Annonce
Trekantområdet

Den Ny Lillebæltsbro er stedet alle kører hen: Og det bliver værre

Cirka 82.000 køretøjer passerer Den Ny Lillebæltsbro i løbet af et hverdagsdøgn. Vejdirektoratet, der ejer broen, som fylder 50 år i denne måned, vurderer, at tallet stiger til cirka 93.000 i 2030. Derfor ønsker politikere i Fredericia, Middelfart og resten af regionen en ny, tredje forbindelse over det smalle farvand. Men de er oppe mod hårde modstandere. Foto: Mads Dalegaard
82.000 køretøjer i døgnet i dag, 93.700 i 2030: Asfalten bliver ikke til at se for bare biler. Det er der flere grunde til.
Annonce

Fredericia: Kan De huske DR’s krimiserie fra 1970’erne En by i provinsen med Jens Okking og Henning Mouritzen?

Den fine kendingsmelodi spillet på trompet akkompagneres af flyoptagelser af Den Ny Lillebæltsbro.

Der er næsten ingen biler at se. Sådan er det ikke mere.

I et hverdagsdøgn passerer i snit 82.000 køretøjer hen over den faste forbindelse mellem Jylland og Fyn, som i denne måned fylder 50 år. Trafikken ventes ifølge Vejdirektoratet at stige til 93.700 i 2030.

Derfor er lokale borgmestre, erhvervsfolk og andre beslutningstagere samt ikke mindst mange almindelige pendlere og bilister opsatte på, at der etableres en tredje bro. Den første - Den Gamle Lillebæltsbro - blev indviet i 1935.

Annonce

Udvidelser hjælper, men...

Det er ikke kun ved Lillebælt, der sukkes, når køerne eller langsom kørsel i myldretiden gør det ulideligt at sidde bag rattet.

På motorvejene herhjemme generelt er trafikken steget med næsten 40 procent siden 2007.

De mest trængte motorveje:

De mest betrængte motorveje herhjemme - målt i forsinkelse pr. km motorvej i forhold til fri bane frem - er:

Motorring 3, Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Hillerødmotorvejen, Motorring 4 og Øresundsmotorvejen.

Så følger første strækning uden for Storkøbenhavn - Østjyske Motorvej.

Udbygning og forbedring af statsvejnettet - herunder motorvejene - flytter trafik fra kommunale veje i by og på land til de større statsveje. Ikke mindst til motorvejene, og længden af motorvejsnettet er næsten fordoblet siden 1990. Derudover er mange motorveje udvidet med flere spor.

I forlængelse af Den Ny Lillebæltsbro er Fynske Motorvej for eksempel i 2014 tilføjet et tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby. Det har mindsket trængslen, understreger Vejdirektoratet i sin årlige rapport om statsvejnettet, seneste udgave fra 2020:

- På strækningen er hastigheden i gennemsnit steget med cirka 12 kilometer i timen i østgående retning i eftermiddagsmyldretiden. I vestgående retning 11-36 km/t i morgenmyldretiden.

- Desuden er hastigheden over Den Ny Lillebæltsbro steget. Blandt andet fordi trafikanterne ikke holder i kø ved fra- og tilkørslen ved Nr. Aaby.

Overordnet overgås udbygninger dog af de øgede trafikmængder på motorvejene.

Annonce

Trængsel i gode tider

Vi pendler også mere og længere. På trods finanskrise i 00’erne og coronakrisen lige nu.

Ligeledes er den danske personbilpark de sidste 10 år vokset med 530.000 køretøjer. Derudover internationaliseres vare- og godsstrømme fortsat. Økonomisk gode tider betyder, at vi efterspørger og forbruger mere, hvad der igen katapulterer behovet for transport på vejene.

Slemt hér, værre dér:

Selvom trafikken på Den Ny Lillebæltsbro synes slem med i gennemsnit cirka 82.000 køretøjer per hverdagsdøgn, er det værre på Vejlefjordbroen - 91.000.

Og Kalvebodbroen (indfaldsvej til København) topper listen med 116.000 køretøjer.

Den Gamle Lillebæltsbro passeres af 9000 køretøjer i døgnet. Storebæltsbroerne af 36.000 - men dertil kommer de mange, mange rejsende i tog. Det samme gælder som bekendt for Den Gamle Lillebæltsbro.

Alt dette giver trængsel og flere forsinkelser på ikke mindst motorvejene.

Vejdirektoratet har komplicerede modeller, der kan måle det. Den samlede forsinkelse på statsveje på en gennemsnitshverdag i 2018 blev for eksempel opgjort til 360.000 køretøjstimer. Heraf 54.000 på motorveje.


På motorvejene herhjemme generelt er trafikken steget med næsten 40 procent siden 2007.


Endelig påvirker vejenes alder selvsagt også trafikkens afvikling. Det er nemmere at køre det tilladte på ny asfalt. Desuden betyder øgede regnmængder i vores del af verden, at der er mere vand på vejene - med deraf følgende nedsat hastighed og ekstra rejsetid - hvis ikke vejene vedligeholdes og udbygges løbende.

Og netop det er samtidig en økonomisk udfordring for Vejdirektoratet og samfundet i disse år.

Klokken kvart over tre den 21. oktober 1970 blev den 1700 meter lange og 33 meter brede nye bro over Lillebælt indviet. 50 år efter er broens kapacitet udfordret, og lokale kræfter ønsker en parallel afløser. Fredericia Dagblad og Fyens Stiftstidende inviterer til debatmøde om sagen  - på selve fødselsdagen. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce