Annonce
Debat

Debat: Derfor strejker vi for bedre seksualundervisning

Lene Stavngaard. Pressefoto

Debat: I dag kl. 14.00 kommer de virtuelle klasselokaler på gymnasierne til at stå tomme. I stedet for at lære om differentialregning og tysk grammatik kommer vi elever til at mødes for at lære om grænser, samtykke og normkritik. Vi strejker for seksualundervisning, fordi det i dag er obligatorisk på ungdomsuddannelserne.

Når vi ser os rundt, er det helt tydeligt, at vi står med svære problematikker i vores samfund relateret til køn, krop, grænser og seksualitet.

Den øgede opmærksomhed på seksuelle krænkelser og voldtægter, gymnasier der afholder kønsstereotype puttemiddage, #MeToo 2.0, ulovlig deling af andres intime billeder, mobning og diskrimination af LGBT+ personer. Det kalder på gennemgribende løsninger.

Alt for mange tendenser peger på, at samfundet har svigtet sit ansvar for at klæde unge bedre på til at navigere i alle de svære spørgsmål om køn, krop og seksualitet, herunder ikke mindst at forstå, afkode og respektere egne og andres grænser. Seksuel kommunikation er ikke en medfødt kompetence, men noget vi skal lære og udvikle i relationer.

Derfor strejker gymnasieelever landet over i dag, fordi vi mener, at vi bør have seksualundervisning på ungdomsuddannelserne i Danmark.

Det er simpelthen ikke godt nok, når 46 procent af danske gymnasieelever har oplevet begivenheder som f.eks. 'puttemiddage', som var grænseoverskridende, i løbet af deres gymnasietid. Selvom det for mange kan virke som et harmløst ritual, har traditionen ofte konsekvenser fordi den er ekskluderende, grænseoverskridende og nedværdigende for flere af eleverne.

Det er ikke godt nok, når tal fra Ligestillingsministeriet i 2020 viser, at knap hver tredje adspurgte LGBT+ person inden for seneste år har følt sig diskrimineret på baggrund af sin seksualitet. Og blandt dem angiver mere end hver femte, at de har oplevet diskrimination på deres uddannelsessted.

Eller når en undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd viser, at en ud af tyve i løbet af deres liv oplever at blive udsat for tvungen sex. Det er mere end én i hver gymnasieklasse.

Det værste er, at unge ofte står helt alene med disse problematikker. Der er brug for dialog, viden og dannelse om emner relateret til sex, krop og grænser, når man er ung.

I dag stopper den obligatoriske seksualundervisning, når man går ud af grundskolen, men hvorfor egentlig der?

Mange unge efterlyser mere viden og dialog om emner relateret til køn, krop og seksualitet – ikke mindst fordi det er i årene efter grundskolen, at de fleste unge gør sig deres første seksuelle erfaringer, hvorfor nye spørgsmål trænger sig på.

Vi mener, at unge på ungdomsuddannelserne skal undervises i køn, krop, seksualitet, normkritik, samtykke og grænser. Det har ligestillingsministerens ungepanel også peget på. Nu er det tid til at få sat det i værk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
VEJLE

NPV afviser kritikken af Gammelhavn: 'Det bliver en moderne og bæredygtig by for alle aldre'

Debat

Grønne poser og stor grund

Egtved

Gourmetrestaurant glæder sig over genåbning: Men en vandskade forsinker det hele to uger

Annonce