Annonce
Erhverv

Corona-kur: 450 erhvervsfolk byttede kanapéer og boblevand ud med skærm og sikker afstand

Vejle Kommune holdt digital nytårskur live fra scenen i Vejle Musikteater. Her har vært Casper Schrøder, DR, en digital snak med Alex P. Ludvigsen, Managing Director, Ammeraal Beltech og Mikkel Hedegaard Kristensen, Head of Engineering - Offshore Business Unit. Bagved venter den sidste runde panelgæster: Henrik Tønder, adm. direktør i Vejle Boldklub, Lars "Charlie" Mortensen, chef for Jelling Musikfestival, og Sofie Plenge, kultur- og sundhedsdirektør, Vejle Kommune. Foto: Mette Mørk
Kanapéer og boblevand var byttet ud med skærme og tastaturer, da Vejle Kommune torsdag holdt nytårskur for det lokale erhvervsliv.
Annonce

Vejle: Corona kastede, som det er sket mange gange mange steder i det forløbne år, sin skygge over Vejle Kommunes nytårskur for det lokale erhvervsliv, som for første gang måtte afholdes virtuelt.

Sikker afstand, skærme og tastaturer havde afløst smalltalk, kanapéer og bobler for de omkring 450 deltagere i årets kur - som på sin egen håndgribelige måde mindede alle om, at "plejer" nok ikke vender tilbage, før tilstrækkeligt mange er blevet vaccineret.

- Det er egentlig bekræftende at genopdage, at de ting, vi går og roder med til hverdag, faktisk har en værdi for mange mennesker - ikke kun økonomisk, men også rent menneskeligt. I et knogleknusende kedeligt år har det været et lille lyspunkt, lød det fra både Lars "Charlie" Mortensen, chef for Jelling Musikfestival, Sofie Plenge, kultur- og sundhedsdirektør i Vejle Kommune, og  Henrik Tønder, adm. direktør i Vejle Boldklub.

Trioen udgjorde et af i alt tre paneler, som hver gav deres bud på, hvad vi lærte af 2020, og hvad vi kan forvente af 2021.

Annonce

Virtuel whisky-smagning

- 2020 har i hvert fald lært os at tænke i nye baner. Vi måtte for eksempel aflyse vores sædvanlige whisky-smagninger i 2020 og kastede os i stedet ud i virtuelle smagninger. Vi havde håbet på 100 deltagere til vores debut, men vi endte med over 700 deltagere, som sad bag hver deres skærm og smagte med. Det har været med til at hjælpe os igennem 2020 og det er noget, vi vil fortsætte med i 2021 og 2022, hvis interessen stadig er der. Forventningen er, at det på sigt kan blive en forretning for os, lød det fra Thomas Smidt-Kjærby, salgs- og marketingdirektør på whisky-destilleriet Fary Lochan, Give.

Peter Skou fra BusinessVejle (til venstre) og Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn, var klar til at svare på digitale spørgsmål bag scenen efter at have været i den første panelsnak med Thomas Smidt-Kjærby fra Fary Lochan, der ses i spejlet. Foto: Mette Mørk

Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn, der har mærket restriktionerne og nedlukningerne mere end de fleste, og som ikke rigtigt kan bruge digitale møder og platforme til så meget i sin forretning, fortalte, at han ser frem til at få gang i bagagebåndene igen.

- Digitale løsninger er fine, men der vil stadig være brug for at komme ud at rejse og for at mødes ansigt til ansigt - heldigvis. Det vil tage nogle år, før vi er tilbage på niveau med tiden før corona, men det kommer, lød det fra lufthavnsdirektøren.

Lars "Charlie" Mortensen, Jelling Musikfestival, fortalte, at han første gang hørte om corona i februar, da han var på skiferie i Norge. - Dengang tog jeg det ikke ret alvorligt, men det kom jeg til i løbet af året, lød det fra festivallederen. Foto: Mette Mørk

Et fast indslag ved årets nytårskur for det lokale erhvervsliv plejer at være uddeling af prisen til Årets Iværksætter. Den del er udskudt til et senere tidspunkt.


Digitale løsninger er fine, men der vil stadig være brug for at komme ud at rejse og for at mødes ansigt til ansigt - heldigvis.

Jan Hessellund, adm. direktør, Billund Lufthavn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur For abonnenter

Corona rammer kulturlivet hårdt: Festivalfond præsenterer regnskab med millionunderskud

Annonce