Annonce
Vejle

Byrådet trak i nødbremsen: Men nu er lokalplan for milliardprojekt godkendt for anden gang

Sådan kan det nye erhvervsområde ved motorvejen syd for Vejle komme til at tage sig ud. Illustration: Bruun Udvikling og arkitektfirmaet Rum
Vejdirektoratet har frafaldet et veto mod planerne, og nu har teknisk udvalg igen sagt ja til et nyt transportcenter ved Vejle Syd.

Vejle: For en tre uger siden trak Vejle Byråd i nødbremsen.

Et erhvervspark-projekt, der ifølge udviklerne kan løbe op i 2,4 milliarder kroner, blev pillet af dagsordenen i sidste øjeblik og sendt tilbage til teknisk udvalg.

Beslutningen kom, da der i sidste øjeblik kom nye oplysninger i sagen, hvor Vejdirektoratet og Erhvervsstyrelsen havde protesteret mod planerne om det store projekt lige ved tilslutningsanlægget Vejle Syd.

De statslige styrelser ønskede at nedlægge veto, fordi planerne blandt andet indeholder mulighed for restauration og tankstation. Vejdirektoratet og Erhvervsstyrelsen begrundede deres modstand med, at det ville være i strid med "nationale interesser".

Mere præcist henviste styrelserne til, at transporttunge virksomheder skal prioriteres, når det gælder arealer langs motorveje. Den slags virksomheder kan det nemlig være svært at finde plads til andre steder.

Annonce

Byggestart i 2021

  • Hvis planerne på den 300.000 kvadratmeter store grund gennemføres som skitseret, vil to meget store logistik-virksomheder etablere sig i området.
  • I den nordøstlige del af området ud mod motorvejen bag en grøn beplantning er afsat en 63.100 kvadratmeter stor grund til logistik og produktion med 20.000 kvadratmeter lager og 6000 kvadratmeter administration i byggeri i op til seks etager.
  • Mod vest er placeret en anden større bygningsmasse på et 125.450 kvadratmeter stort areal. Her er plads til 33.100 kvadratmeter lager og 7000 kvadratmeter administration.
  • Planerne rummer endnu en logistikvirksomheds-grund på 32.700 kvadratmeter med godt 6.000 kvadratmeter lager og knap 5000 kvadratmeter administration.
  • Dertil kommer fire facadegrunde ud mod motorvejen på hver 52.800 kvadratmeter og 21.800 kvadratmeter reserveret tankanlæg og fastfood.
  • Hvis alt går efter planen regner udviklerne med byggestart i 2021, og at de sidste virksomheder kan flytte ind i 2026.
  • I arbejdet med projektet har århusianske Bruun Udvikling allieret sig med lokale kræfter i skikkelse af arkitektfirmaet Rum. Derudover er Erling Jensen A/S totalentreprise, OBH rådgivende ingeniører og Sloth Møller en del af projektgruppen.

Frafaldt veto

På baggrund af indsigelserne gik Vejle Kommune i dialog med Vejdirektoratet og Erhvervsstyrelsen, og i sidste øjeblik frafaldt de to instanser deres ønske om veto.

Ifølge udvalgsformand Gerda Haastrup Jørgensen er der nu ingen statslig modstand mod, at det 300.000 kvadratmeter store område lige nordvest for frakørslen kan indeholde eksempelvis en fastfood-restaurant .

Erhvervsvirksomheder inden for logistik og liberale erhverv vil ifølge Bruun Udvikling udgøre langt størstedelen af de 165.000 kvadratmeter byggeri, der kan indpasses på grunden.

Naboer protesterede

Staten var ikke alene om at opponere mod planen, da den var i otte ugers høring. Også nabovirksomheden Vejle Kalk- og Mørtelværk protesterede. Virksomheden pegede på den øgede trafik, der kan komme på Godthåbsvej og derfra videre ud på Sønderdalen - et kryds, der i forvejen er problematisk på grund af dårlige oversigtsforhold.

Også fra boligområdet ved Vindinggaard kom en indsigelse. Her blev der blandt andet peget på risikoen for støj fra lastbiler, men ingen af indsigelserne har ført til ændringer i lokalplanen, der nu skal videre til økonomiudvalget og byrådet til endelig godkendelse.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Alle plejecentre får måske fast læge

Annonce