Annonce
Jelling

Coops opfordring til Jelling Kro: Lav noget andet end det supermarkederne laver

 Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, opfordrer spisesteder som Jelling Kro til at finde på andre menuer. Fotos: Anders Kynde og PR-foto
På landsplan har Coop haft et stigende salg af takeaway-mad de seneste fem år, men koncernen afviser at have skruet op for tiltagene under coronakrisen.
Annonce

Jelling: Det er mangel på samfundssind, at SuperBrugsen optrapper salget af takeaway-mad under coronanedlukningen, mens spisestederne, der er underlagt hårdere restriktioner, kæmper for overlevelse.

Det mener kroejerne Dorthe Kirstine og Bjarne Madsen fra Jelling Kro, som i en artikel i Vejle Amts Folkeblad har kritiseret den lokale brugs for unfair konkurrence på ulige vilkår.

- For de lokale spisesteder i Jelling er der kun én vare på hylden, og det er mad ud af huset. Denne ene vare har været den eneste indtægtskilde siden 9. december 2020. Samtidig må dagligvarebutikker, der har masser af varer på hylderne, gerne sælge mad ud af huset, og det gør SuperBrugsen i stor stil. Det er ikke fair, og derfor henstiller vi til, at de drosler ned, mens vi andre stadig ikke kan invitere gæster indenfor, udtaler kroparret til avisen.

Men ifølge Dorthe Kirstine og Bjarne Madsen har SuperBrugsen ikke i sinde at drosle ned for takeaway-aktiviteterne. Tværtimod er meldingen, at det vil der komme endnu mere af fremover.

Brugsuddeler Henrik Werge fra SuperBrugsen ønsker ikke at kommentere sagen i Vejle Amts Folkeblad. Derfor har vi i stedet taget kontakt til Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Han vil ikke gå ind i den specifikke sag, men udtaler generelt:

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen fortæller, at Coop på landsplan har haft en stigende takeaway-omsætning de seneste fem år. PR-foto

-  For Coops vedkommende er det rigtigt, at vi de seneste fem år har haft en stigende takeaway-omsætning og har opgraderet på færdige måltider. Det er jo, fordi vi har oplevet en stærk skærpet konkurrence fra restaurationsektoren, og fordi danskerne i højere grad køber færdiglavet mad, siger Jens Juul Nielsen.

- Men kigger vi over de seneste 12 måneder - altså siden corona startede - har vi ikke gjort noget som helst for at skrue op for det. Den meromsætning, der er kommet på landsplan de sidste 12 måneder inden for takeaway, er kommet på restaurantsektoren, fortsætter han.

Annonce

Et råd fra direktøren

Informationsdirektøren vil dermed ikke forholde sig diskussionen, om det er i orden, at SuperBrugsen i Jelling har skruet op for takeaway under coronakrisen.

Men han har et råd til spisesteder som Jelling Kro:

- Hvis vi eksempelvis kigger på København, hvor vi har mange butikker, og hvor der er mange takeaway-steder - her vinder takeaway-stederne ved at lave noget andet, end det som supermarkederne gør. Og det er sådan set det råd, vi vil give til restauranterne: Lav noget andet end supermarkederne. Ligesom blomsterhandlerne skal finde nogle andre blomster, end dem der bliver solgt i supermarkederne, lyder det fra Jens Juul Nielsen.

Coop markerede sig tidligere på måneden med en håndsrækning fra selskabets 67 Kvickly-varehuse til Danmarks trængte specialbutikker. Således er det besluttet, at det ekstra salg, som Kvickly-butikkerne har i januar og februar 2021 på salg af nonfood (ikke-dagligvarer), skal bruges til lokal markedsføring af specialbutikkerne i deres lokalområder.


For Coops vedkommende er det rigtigt, at vi de seneste fem år har haft en stigende takeaway-omsætning og har opgraderet på færdige måltider.

Jens Juul Jensen, informationsdirektør i Coop
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Undrer du dig også: Gågade genåbner med ensretning - men mærker er forsvundet

Billund For abonnenter

Leder i Eventyrhuset: Vi fik besked klokken 10.40. Klokken 12 var institutionen tømt for børn

Kultur

Trods mulighed for genåbning: Givskud Zoo satser fortsat først på sæsonåbning om en måned

Vejle

33.000 indkaldt på én gang: Kronisk syge syddanskere kan få første vaccinestik i marts eller først i april

Vejle Boldklub For abonnenter

Sat på spidsen: Venter der VB en ny nedtur eller en ny superligasæson?

Annonce