Annonce
Biler

Bombastisk fransk limousine i direktør-klassen

Den store DS 9 bygger på en forlænget udgave af Peugeot 508. Den byder bl.a. på infrarødt nattesyns kamera og intelligente full LED-forlygter. Foto: DS
Ny stor og avanceret DS9-model skal tage kampen op mod de etablerede luksus-limousiner.

Franskmændene vil nu for alvor med i den tunge ende af luksusklassen. Våbnet hedder DS9, som er en næsten fem meter lang limousine. Det er en bil, der bevæger i samme luftlag som f.eks. Audi A6 eller Mercedes E-klasse, og det er da også disse modeller, som er nogle af konkurrenterne for den store bil, der helt præcist måler 4,93 meter i længden og 2,90 meter mellem akserne.

Hvis du synes, at linjerne virker bekendte, er det ikke helt tilfældigt. DS9 bygger nemlig på samme platform som den forlængede udgave af Peugeot 508, som PSA sælger i Kina. I forhold til firmaklasse-modellen, 508, der kom på markedet for et par år siden, er der her dog langt mere luksus og bling i samme lidt overhængte smykkestil, som vi kender fra de andre DS-modeller, der tæller DS3 Crossback og DS7 Crossback. Det gælder f.eks. en kabine med krystalformede berøringsfølsomme kontakter, et instrumentbord betrukket med nappa og tagbeklædning i læder. Instrumenteringen kan selvfølgelig fuldendes med et eksklusivt fransk BRM-ur. Lydniveau og musik er optimeret med specielt laminerede ruder og et Focal Electra lydsystem med 14 højttalere.

Annonce
Modellen har en akselafstand på hele 2,9 meter, og den er i samme klasse som bl.a. Audi A6 og Mercedes E-klasse. Foto: DS

Avanceret set-up

Undervejs er der lagt vægt på komforten. Affjedringen optimeres således med ”DS Active Scan”, hvor et kamera holder øje med vejen forude og regulerer affjedring, højderegulering og acceleration for hvert hjul, så det giver den mest optimale fremfærd. Der betyder ifølge DS, at man kan skifte præcist mellem den komfortable oplevelse i en stor limousine til en mere dynamisk grand coupé-fornemmelse.

DS9 byder selvfølgelig på dynamiske full LED-forlygter og det infrarøde natkamera, vi også kender fra DS7 Crossback. Det kan spore fodgængere, cyklister og dyr i en afstand på 100 meter. De bløde trafikanter og dyrene markeres med rødt i instrumentpanelet, ligesom kameraet kan vise et billede af disse. De aktive full LED-forlygter kan samtidig indrette sig efter, om du kører på f.eks. landevej eller motorvej, og de følger med synsfeltet i bilens svingbevægelser.

På bagsæderne vil der naturligvis være mulighed for indbygget massage, køling eller varme, mens specialdesignet ambient-lys i forskellige varme nuancer skal skabe stemning.

Flere plug-in-modeller

Her bliver der også mulighed for en stribe special-modeller med hver deres karakteristik, der er opkaldt efter kvarterer i Paris. Det gælder f.eks. DS Inspiration Bastille, DS Inspiration Rivoli og DS Inspiration Opèra, mens der også er en DS Inspiration Performance.

DS9 lanceres som plug-in-modellen E-Tense, hvor en 1,6 liters benzinmotor spiller sammen med et batteri på 11,9 kWh, og som har en samlet systemeffekt på 225 hk. Den klarer 40-50 km på en opladning og kan skyde op til 135 km/t på ren el. Senere følger yderligere en forhjulstrukket E-Tense plug-in-hybrid med 250 hk og længere rækkevidde samt en firehjulstrukket E-Tense plug-in hybrid med 360 hk. Programmet omfatter også en rent benzindrevet Puretech-version med 225 hk.

DS vil så gerne skabe tråde til den stolte forhistorie hos Citroën med modeller som DS19 og DS21. Det sker med krom-markeringer på C-stolpen og bagkofangerne, som det også var kendt fra de modeller. Om det er kønt, kan så diskuteres. Den ny DS9 kommer på markedet sidst på året. Den danske importør har endnu ikke sluppet oplysninger ud om planerne herhjemme.

Interiøret byder på masser af detaljer som berøringsknapper med diamantagtige greb og et eksklusivt ur fra fransk BRM. Foto: DS
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Tøjbutik i Vestergade lukkes

VB

VB siger farvel til norsk offensiv-spiller

Annonce