Annonce
Vejle

Borgmester om togbroen: Det er uforskammet at køre udenom os

Borgmester Jens Ejner Christensen (V) opfordrer regeringen til at investere i jernbaneforbindelsen ind gennem Vejle, i stedet for at bruge milliarder på en togbro. Kommer broen, forudser borgmesteren, at Vejle bliver hægtet af den nationale infrastruktur på sigt. Arkivillustration
Jens Ejner Christensen (V) vil have fat i transportordførere og de lokale folk på Christiansborg i håb om, at de kan overbevise det nye regeringsflertal om at droppe en togbro over Vejle Fjord.

Vejle: Det var ikke længe, Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V) fik lov at glæde sig over, at Togfondens planlagte jernbanebro over Vejle Fjord var lagt i graven.

Dansk Folkeparti trak i foråret støtten til togbroen, og dermed forsvandt flertallet for broen og Togfondens øvrige dele på Christiansborg.

Flertallet og regeringsmagten er som bekendt skiftet igen efter folketingsvalget, og den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) har som noget af det første bebudet, at anden fase af Togfonden skal tilbage på sporet.

Det inkluderer en togbro over eller en jernbanetunnel under Vejle Fjord, og det kommer bag på Vejles borgmester.

- Jeg vidste ikke, at den udmelding ville komme. Jeg synes, jeg har hørt så mange signaler om, at også socialdemokraterne på Christiansborg var træt af den bro. Jeg fatter ikke i min vildeste fantasi, at man kan finde på at lave infrastruktur-investeringer i Danmark uden et stop i Trekantområdet. Det vidner om et storbyprojekt, hvor der er prestige i at binde Aarhus og København sammen, og hvor man bare skærer Danmarks produktionscentrum af. Det er uforskammet, siger Jens Ejner Christensen.

Annonce

Det vidner om et storbyprojekt, hvor der er prestige i at binde Aarhus og København sammen, og hvor man bare skærer Danmarks produktionscentrum af. Det er uforskammet.

Jens Ejner Christensen (V), borgmester

Hægtes af på sigt

Den lokale modstand mod en togforbindelse udenom Vejle by er ikke blevet mindre nu, og som borgmester vil Jens Ejner Christensen indkalde de lokale folketingspolitikere til møde. Det første med Konservatives nyudnævnte transportordfører, Niels Flemming Hansen, er allerede skrevet i kalenderen.

- Vi skal vise, at vi tager det her enormt alvorligt, og have forklaret de nye transportordførere på Christiansborg, at vi ikke skal have den togbro. Togene er nødt til at stoppe de steder, hvor der bor folk, og det er inde i Vejle - ikke ude ved fjorden. Hvis de laver en togbro over fjorden, vil Vejle på sigt blive hægtet af den overordnede infrastruktur i Danmark. Jeg er meget fortørnet over det her, siger borgmesteren.

Giver ingen mening

Hvis regeringen holder fast og vil lave en togforbindelse over fjorden, foretrækker I så en tunnel frem for en bro?

- Det vil jeg slet ikke forholde mig til. Selvfølgelig kunne en tunnel være rarere end en bro, men så skal vi have alle godstog ind omkring Vejle, fordi de ikke kan trækkes op af tunnelen. Så giver det slet ingen mening, hvis alle godstog skal ledes ind om Vejle, mens alle passagertog ledes udenom, siger Jens Ejner Christensen og tilføjer:

- Hvis man er så ivrig efter at bruge fem-seks milliarder ekstra, kan man bruge dem på at rette ting til og effektivisere ind gennem Vejle, så vi kan få en fantastisk banebetjening ind gennem byen.

Sparer 14 kilometer

Vejles borgmester har kørt med tog fra Aarhus til København, hvor investeringen i en togbro kan skære otte-ni minutter af rejsetiden.

Det skyldes, at en ny jernbaneforbindelse tværs over fjorden reducerer strækningen mellem Brejning og Daugård med 14 kilometer og skaber mulighed for en højere hastighed på op til 250 kilometer i timen.

- Men det giver ingen mening. Det er fra Vejle og over af, at pendlerne står på det tog til København. Ikke mange kører med fra Aarhus, så jeg ved ikke, hvem der skal køre med de tog, broen laves til, siger Jens Ejner Christensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted

Intens eftersøgning endte lykkeligt: Hundehvalpen Nala stak af efter uheld på motorvej, men er fundet igen

Annonce