Annonce
Fredericia

Døveforbund kalder det diskrimination og kritiserer politiet efter tyverisag

Lars Knudsen, formand for Danske Døves Landsforbund, mener, at der for ofte er dårlige vilkår for døve, når de kontakter offentlige myndigheder. - Det er noget, vi ser gentagne eksempler på, siger han. Foto: Danske Døves Landsforbund
Der bliver tale om forskelsbehandling, når politiet nægter at betale for, at døve borgere som Tine Lind kan anmelde tyveri og lignende akutte hændelser via telefonen, mener Danske Døves Landsforbund. Organisationen ser episoden som et eksempel på, at der er behov for ændringer på tolkeområdet.

Fredericia: Det er tale om diskrimination og brud på lovgivningen, når døve som Tine Lind fra Fredericia henvender sig med en akut problemstilling, og politiet nægter at betale for fjerntolkning.

Det mener Danske Døves Landsforbund, der ser sagen fra Fredericia som et aktuelt eksempel på den ansvarsfralæggelse, som landets døve ofte oplever, når de henvender sig til offentlige myndigheder.

- Vi modtager hver uge flere eksempler fra døve, der bliver udsat for diskrimination på mange forskellige områder, og det er selvfølgelig uacceptabelt, at det finder sted – i dette tilfælde hos politiet. Som døv borger skal man have de samme muligheder som alle andre for at tage kontakt til politiet. Ellers bliver man jo lavere stillet i forhold til sine medborgere, siger formanden for Danske Døves Landsforbund, Lars Knudsen.

- Står man i en alvorlig, akut situation, så skal man kunne kontakte politiet og komme i gennem. I den konkrete situation, der er sket her hos Tine, forsøgte hun netop at kontakte politiet, men blev afvist. Det ligger der et stort problem i.

Annonce
Som døv borger skal man have de samme muligheder som alle andre for at tage kontakt til politiet. Ellers bliver man jo lavere stillet i forhold til sine medborgere

Lars Knudsen, formand for Danske Døves Landsforbund

Ser gentagne eksempler på forvirring

I sagen fra Fredericia benyttede Tine Lind en fjerntolk til at kontakte politiet, da de hos Fredericia Tegnsprogsforening opdagede en tyv på fersk gerning. Hun ringede til politiet, men politiet bad hende i stedet om at udfylde en anmeldelse af tyveriforsøget på internettet, da de ikke ville betale for brugen af fjerntolken.

Lars Knudsen og Danske Døves Landsforbund mener ikke, at myndigheder som politiet lever op til det såkaldte sektoransvarsprincip.

- Vi har fjerntolkning, der giver den mulighed, at man som døv kan ringe til myndighederne, og så handler det om et betalingsspørgsmål derfra. Den beslutning ligger lige nu hos de forskellige myndigheder ud fra sektoransvarsprincippet.

Det anslås, at der er 3000-4000 døve borgere i Danmark. Derfor er det ifølge Lars Knudsen sjældent, at myndighederne skal håndtere et opkald fra en døv, og som konsekvens opstår der ofte forvirring om betalingen.

- Pludseligt kommer ansvaret til at ligge ude ved den enkelte medarbejder, der modtager opkaldet og som ikke er i stand til at vide, om de skal tage imod opkaldet eller ej. Det er noget, vi ser gentagne eksempler på.

Ønsker ny model

En tværministeriel arbejdsgruppe fremlagde sidste år en rapport, som analyserede muligheden for at omorganisere hele tolkeområdet i Danmark. Med regeringsskiftet i juni blev det arbejde dog sat lidt i stå, fortæller Lars Knudsen.

- Vi er i dialog med den nye regering og social- og indenrigsminister Astrid Kragh. De skal kigge på arbejdet igen og se på, om man skal arbejde videre med den rapport, eller om der skal ske nogle justeringer.

Hos Danske Døves Landsforbund mener de, problemet skyldes, at ansvaret for de enkelte beslutninger bliver spredt for meget ud. Deres håb er, at det fremover bliver en enkelt myndighed, der står for bevilling og betaling af tolkebistand.

- Det skal ikke være en diskussion, men en ret, at man kan komme i kontakt med myndighederne. Man skal forestille sig, at man som døv gerne vil kunne kontakte politiet eller andre, ligesom ens nabo kan, uden at møde en barriere ved at foretage det opkald. Selvfølgelig skal man som døv have samme mulighed, siger Lars Knudsen.

Sektoransvarsprincippet

- Ansvaret for at tildele tolkning til borgere med et hørehandicap er spredt mellem forskellige sektorer i overensstemmelse med det gældende sektoransvarsprincip på handicapområdet, hvorefter alle offentlige myndigheder har ansvaret for, at deres tilbud og ydelser er tilgængelige for mennesker med handicap

Kilde: Rapport om omorganisering af området for tolkning til mennesker med hørehandicap 2019, Børne- og socialministeriet

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce