Annonce
Billund

Coronakrisen sender turistaktørerne på skolebænken: - De skal være klar til at modtage en ny type turister

Legoland har tidligere været et af de helt store fyrtårne i Billund, der fik turister til byen - uden at skulle gøre ret meget for det. Med corona har virkeligheden ændret sig, og turistaktørerne skal lære at fortælle, hvad der også er at se og opleve i området. De skal også i højere grad lære at fokusere på naturen. PR-foto: Legoland
Turistaktørerne i Billund Kommune kan se frem til et helt års kompetenceudvikling. Corona ser nemlig ikke ud til at slippe sit tag i området lige foreløbig, og det betyder, at Erhvervsstyrelsen har afsat flere penge til et projekt, der skal gøre området bedre til at tiltrække og tage imod de turister, der kan køre til Billund i stedet for at komme via fly fra hele verden.
Annonce

Billund Kommune: Lokale turistaktører skal klædes på til at tiltrække og tage imod en helt ny type turister i Billund, når flyene ikke længere lander med turister fra hele verden.

Turistaktørerne skal på skolebænken, og de skal - ikke mindst - have implementeret den nye viden, de får, i deres virksomheder undervejs.

Projektet blev første gang præsenteret i november som et samarbejde mellem Billund ErhvervsFremme og Dansk Kyst og Naturturisme med en varighed på et halvt år.

Nu er projektet udvidet til at vare et helt år - med flere aktører som undervisere blandt andet Syddansk Universitet i Odense.

Danske og udenlandske overnatninger

  • I 2019 var antallet af danske og udenlandske overnatninger i Billund Kommune cirka 50/50.
  • Lea Bennedsen fra VisitBillund gør dog opmærksom på, at tallet dækker hele kommunen, og derfor har de mindre private overnatningssteder haft en væsentligt større procentandel af udenlandske turister boende.

- Det sker, fordi der er kommet flere penge fra Erhvervsstyrelsen, som følge af at det ser ud som om, at corona fortsat vil bide sig fast i området, siger erhvervsrådgiver Marianne Witte.

Uddannelsesforløbet vil fortrinsvis blive afholdt virtuelt og går i luften den 25. februar. Indtil videre er der 20 tilmeldte til projektet, og der er plads til flere:

- Projektet dækker et bredt udsnit af turisterhvervet. Har man for eksempel en lokal restaurant, der tidligere har haft besøg af mange udenlandske turister, er projektet også for dem, påpeger Marianne Witte, der opfordrer til at tage kontakt til hende, hvorefter hun vil se på, hvor virksomheden bedst kan få den hjælp, som der er brug for.

Annonce

Skal lære at fortælle den nære historie

Kompetenceløftet i forløbet består i at få styrket sin forretning og forretningens digitale afsæt.

- Tidligere kom udenlandske turister i stort tal flyvende til Billund. Det gør de af gode grunde ikke nu på grund af pandemien. Derfor skal turistaktørerne se på, hvilke turister de så skal tiltrække, siger Marianne Witte.

Hun peger her på danske, skandinaviske og nordeuropæiske turister, der kan køre i bil til Billund. De skal dog have en helt anden kommunikation end turister fra Hong Kong, der primært kommer for at opleve Legoland.


De lokale turistaktører skal lære at fortælle mere indgående om deres lokalområde. Hvad er der for eksempel at se og gøre, hvis man bor på et bed and breakfast i Hejnsvig - eller i Billund?

Marianne Witte, erhvervsrådgiver


- Danskerne ved godt, at Billund er kendt for Legoland og Lalandia. Derfor skal vi fortælle dem - og de skandinaviske og tyske turister - hvad man i øvrigt kan opleve her. Målet er, at de måske bliver i Billund to-tre dage og så måske fortsætter til vestkysten eller tager et andet sted hen i Danmark, siger Marianne Witte.

Annonce

Fortæl om mere end Legoland

Det kan også være, at turisterne har deres mountainbikes med på autocamperen.

- Og så skal de vide, at de kan komme ud og cykle i Grene Sande, siger Marianne Witte.

Uddannelsesforløbet lægger således stor vægt på kommunikation og storytelling om området.

- Det enkelte bed and breakfast skal ikke kun proklamere, at de ligger tæt på Legoland. De skal også fortælle, hvis man kan klappe en hest, og hvad der ellers er af muligheder i lokalområdet, siger Marianne Witte.

Håbet er, at når verden åbner op igen, vil de lokale turistaktører være bedre klædt på til at håndtere både de turister, der kommer langvejs fra - og de helt nære, som de ikke tidligere har haft tradition for at fokusere på.

- Kommer der en pandemi igen, ved de, at de så skal trykke på den nære knap igen, konstaterer Marianne Witte.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Politikerne har været til terminsprøve: Læs, hvad de siger til karaktererne

Sydjylland For abonnenter

Nu stiger bogormen fra Løgumkloster til tops i Venstre: Her er Stephanie Loses vej til næstformandsposten

Danmark For abonnenter

Lars Krarup i sit sidste interview om Venstre: Støjberg og Ellemann har skuffet

Annonce