Annonce
Billund

Billund Lufthavn i opråb: Lufthavnen skal kobles op på motorvejsnettet

Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn, peger i lufthavnens høringssvar på, at en ny motorvej er absolut nødvendig for lufthavnen og hele Vestdanmark. Foto: André Thorup
Høringsperioden for Ny Midtjysk Motorvej er slut, og høringssvaret fra Billund Lufthavn er klart: Lufthavnen bliver koblet op på motorvejsnettet, og anlægget af motorvejen skal påbegyndes i Give
Annonce

Ny Midtjysk Motorvej skal begynde i Give, og det kan kun gå for langsomt med at få Billund Lufthavn koblet op på den.

-  Det er absolut nødvendigt for væksten og erhvervsudviklingen, at Billund Lufthavn bliver koblet op på bedre infrastruktur. Vi understøtter nogle af Danmarks største virksomheder i deres globale marked. Det skal national infrastruktur også være med til at understøtte, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn via en pressemeddelelse og og fastslår:

– Etableringen af Ny Midtjysk Motorvej skal starte i Give, så vi hurtigst muligt indkasserer værdien af at koble en international lufthavn på motorvejsnettet. Ifølge VVM-undersøgelsen vil netop denne strækning være det mest trafikerede stykke på hele den nye motorvej uanset linjeføring rundt om Billund.

Annonce

Vækstmotor

Morten Rettig, direktør for Trekantområdet Danmark, understreger også vigtigheden i forbedret infrastruktur til og omkring en international lufthavn:

– Trekantområdet er Danmarks vækstmotor. Siden 2008 har vi præsteret højere vækstrater end noget andet sted i Danmark. Det skyldes ikke mindst, at vi har en central beliggenhed midt i landet, der er understøttet af en solid infrastruktur. Billund Lufthavn er en afgørende forudsætning for, at Trekantområdet fortsat kan bidrage med så meget vækst til Danmarks velstand – og en direkte opkobling af lufthavnen på motorvejsnettet vil yderligere styrke forbindelsen mellem vores internationale virksomheder og de globale markeder, understreger Morten Rettig.

Annonce

International lufthavn

Billund Lufthavn er en international lufthavn, der gennem de seneste 10 år har vækstet med gennemsnitligt fire procent årligt. På den anden side af coronakrisen vil det tabte blive indhentet, og væksten vil fortsætte, forventer lufthavnen.

I 2019 var der 3,7 millioner passagerer igennem terminalen, og der kørte 38.000 tunge lastbiler til og fra Billund Lufthavn med luftfragt.

Ifølge lufthavnen er det sikkert, at det bliver fordoblet henover de næste 20-25 år. En motorvejsstrækning til Billund er derfor uundgåelig og for at fremtidssikre infrastrukturen, der skal håndtere stigningen i passagerer og luftfragt, skal beslutningen om etableringen træffes nu.

Kæmpe fyringsrunde

Coronakrisen var den direkte årsag til, at Billund Lufthavn i maj måtte gennemføre en kæmpe fyringsrunde. I alt blev 210 årsværk nedlagt. 309 medarbejdere fik i den forbindelse besked om, at de ikke længere skulle være ansat i lufthavnen.

I april og maj tabte Billund Lufthavn henholdsvis 99 og 98,3 procent af sine passagerer sammenlignet med de samme måneder i 2019.

– Hvis vi skal fortsat skal kunne understøtte et stærkt, globalt produktionsmarked i Vestdanmark, skal vi forbedre og dermed fremtidssikre den nationale tilgængelighed. I dialogen med flyselskaberne er national tilgængelighed ét af de vigtigste punkter for investering i nye ruter, da det øger optageområdet for passagerer. Det er derfor et faktum, at national tilgængelighed er en forudsætning for international tilgængelighed, og dermed nødvendigt for turismen, erhvervslivet og beskæftigelsen i hele Danmark, siger Jan Hessellund og afslutter:

– Billund Lufthavn skal nok vækste og nå vækstmålene for 2040. Det bliver man nødt til at have med i afgørelsen om Ny Midtjysk Motorvej, når lufthavnens tilstedeværelse betyder så meget for dansk samfundsøkonomi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Børkop

Krise har vist nye muligheder i Krystallen: Det har vi lært af coronakrisen

Annonce