Annonce
Kultur

De går lige i fodtøjet: Gode gamle Gnags gjorde det igen

Peter A. G. stadig en showman af Guds nåde, og med Gnags bag sig samlede han festivalpladsen i et af nutidens sjælne fællesskaber. Foto: Mette Mørk
Peter A. G. siger selv, at de er pensionsmodne, men kræfterne rakte så rigeligt, da Gnags fredag aften endnu en gang samlede festivalpladsen i et af nutidens sjældne fællesskaber.

Jelling: Gode gamle Gnags gjorde det igen.

- Gjorde hvad?

Skabte en fest på festivalen.

Det begyndte ellers ikke for godt med, at der trillede en robot ind på scenen. Den bevægede sig som dukkerne i den gamle børnejulekalender Jullerup Færgeby, hvor dukkernes arme styres af stænger. Men skidt, sådan har Peter A. G. jo altid bevæget sig. Endda uden styrestænger. Han snakkede om at være pensionsmoden men havde så mange trapper installeret på scenen, at han må have fået sin daglige workout med sit Mick Jaggerske aktivitetsniveau.

Annonce
Som Gnags spillede på Jelling Musikfestivals store scene fredag aften, er der stadig kun få i Danmark, der kan hamle op med dem i at samle et publikum.

Fra anmeldelsen

Båndet til publikum

Fra det øjeblik han går på scenen, er det der - det usynlige bånd mellem Gnags og publikum. Det er den ene halvdel af koncertens succes. Resten kommer af sangene. Gnags er en sælsom fugl i dansk rock. Intet lyder som Gnags. Gad vide, hvad der ville være sket, hvis udlandet havde fået øjnene op for dette nu 53-årige orkester.

Dér, hvor jeg stod på pladsen, var der fremragende lyd med masser af luft i mixet, så man kunne høre, hvad der foregik. Og det er som bekendt i tilfældet Gnags verdensmusik, der lægger et efter danske musikforhold usædvanligt rytmisk fundament under gruppens mange hits og klassikere. Det er sk... godt spillet og går lige i fodtøjet.

Prædikeren

Peter A. G. har altid været en talende pegefinger. "Klimatosse" med et af nutidens krænkende udtryk. Han fortæller historier fra gamle dage med sine sange, der har fået en mærkelig form for aktualitet. Sangen Danmark med ordene: "Ligemeget hvem du er, ligemeget hvor du er, så velkommen her" er altså udsendt i 1986. Men den er blevet en højpotent politisk sang tre årtier senere.

Perlerække fra Gnags

Gnags spillede fredag aften disse sange fra den store scene ved Jelling Musikfestival:

Den dejligste morgen

Danmark

Fodgænger

Slingre ned ad Vestergade

Lav sol over Aarhus

Når robotterne kommer

Guldkaret

Syndflod af plastik

Under bøgen

Kærester

Vilde kaniner

Burhøns

Mr. Swing King

Ekstra numre:

Når jeg bliver gammel

Rytmehans

Fuldmånen lyser

Mere end Peter A. G.

Fordi Peter A. G. er visuelt iøjnefaldende, skal man ikke tro, at han er hele gruppen. I sin præsentation kalder han trommeslager Lars Daugaard for krumtappen og bassist Henrik S. P. Poulsen for fundamentet. Men aller vigtigst er Per Chr. Frost. Han beviste flere gange i Jelling, at hans guitar er der hvæs i. Han trak konstant gnister med sit spil. Særligt må fremhæves hans arbejde i det danske punkkamphyl "Burhøns" samt forrygende soli i "Når robotterne kommer" (der et kort øjeblik mindede om den computerskabte "guitarsolo" i Talking Heads "The Great Curve") samt "Fuldmånen lyser".

Og så er der en vigtig rolle til Anne Seier. Hun er miljømæssigt ukorrekt, for hendes smil kan smelte isbjerge. Men hendes stemme er en ung blond sommerpiges.

Sætlisten talte også et par sange fra det seneste album "Robotterne kommer", og de føjede sig problemfrit ind i rækken af klassikere. Sangene, ikke robotterne. De brændte sammen.

Som Gnags spillede på Jelling Musikfestivals store scene fredag aften, er der stadig kun få i Danmark, der kan hamle op med dem i at samle et publikum.

Gnags fyrede flot op under festivalen. Foto: Mette Mørk
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce