Annonce
Give

Byrådspolitikere: Mærkelig prioritering og mangel på ordentlighed, at Vejdirektoratet vil sløjfe motorvejstilkørsel

Motortrafikvejen mellem Give og Billund tilbyder i dag bilisterne en fra- og tilkørsel til Give. Det er denne mulighed, Vejdirektoratet har fjernet fra den kommende motorvejsprojekt. Foto: Jim Hoff
Vejdirektoratet har i motorvejsprojektet Haderslev-Give valgt at fjerne til- og frakørselsmuligheden fra den projekterede motorvej ved Give syd, og den melding har sendt såvel både venstrefolk som socialdemokrater i byrådet i alarm- og krigsberedskab.

GIVE: Den bekymring og frygt for dårlige trafikale forhold samt en potent overbelastning af den i forvejen trafikfarlige Tykhøjetvej, som byrådspolitiker og formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune, Gerda Jørgensen, gav udtryk for i sidste uge, da hun erfarede, at Vejdirektoratet har projekteret den nye motorvej mellem Haderslev og Give uden til- og frakørsel ved Give Syd, har fået endnu flere tilhængere fra det politiske landskab.

Vejdirektoratets projektchef Leif Hald Petersen bruger som argument for at sløjfe den forventede fra- og tilkørsel, at det er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt, og at det vil være problematisk for trafikafviklingen, da der vil være for kort afstand mellem de to fra- og tilkørsler ved Give.

Gerda Jørgensen har sidenhen allieret sig med partiets trafikordfører på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen, Venstres lokale folketingsmedlem  Christoffer Melson og borgmester Jens Ejner Christensen i bestræbelserne på at få tilbageført fra- og tilkørselsmuligheden ved Give Syd.

Annonce
Gerda Jørgensen Christoffer Melson Jens Ejner Christensen - ved den fra og tilkørsel der bliver sløjfet når den nye motorvej kommer til Give

Vil svække Give som erhvervsknudepunkt

Samtidig er også det lokale byrådsmedlem, Henning Dam (S), kommet på banen med en række bekymringer og overvejelser omkring motorvejsprojektet.

Det her handler i min optik om økonomi. Vejdirektoratet har set sit snit til at spare på budgettet ved at nedlægge en fra- og tilkørsel ved Give. Det er en mærkelig prioritering og mangel på ordentlighed

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune

Christoffer Melson er ganske rystet over at Vejdirektoratet har valgt at projektere motorvejen uden til- og frakørsel ved Give Syd.

- At Vejdirektoratet fremkommer med et argument om sikkerhed og risiko for farlige trafikforhold, hvis man etablerer en til- og frakørsel ved Give Syd, står vi helt uforstående overfor. Tværtimod vil en manglende til- og frakørsel skabe endnu mere tung trafik på den i forvejen trafikfarlige Tykhøjetvej, og det vil i den grad da også svække Give som det erhvervsknudepunkt, vi i Vejle Kommune har projekteret med og forventet vil blive en realitet, og som skulle være med til at styrke erhvervslivet i kommunen og Give, siger Christoffer Melson, der kraftigt opfordrer Vejdirektoratet til at 'vende skråen' og komme på bedre tanker.

Annonce

Ved Brande har man da tre frakørsler

Henning Dam er helt enig med sine politiske kolleger i deres kritik af motorvejsprojektet.

- Jeg finder det stærkt uheldigt for byen og byens udvikling, at man i Vejdirektoratet har truffet denne her mærkværdige beslutning.  Ved at etablere gode forhold for erhvervslivet, også mht. logistik, kan man i Give tiltrække nye erhverv til byen. Området ved den østjyske motorvej er ved at være godt overbelastet, så det vil da være attraktivt at komme til Give. Men selvfølgelig ikke, hvis man laver dårlige til- og frakørselsforhold.

Henning Dam (S) undrer sig over at man i Brande kan have tre frakørsler fra motorvejen, men at der i Give kun skal være en. Foto; Jim Hoff

Han pointerer i forhold til Vejdirektoratets argument om sikkerhedsafstande mellem frakørsler, at man i Brande har hele tre frakørsler inden for ret kort strækning, så det argument køber han ikke.

- Hvis vi skal udvikle erhvervsområdet i Give, duer det jo ikke, at vi taber til Brande på logistikken.

Annonce

Skal otte industrigrunde henlægge som en øde ø?

Her er Gerda Jørgensen helt enig, og hun henviser også til frakørselsnettet ved Herning, hvor der er en række frakørsler ganske tæt på hinanden, uden at det har skabt risici for trafiksikkerheden.

