Annonce
Debat

Debat: Udrulning af ladestandere skal op i fart

Infrastruktur: Elbilerne er her – og der kommer mange flere. Ikke om ti år. Det sker lige om lidt.

Den politiske kurs er klokkeklar. I 2030 skal Danmark have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent, og det skal være slut med at sælge benzin- og dieselbiler. Samtidig kører bilproducenterne den ene elektriske bil ud fra fabrikken efter den anden. Om bare to år kan forbrugerne i Europa vælge mellem 209 forskellige elbiler og opladningshybrider. Det er tre gange så mange som i dag.

Det stiller helt nye krav til måden, vi indretter vores infrastruktur for transport på. Der skal flere landstandere ved motorvejene, indkøbscentrene, museerne, etageejendommene og parcelhusene. Investeringer i milliardklassen.

Selvom det kan lyde voldsomt, er opgaven overkommelig. Men kun hvis vi trykker på speederen nu.

De private operatører, som opsætter og driver ladestanderne, er klar i startboksen. Parate til at finansiere langt størstedelen af investeringerne. Men en række barrierer skal fjernes, så det er nemmere at investere. Det kræver tæt dialog og samarbejde mellem branchen, kommunerne og staten, så vi sikrer en hurtigere og omkostningseffektiv udrulning af ladeinfrastruktur over hele landet.

Først og fremmest handler det om at give flest mulige adgang til opladning hjemme ved bopælen, da det er mest bekvemt for danskerne og billigst for samfundet. Men der skal også være en bred vifte af lademuligheder til dem, som ikke kan fylde strøm på bilen i carporten.

Derfor skal hurtigt vi fjerne forhindringer i kommunerne, så boligselskaberne har gode vilkår for at opsætte ladestandere til beboerne. Og vi skal drage nytte af, at mange danskere holder parkeret det meste af dagen ved arbejdspladsen og skabe incitamenter for at virksomhederne tilbyder medarbejderne lademuligheder.

Danmark er kommet godt fra starte med en solid ladeinfrastruktur, som langt hen ad vejen er baseret på kommercielle vilkår. Det skal vi fortsat sikre sammen med staten og kommunerne, som skal understøtte med regler og udbud, der gør det attraktivt at etablere ladeinfrastruktur. Også de steder, hvor der ikke nødvendigvis er forretning i at sætte ladestandere op.

Ellers opstår der kø ved standerne – til stor frustration for bilisterne og til skade for den grønne omstilling.

Annonce
Lærke Flader
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Uaktuelle informationstavler fjernes

Annonce