Annonce
Vejle

Corona fjernede løbehjulene fra vejene: Nu opgiver Voi Vejle

Snart er det helt slut med udlejning af de elektriske løbehul fra det svenske firma Voi i Vejles gader. Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix
Et år er gået, siden det svenske løbehjulsfirma Voi fik lov til at udleje løbehjul i Vejle. Så lang tid kunne de dog ikke bruges, før corona-nedlukningen tvang dem på pause fra vejene. Nu er pausen blevet permanent.
Annonce

Vejle: Løbehjulene fra Voi, der fra den 1. juli sidste år prægede bybilledet kommer ikke tilbage på de vejlensiske veje. Løbehjulene blev fjernet fra gader og stræder ved statsministerens nedlukning af landet, som skulle have været en midlertidig pause for de motoriserede løbehjul. Nu bliver pausen permanent, lyder det fra byrådsmedlem og formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen (V).

- På nuværende tidspunkt kommer de (løbehjul fra Voi red.) ikke igen, og det viste sig, at der ikke var så meget brug for dem, som ventet, siger hun.

Vois tilladelse i Vejle trådte i kraft 1. juli sidste år og varede et år frem for 100 løbehjul. Håbet var, at Vejles borgere og besøgende havde taget så godt i mod konceptet, at det var blevet en succes i løbet af foråret.

Annonce

Foråret skulle toppe

- Foråret skulle have toppet, efter at folk havde vænnet sig til løbehjulene i løbet af efteråret, siger Gerda Haastrup Jørgensen, der påpeger, at coronanedlukningen var for hård for det svenske løbehjulsfirma.

- De skulle lukke det ned så længe, at det ikke kunne betale sig at åbne igen, inden den ét-årige aftale udløb den 1. juli, siger hun.


På nuværende tidspunkt kommer de (løbehjul fra Voi red.) ikke igen, og det viste sig, at der ikke var så meget brug for dem, som ventet.

Gerda Haastrup Jørgensen (V)


Løbehjulene har skabt stor debat, blandt andet fordi løbehjulene i første omgang ikke overholdt dansk lovgivning. De manglede både lys og og de rigtige reflekser.

- Det har da været spændende at prøve. Jeg ved dog ikke, om det er det helt rigtige tilbud at sætte ind i den offentlige trafik. Jeg er ikke sikker på, at det er løbehjul, der skal være en del af tilbuddet, eller om det måske ville være bedre med elcykler. Skal vi have noget lignende, så bliver det noget andet. Men nu er det prøvet, og vi er blevet klogere, siger udvalgsformanden.

Løbehjulenes store udbredelse i flere byer skabte også tvivl om reglerne. Brugerne overholdt ikke altid de gældende regler i færdselsloven, og det var ikke ualmindeligt at møde løbehjul på fortove eller at andre trafikanter blev overraskede over, hvor de de kørte hen, da der ikke altid blev givet tegn, fordi det kunne være svært at holde balancen med en enkelt hånd på styret. Alt i alt skabte mange løbehjulsbrugere dermed utryghed for de øvrige trafikanter.

Annonce

Skabte utryghed

- Nogle har været utrygge ved løbehjulene, og det er da klart, når det er et helt nyt element, som vi gående og bilister skulle til at forholde os til. Men selvom de ikke kommer igen som udlejning, så er løbehjul nok noget, vi skal vænne os til i bybilledet, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Forsikringsselskaberne udtrykte også bekymring, da de oplevede et stigende antal ulykker med de elektriske løbehjul flere steder i landet. Det med at overholde færdelsereglerne har heller ikke været nemt. Nogle brugere var i hvertfald overraskede over, at man ikke må køre beruset på løbehjul. Da løbehjul anses for at være et motoriseret køretøj, må føreren maksimalt have en promille på 0,5.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Arbejde længe, men i eget tempo

Vejle

Fra himmel til helvede i Nørreskoven: Pølse-grillen stod kold og forladt

Annonce