Annonce
Livsstil

Coach Trine Ebsen: Du bli'r, hvad du tænker

Følelsen af, at vores tanker til tider stikker af med os, kender de fleste til. Det kan føles, som om en tanke har kidnappet dit hoved og kæmper for din opmærksomhed.

Tanker kan inspirere os, huske os på vigtige ting og genskabe dejlige minder. De kan være kærlige og konstruktive, men de kan også være negative, bekymrende og fulde af frygt. Det er naturligt at have negative tanker, for det har alle mennesker. Men er tankerne i høj grad negative, kan de udfordre dagligdagen, humøret og påvirke din livskvalitet.

Vores tanker er ikke altid rationelle eller opdaterede. De kører for det meste på et gammel program, der hænger sammen med de overbevisninger, vi har tillært os gennem livet, og hvad vi har overbevist os selv om, vi skal tro på, for at overleve.

Annonce

At tænke på en bestemt måde kan blive en vane og noget, vi gør uden at tænke over det. En tanke sætter ofte en bestemt følelse i gang, og denne følelse kan komme til at styre din dag på godt og ondt, hvis ikke du tager styringen.

Du kan sikkert huske udtrykket: ”Du bli’r, hvad du spiser.” Det er sandt. Lige så sandt som at du bli’r, hvad du tænker.

Negativ tankespiral

Vi tænker 60.000-70.000 tanker hver eneste dag. 90 procent af dem er de samme tanker som dagen før. Så det er måske en tanke værd at tænke over.

Kender du det med at få en tanke, og inden for få sekunder får du en tanke mere, der ligner. Det scenarie kan blive ved, indtil du bryder vanen og får stoppet tankespiralen.

Måske du vågner om morgenen, og en negativ tanke ligger på lur og venter på, du ”tænder” for den. Er det blevet en vane at tænde for negative tanker, kan du se din negative tankespiral som en playliste. Hvis ikke du får slukket for den, begynder en ny sang med samme tema kort efter, og det kan jo godt blive lidt trættende at høre på.

Reflekter over

Bekymringstid:

Beslut dig for, hvor længe du godt må bekymre dig om dagen, og øv dig i at holde det.

Du kan for eksempel afsætte 10 minutter om dagen.

Der kan du til gengæld give den gas med at bekymre dig.

Forestil dig, at du så har 23 timer og 50 minutter uden bekymringer.

Vær opmærksom på, at bekymring ikke skal forveksles med at være fornuftig og handle på ting, der er nødvendige.

Spørg dig selv:

Har dine tanker overskredet deres holdbarhedsdato?

Er dine tanker et forsøg på at opnå kontrol?

Gør dine bekymrende tanker situationen bedre?

Løser de bekymrende tanker noget?

Er det muligt for dig ikke at ”deltage” i tankespiralen?

Kan jeg fikse tingene uden de negative tanker?

De tanker, du har, giver de dig nogen værdi?

Hvilke nye tanker vil gavne dig og din fremtid?

Der er forskning, der viser, hvordan vi kan tackle vores tanker på en anden måde, end vi måske har gjort før. Der har været en tendens til tidligere i flere terapiformer at besøge og genbesøge de svære følelser for at opnå forståelse og mindske overtænkning, angst og stress.

Jeg inviterer altid til refleksion, men vil ikke anbefale nogen at bosætte sig i bekymringernes land. Det er ikke rart og løser sjældent noget. Tværtimod.

Ønsker vi en ny følelse indeni, skal vi lære at implementere nye tanker. Det er ikke min intention at tysse på dine følelser, og du skal ikke lægge låg på den, du er. Hverken det positive og det negative, det rare og det udfordrende. Det hele er en del af dig.

Annonce

Metakognitiv terapi

Der er nyere terapiformer og tilgange - blandt andet metakognitiv terapi - der viser, at jo mindre tid vi besøger de negative tanker, jo bedre får vi det.

Formår du ikke at skifte dine tanker, så brug denne lette øvelse til at skifte fokus.

Mindshift

At lave et mindshift betyder, at du bevidst bryder den eventuelle negative spiral, du befinder dig i. En simpel udgave af denne øvelse er, at du beslutter dig for at gøre noget helt andet i det øjeblik, hvor du registrerer de udfordrende tanker eller den negative selvsnak.

Her er en lille tanketråd, du kan følge:

De samme tanker fører ofte til de samme valg. De samme valg fører til den samme adfærd. Den samme adfærd fører til de samme oplevelser. De samme oplevelser giver de samme følelser.

Tråden kan også være:

Nye tanker leder til nye valg. Nye valg fører til ny adfærd. Ny adfærd fører til nye oplevelser. Nye oplevelser fører til nye følelser. Og tør man sige: muligheden for en ny tilgang til livet.

Giv et mindshift de bedste betingelser:

Udskift miljøet: Kom hurtigt ud af sengen eller sæt dig et nyt sted.

Lav en eller anden form for fysisk aktivitet: Gå en tur, tag et bad eller dans i stuen.

Brug sansestimuli: Duft, rør, lyt og smag.

Spørg dig selv, om du har brug for de bekymrende tanker? Måske kan man undre sig over, at vi i det hele taget har ”behov” for at bekymre os, men det er en mekanisme, vi har med os fra dengang, det var nødvendig for at overleve - helt bogstaveligt. Vi kan fejlagtigt komme til at tro, at vi har brug for bekymringen og frygten - for at kunne ”fikse” det, og hvis vi slipper tankerne og frygten, kan vi tro, at det hele går galt. Vi kan tro, at vi kan forhindre frygtscenariet/det vi frygter i at ske ved at tænke en masse på det.

Et eksempel: Jeg bliver nødt til at yde ekstra og have kontrol over tingene. Ellers er jeg sikker på, at andre synes, at jeg ikke er et ordentligt og kompetent menneske.

Hvordan vil det være, hvis du stoler på, at du allerede yder nok? Og møder du noget, du ikke har kontrol over, så stol på, at du finder løsningen, når du skal bruge den. Løser kontrollen den følelse, du prøver at undgå?

Et andet eksempel:

Jeg er vred, fordi min datter bliver mobbet i skolen, og jeg har brug for vreden for at fikse det. Og jeg vil gøre alt for at beskytte mit barn.

Hvordan vil det være, hvis du slipper vreden? Tror du, at det er vreden, der gør, at du beskytter dit barn? Vil du kunne fikse det uden vreden? Løser vreden dit problem?

Gør op med følgende: Hvis jeg nu spekulerer en masse og bruger tid på disse tanker, så kommer det nok heller ikke så meget bag på mig, hvis nu det skulle ske. Så er jeg mere forberedt. Husk, at den samme energi, som du bruger til at skabe bekymring, frygt og angst, kan du bruge til at skabe tryghed, lethed og glæde. Så man kan sige, at hvis du er god til at tænke bekymrende tanker, så vil du også være god til at gøre det modsatte.

Trine Ebsen

Er certificeret coach og foredrags­holder.

Kommende forfatter til bogen
”Kvinder der tør”.

Selvstændig siden 2001.

Bor i skoven.

Læs mere på www.trineebsen.dk


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Nærmede sig diskvalifikation: Carelink vandt kviktest-udbud i Syddanmark trods kritik for mangelfuld plan

Annonce