der kan fungere præcis der, hvor de bor, siger han.

Vejle har i dag 7-8000 dagligt rejsende via DSB, mens stationerne i Børkop og Jelling ligger på omkring 500 dagligt rejsende, oplyser han.

Har man en idé i ærmet, kan man sende en e-mail til DSB på oplevelsesstationen@dsb.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Lyt med: For to år siden kørte Jesper sin kone på plejehjem: - Jeg følte mig som det mest utro væsen over for Hanne

Vejle Boldklub For abonnenter

VB tog point mod FCK, men en anden ting er næsten vigtigere

Vejle

Bekymring breder sig på lærerværelserne: Vejle-lærere kan ikke overholde afstandskravene

Annonce