Annonce
Erhverv

Da danske chauffører kørte til Østeuropa

Forfatter Jens Jessen hat udgivet en lag række bøger om lastbiler, motorcykler, knallerter og så videre. Den seneste bog i rækken af små perler hedder 'Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset', og omhandler blandt andet lastbilchauffør Karl Lynge Svendsen fra Give. PR-foto
Bogen "Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset", giver en stemme til de mange danske chauffører, der engang kørte i hele Vest- og Østeuropa, Mellemøsten og mange andre steder.

GIVE: Fortællingerne fra lastbilchaufførernes oplevelser i bogen "Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset" er lige så mange, som antallet af chauffører, og beretningerne er lige så spændende, som de er forskelligartede.

Bogen er skrevet af Jens Jessen og indeholder 15 beretninger fra livet på landevejene. Heriblandt et helt kapitel omhandlende Karl Lynge Svendsen, som bor i Give, og som kørte lastbil i mange år. Kapitlet fortæller om en nok fysisk lille mand, men om en vaskeægte lastbilchauffør, der har kørt nogle steder, som danske chauffører ikke så tit kører. Ikke mindst har han kørt langt, og den længste tur gik fra Billund til byen Omsk i det landområde, som hedder Omsk Oblast i det sydvestlige Sibirien.

I 1983 blev "Lynge" selvstændig vognmand, og det nye vognmandsfirma kom til at hedde Lynge Trucking og eksisterede i nitten et halvt år. Soka Spedition blev en fast kunde for ham i mange år, og da EU tilladelserne ikke hang på træerne, vendte Lynge blikket mod Østeuropa, hvor han kunne køre uden disse tilladelser.

Denne "kulørte markedsplads" giver anledning til et hav af fantastiske anekdoter i kapitlet om Karl Lynge Svendsen.

Annonce
Turene østover var hyppige, og her er det et ukrainsk visum. En ung udgave af Karl Lynge Svendsen - bogen er krydret med lastbilchaufførernes egne fotos. Privatfoto

Stirret ind i pistolløb

I det hele taget er Jens Jessens bog fuld af gode fortællinger og anekdoter om danske lastbilchaufførers fantastiske, men også farefulde færd gennem Europa, Danmark og andre eksotiske destinationer.

Lastbilchaufførerne har også kørt gennem krigszoner, stirret ind i det ene pistolløb efter det andet, og der er blevet kørt anstrengende langture med fisk, strudse og al mulig andet spændende gods.

Kvindelige chauffører er der ikke mange af, men i bogen fortæller Torild Aasen om hvordan det var, at være kvindelig chauffør og køre til Iran og Irak. Som kvinde skulle hun være omtrent dobbelt så god som mændene for at blive accepteret, og det blev hun.

Den dag Tjernobyl atomkraftværket sprang i luften var hun ikke langt derfra, og den hændelse markerede enden på livet som chauffør.

Også et historisk manifest

Chaufførernes beretninger står ikke alene. Det hele er sat ind i en historisk såvel som en geografisk ramme, og de mange beretninger suppleres af de fotos chaufførerne tog dengang. Bogen fører også læseren fra erhvervets spæde begyndelse i årene efter Første Verdenskrig helt op til nutiden med et kik ind i branchens fremtid.

De 150 sider i ‘Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset, fortæller også historien om, hvordan erhvervet som lastbilchauffør har ændret sig. For ganske få år siden var så godt samtlige lastbilchauffører danske.

Sådan er ikke længere. I dag varetages jobbet for en stor dels vedkommende af chauffører fra andre EU-lande i lastbiler med udenlandske nummerplader.

Bogen kan købes hos boghandlerne, eller bestilles direkte hos forlaget Motor Press www.jensjessen.dk

Bjørneskindene var ifølge Lynge vist ikke skrevet ind i tolddokumenterne, men de kom dog hjem til Danmark. Foto Karl Lynge Svendsen
Karl Lynge Svendsen kørte meget for SOKA Spedition, en tjans der førte ham meget ud i det østeuropæiske landskab. Privatfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Det halve af huset og fyrrummet er brændt ned: Campingpladsejer er ved godt mod

Børkop

Midtvejsvælgerne skød med skarpt

Annonce