Annonce
Erhverv

Buddha Bowl åbnede midt i krisen - men holder budgettet

Heike Nissen er restaurantchef og daglig leder hos The Buddha Bowl Project og fortæller, at der er godt gang i salget og køkkenet, især når aftensmaden skal sendes ud af døren. Foto: Mette Mørk
Det er et halvt år siden, at Lars Berggreen åbnede The Buddha Bowl Project på Dæmningen. Trods nedlukningen løber forretningen rundt.

Vejle: Det er ikke mange nye spisesteder, der har slået dørene op under den igangværende coronakrise.

En af undtagelserne ligger på Dæmningen i Vejle, hvor The Buddha Bowl Project åbnede for et halvt år siden.

Spisestedet er som landets øvrige caféer og restauranter ramt af de fortsatte restriktioner, som betyder, at kunderne kun må afhente takeaway eller få maden leveret.

Annonce

Alligevel er indehaver Lars Berggreen, der også driver Lido Caféen overfor, fint tilfreds med sin nye forretning.

- Det gør ikke så ondt, at vi ikke må have siddepladser hernede i øjeblikket. Vi er blevet meget kendt som et takeaway-sted, og det var også forventet, at omkring 80 procent af omsætningen ville være takeaway. Selv da vi havde åbent for siddende gæster, var salget af takeaway nok nærmere de 88 til 90 procent, fordi så mange bestilte og hentede deres mad hos os, fortæller Lars Berggreen.

Er inde højest et minut

Det er en af årsagerne til, at det før nedlukningen sjældent så fyldt ud, når man kørte forbi spisestedet, der ligger ud til en af byens mest trafikerede veje.

- Besøgstiden for langt de fleste af vores kunder er meget lav, fordi de har bestilt online på forhånd. De fleste er inde at vende i 30 til 60 sekunder, og så er de ude igen. Sådan var det også før nedlukningen, og efter tre måneder var der stadig folk, som skrev til os, om man kunne spise nede hos os, fortæller indehaveren.


I vores branche siger vi, at det tager tre år at skabe overskud i en ny forretning. Kan jeg gå ud af år et med et rundt nul, er jeg yderst tilfreds med de vilkår, vi er åbnet under.

Lars Berggreen, indehaver af The Buddha Bowl Project


Her under den tvungne nedlukning slår personalet i gennemsnit dagligt omkring 13.000 kroner i kassen og producerer cirka 130 retter i det åbne køkken. Det er nok til at skabe balance i forretningen, der ifølge ejeren løber rundt ved et dagligt salg på på cirka 12.000 kroner.

Annonce

Klar til helt store januar

Omsætningen er nået både i den lange periode, hvor byens gågade var lukket ned, og nu hvor mange ansatte fortsat arbejder hjemmefra og derfor ikke tager del i de frokostordninger, som The Buddha Bowl Project også skal leve af.

- December var ikke noget at tale om, og vi havde kørt alt i stilling med store annoncekampagner til januar, hvor mange skal til at leve sundt og i gang med at træne. Men det forpurrede nedlukningen. Alligevel har vi samlet set ramt det budget, vi lagde før nedlukningen, så jeg er meget tilfreds, siger Lars Berggreen, der fornyeligt afhændede et tredje firma, Lido Catering.

Annonce

Bringer selv ud til oplandet

Buddha Bowl benytter Wolt som udbringningsservice, og det tager en vis procentdel af omsætningen, når budene skal stå til rådighed.

Men det første halve år har vist, at kun 20 procent bestiller via Wolt.com, mens resten benytter den kombinerede café og salatbars egen onlinebestilling og selv henter.

Samtidig bringer caféen på udvalgte ugedage i nedlukningsperioden selv salatbowls, wraps og sandwich ud til Bredballe og oplandsbyerne, hvor budene fra Wolt ikke når ud.

- Wolt kører rundt ud i en radius af seks kilometer, og det har vist sig at fungere rigtig fint, at vi selv bringer ud på bestemte dage til Bredballe, Skibet, Børkop, Hedensted og andre byer. Det har været medvirkende til, at vi rammer vores budget. Men det er ikke sådan, at træerne er vokset ind i himlen, understreger indehaveren om det første halve år.

Det er vilkårene og de fortsatte restriktioner i samfundet ikke til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce