Annonce
Vejle

Borgmester siger nej tak til parallelbro: Men han er glad for landspolitisk fokus

En ekstra Vejlefjordbro står ikke umiddelbart på borgmester Jens Ejner Christensens ønskeseddel. Arkivillustration: VAF
Jens Ejner Christensen (V) mener, at 1,8 milliarder kroner kan bruges bedre til andre projekter end den ekstra Vejlefjordbro, den konservative trafikordfører, Niels Flemming Hansen, ellers foreslår.
Annonce

Vejle: "Jeg tror, der kan findes bedre løsninger end en ekstra bro over fjorden."

Sådan lyder det fra Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V). Men han er glad for det trafikale fokus, den konservative trafikordfører, Niels Flemming Hansen, netop har rettet mod Vejle med sit forslag om en ny Vejlefjordbro, parallelt med den eksisterende.

- Det viser, at alvoren er ved at indfinde sig i Folketinget. Der skal ske noget drastisk omkring Vejle. Men jeg har svært ved at se en ekstra bro for mig. Det vil være meget vanskeligt at få anlægget til at passe på begge sider af fjorden. Jeg har for eksempel svært ved at se, at man skulle kværne igennem den nye politiskole ved motorvejen i Vinding, som staten lige har brugt 550 millioner kroner på at etablere, siger borgmesteren.

Vi vil kunne gennemføre mange lokale trafikprojekter for bare halvdelen af de 1,8 milliarder kroner, en ekstra bro vil koste.

Jens Ejner Christensen (V), borgmester

Annonce

Penge til ringvej

Men det trafikale fokus fra folketingsmedlemmet fra Vejle glæder ham. For det er et ubestrideligt faktum, at trængslen på Vejlefjordbroen er ved at nå samme omfang som inden motorvejsudvidelsen til seks spor i 2013.

Den nuværende trafikmængde var først forudset i 2030, men faktum er, at man nærmer sig kritisk trængsel på den 40 år gamle bro.

Trafikken kan blive endnu tættere, når motorvej E45 om nogle år er udvidet til seks spor hele vejen fra Aarhus. Og i det lys anbefaler Niels Flemming Hansen, at man overvejer en helt ny bro i stedet for blot at udvide med to ekstra vejbaner i form af stålvinger monteret på den nuværende bro.

Han henviste forleden til, at man ifølge Vejdirektoratet kan få en ekstra bro for 1,8 milliarder kroner, mens vingeløsningen vil koste 1,1 milliarder. Derfor kan man lige så godt vælge den fulde løsning, mener den konservative trafikordfører.

Men borgmesteren mener, at det vil være for problematisk at udvide motorvejen markant på begge sider af fjorden. Derfor mener han, at folketingspolitikerne i stedet skal få gang i aflastningsmotorvejen fra Haderslev til Give - den såkaldte hærvejsmotorvej og overveje at investere i alternative løsninger i og omkring Vejle - blandt andet den ringvej nordvest om byen, der er i støbeskeen:

- Hvis man satser på lokale projekter, kan man måske aflaste broen så meget, at man kan vente mange år med en udvidelse, siger Jens Ejner Christensen.

Annonce

Ikke umuligt med statspenge

Den konservative trafikordfører er ikke uenig med sin borgmester. Han anerkender, at der vil være problemer med at udvide motorvejen på begge sider af fjorden:

- Men det er vigtigt at få gjort opmærksom på, at det kan blive aktuelt. Indtil vi når det punkt, er det helt rigtigt, at vi må se på andre lokale løsninger - og det fornemmer jeg også, at der er lydhørhed over for i transportudvalget, siger Niels Flemming Hansen.

Vejle har allerede været inde i billedet til at få statspenge til eksempelvis en forbedret vejforbindelse ned over havnen mellem Horsensvej og Fredericiavej. Det er det gadeforløb, der er i spil, hver gang Vejlefjordbroen spærres ved uheld.

I det infrastruktur-forlig, der sidste forår blev indgået mellem den borgerlige regering og DF, var problemet nævnt - uden at der dog var afsat millioner til de forbedringer, som ifølge overslaget i kommunens mobilitetsplan vil koste i omegnen af en halv milliard kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce