Annonce
Læserbrev

Borgerbevægelse har skrevet åbent brev til trafikordfører og pressechef: Kære Kristian Pihl Lorentzen og Martin Østergaard-Nielsen

Og desværre må vi konstatere, at Vejdirektoratet i deres redegørelser har deres helt egen beskrivelse af det østjyske landskab, når Randers og Horsens tillægges de mest betydelige tunneldale.

Læserbrev: I forbindelse med omtale af en ny borgergruppe bliver I i VAF citeret for følgende udtalelser:

"Vejdirektoratet tager høringsfaserne af deres undersøgelser meget alvorligt og bestræber sig altid på at behandle alle høringssvar grundigt og udtømmende", og at "politikerne på Christiansborg kigger Vejdirektoratets arbejde efter i sømmene, inden der træffes endelig beslutning".

Det vil vi som borgere gerne tro på. Men kæden hopper af her: For VVM er nu blot et arbejdsredskab, som Vejdirektoratet skal bruge i forbindelse med anlægsarbejdet af en Midtjysk Motorvej, som allerede er vedtaget i en politisk "forligskreds" - det er jo ikke en gang Folketinget, der vedtager denne dyre motorvej efter behørig nærlæsning af VVM.

Og desværre må vi konstatere, at Vejdirektoratet i deres redegørelser har deres helt egen beskrivelse af det østjyske landskab, når Randers og Horsens tillægges de mest betydelige tunneldale.

Det er ikke i overensstemmelse med det, som vi almindelige mennesker kan se, og heller ikke med Miljøministeriets konstatering af, at "Vejle Ådal er den længste og mest markante af de østjyske tunneldale".

Det fremgik i udtalt grad af den redegørelse, som Vejdirektoratet skrev på baggrund af Niras' rapport om mulige linjeføringer i en midtjysk motorvejskorridor, hvor de mange advarsler om negativ påvirkning af Vejle Ådal blev fuldstændig nedtonet - desværre kan jeg ikke længere finde den på Vejdirektoratets hjemmeside.

Denne tidlige analyse indeholdt også advarsler vedrørende andre vigtige naturområder i Jylland. Dette blev tilsyneladende nedtonet af Vejdirektoratet, inden det gik videre til politikerne, som nu kunne arbejde videre med planerne uden at spekulere over mulige naturødelæggelser.

Men netop naturområderne med de rekreative værdier og som levested for flora og fauna har en stor betydning for mange mennesker.

Det var indtil kommunalreformen muligt at klage over infrastrukturprojekter på baggrund af VVM-redegørelserne, som konkretiserede eventuelle problemer. Det gjorde det muligt at foretage en afvejning af samfundsinteresserne.

Den mulighed er nu fjernet, til frustration for borgerne, som derfor organiserer sig for at få indflydelse.

Kristian Pihl Lorentzen, du mener, at motorvejsmodstanderne i stedet for at beklage sig skal "engagere sig politisk". Hvorfor giver man ikke samme besked til de privatpersoner, som ønsker en midtjysk motorvej?

Vi oplever, at politikere modtager deres invitationer, samtidig med at de melder afbud til borgergrupper, som ikke ønsker motorvejen, men gerne vil drøfte en bred vifte af muligheder for at løse infrastrukturproblemerne.

Det oplever vi som særdeles udemokratisk. (Forkortet, red.)

Annonce
Anne Birgitte Levisen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Vi åbner endnu en kalenderlåge: Skolelæreren har altid drømt om at redde hele verden

112

Pludselig gik en mand på kørebanen: I kritisk tilstand efter påkørsel

Annonce