- Det her handler i min optik om økonomi. Vejdirektoratet har set sit snit til at spare på budgettet ved at nedlægge en fra- og tilkørsel ved Give. Det er en mærkelig prioritering og mangel på ordentlighed. Man tænker i min optik alt for kortsigtet her, for ved at lave motorvejsforholdene ved Give ordentlige og fremtidssikrede skaber vi også gunstige forhold for det industriområde, som Vejle Kommune i disse dage er ved at etablere ved Give Syd. Her ligger nu otte industrigrunde, og der er flere på vej. Det område skal da ikke henlægge som en øde ø uden ordentlige til- og frakørselsforhold.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder den manglende fra- og tilkørselsmulighed for en mærkelig prioritering.

- Jeg forstår simpelthen ikke, at man fjerner en mulighed, der vil gavne både Give og det nye industriområde. Jeg finder Vejdirektoratets argumenter meget tynde, og det ligger langtfra de tanker og ideer, vi havde til projektet i forhold til planlægningen og til byudviklingen, understreger Venstres trafikordfører.

Annonce

Next stop: Transportministeren

Såvel venstrefolkene som Henning Dam vil tage fat i deres landspolitiske bagland, for at få lagt pres på Vejdirektoratet med henblik på at få tilført en fra- og tilkørsel i Give Syd.

- Jeg vil via min gruppeformand, Martin Sikær, tage kontakt til transportminister Benny Engelbrecht, så vi kan komme i dialog med Vejdirektoratet om det her. Jeg er også sikker på, at folketingsmedlem Birgitte Vind, der er her fra området, vil være med til at lægge pres på, så vi kan få gjort den nye industrijord mere attraktiv og fjerne en tung trafikbyrde fra Tykhøjetvej ind gennem Give. Det er også vigtigt, at vi på tværs af partierne står sammen og kæmper denne her sag, for ellers bliver det svært, påpeger Henning Dam.

Gerda Jørgensen og Christioffer Melson vil også via partiets trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen søge at få transportministeren i tale.

- Det er vigtigt, at vi hurtigt kommer i dialog om denne sag her. Vi vil meget gerne have en positiv tilbagemelding fra Vejdirektoratet inden kommunalvalget den 16. november. Det lykkedes jo at kæmpe vores sag igennem mht. togtiderne i Give, og vi tror og håber også på, at vi kan få kæmpet denne her sag igennem, lyder det optimistisk fra Gerda Jørgensen.

Hun mener også som sin politiske kollega fra socialdemokratiet, at vejen frem i denne kamp er et samlet og stærkt byråd i Vejle.

- Nogle sager er bare bedre at kæmpe for end andre, og så tror jeg heller ikke det gør noget, at vi står midt i en valgkamp. Det betyder som regel, at folk generelt er mere villige til at kæmpe for sager, uanset hvor i kommunen, de ligger.

Annonce
VEJLE For abonnenter

Erhvervsområde midt i byen er dødsdømt og erstattes af 110 boliger i løbet af de kommende fire år: Det kan du vente dig

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 4680 er smittet med corona - antallet af indlagte falder med 12

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Se de eventyrlige julelys på den velbesøgte villavej: 'Det kan godt være svært at komme ud af indkørslen mellem klokken 17 og 18'

Alarm 112 For abonnenter

Politiet forbyder båthorn i Sandvad: 'I må gerne demonstrere, men det skal være i stilhed' - lokalrådsformand føler, at staten giver de utilfredse mundkurv på

Billund

Skal de ældre nu trille helt op i nordvestbyen?

Erhverv

Kæmpe tilflytning til Vejle, Kolding, Fredericia og Middelfart kan mærkes hos leverandør: Skal levere varme til 32.000 nye huse

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Vejle For abonnenter

Vores madanmelder gæster indisk restaurant i Vejle: Tam og kedelig oplevelse - og hvor i alverden var mangosaucen?

Alarm 112

Person kastet ud af bilen i ulykke: Kørt til Odense med politieskorte

Alarm 112

Iskolde tyve kom på besøg, mens husets ejer var i bad: Det kan være en del af noget større

Skal man absolut fyre krudt af, bør det begrænses til mellem klokken 24 og 01 nytårsaften. Bum!

Hedensted

177 grunde revet væk: Nu vokser stor-udstykning med to etaper mere

Hedensted For abonnenter

Straffet for døde insekter og størknet olie ved fritureområde: Grillbar får sur smiley og bøde

Sport

Danmark storsejrede, men alligevel blev det en trist VM-indledning: Mia Rej blev båret ud med en alvorlig skade

Annonce