Annonce
Debat

Christoffer Aagaard Melson: Derfor bakkede jeg op om at ændre flextur-ordningen

Christoffer Aagaard Melson. Arkivfoto

Læserbrev: Det har den seneste tid skabt en del debat her i avisen, at et flertal i teknisk udvalg har valgt et begrænse brugen af flextur-ordningen internt i bybusområdet.

Dårligt gående vil også fremover kunne blive visiteret til handicapkørsel, som ligner flextur, dog med den ekstra service, at borgeren kan få hjælp til at komme til og fra døren.

For mig handler beslutningen først og fremmest om at passe på borgernes penge. Flextur er nemlig en meget dyr ordning.

I 2018 gav kommunen i gennemsnit et tilskud på 76 kr. til hver eneste flextur, der blev taget internt i bybusområdet.

Derudover kommer tabet af eventuelle indtægter i busserne, der jo kører under alle omstændigheder.

Turene var i gennemsnit på 3,7 km, og den samlede regning var på lidt over en mio. kr. En regning, vi kunne se frem til, ville vokse yderligere i de kommende år.

Jeg bakker op om, at samfundet giver meget i støtte til en transportform som flextur, hvis der ikke er noget alternativ.

Hvis der er mulighed for at tage bybussen, synes jeg dog, det er rimeligt, man benytter den. Også selvom der vil være destinationer, hvor en flextur er mere praktisk.

Det er selvfølgelig medmindre, man har fysiske skavanker, som forhindrer en i at tage bussen.

Hvis afstanden til et bustoppested fra hjemmet eller destinationen er længere end 600 m i midtbyen eller længere end 800 m i parcelhuskvartererne, vil det også fortsat være muligt at tage en flextur.

Jeg er meget åben for at indgå i en dialog med borgere, der føler, de er blevet ramt på en uhensigtsmæssig måde af ændringen.

Jeg vil dog hellere bruge midler på f.eks. at justere og forbedre ordningen for handicapkørsel eller styrke bybusnettet end at åbne op for, at alle igen kan bruge flextur i de områder, hvor der kører bybusser.

Flextur-ordningen blev oprindeligt indført i 2012, fordi der blev lukket ned for en række busser på landet, der kørte med meget få passagerer, hvilket førte til, en række borgere helt mistede muligheden for at bruge kollektiv transport.

Flextur-ordningen dækker i grove træk over, at man med kommunal støtte kan blive hentet og bragt af en taxa, hvis man bestiller turen senest to timer forinden og accepterer, at andre også kan tages med på turen.

Forsøget med at lukke op for brug af flextur internt i de områder, hvor der også kører bybusser, blev startet i sommeren 2016.

Ændringen skyldtes, at forvaltningen havde fået meget få henvendelser fra borgere, der ønskede at bruge flextur inden for bybuszonen, og forventningen var derfor, at man kunne slippe for noget administrativt bøvl, og at ordningen "ikke ville få store konsekvenser for økonomien".

Det viste sig desværre ikke at holde stik.

Jeg er meget åben for at indgå i en dialog med borgere, der føler, de er blevet ramt på en uhensigtsmæssig måde af ændringen. Jeg vil dog hellere bruge midler på f.eks. at justere og forbedre ordningen for handicapkørsel eller styrke bybusnettet end at åbne op for, at alle igen kan bruge flextur i de områder, hvor der kører bybusser.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Annonce