Annonce
Egtved

Deres hjælp har givet resultater på bundlinjerne

Disse ni skolepiger fra 8. klasse på Egtved Skole har gjort en stor forskel for de handlende i Egtved. Ikke alene har deres indsatser kunnet ses på bundlinjen hos nogle af butikkerne, men det har måske også åbnet op for en helt ny kategori indenfor fritidsjobs. Foto: Christina Møgelvang Mosegaard
I løbet af de seneste uger har skolepiger fra Egtved Skole hjulpet Egtveds butikker med at være med på noderne på de sociale medier, og det har nu vist sig at gøre en mærkbar økonomisk forskel.

Egtved: To gange Laura, Ditte, Maya, Emma, Olivia, Sarah, Signe og Rebecca har brugt en del af deres hjemmetid under coronakrisen på at puste nyt liv i syv af Egtveds butikker. Her har de i tre faser hjulpet dem med at blive helt opdaterede og inspirere til brug af virkemidler, når man vil reklamere for sig selv på de sociale medier som Instagram og Facebook.

Det har nu vist sig både at have gjort en mærkbar forskel på bundlinjen for nogle af butikkerne, og samtidig har de ni skolepiger fået et indblik i, hvordan det fungerer, når man både skal drive butik og gøre opmærksom på sig selv.

- Ved hver butik har vi været ude to og to. Og så startede vi med at udarbejde guides til hver butik. Herefter var vi rent fysisk hos dem, hvor vi inspirerede, gav fifs og hjalp blandt andet med at tage fotos på en ny måde, hvor vi lærte dem for eksempel at gøre det mere enkelt eller bruge andre vinkler, forklarer de ni skolepiger.

Annonce
Det har virkelig været noget af en øjenåbner. Vi har fået helt nye vinkler på, hvordan vi præsenterer vores varer

Alle har lært noget

Skolepigerne har i denne proces også konstateret, at de har måttet lære, hvordan man forklarer og lærer fra sig overfor nogle, som ikke er fra samme generation, og som ikke har samme erfaringer og nemme tilgang til de sociale medier, som de selv har.

- Normalt tænker vi jo slet ikke over at skulle forklare, hvad tingene hedder, og hvordan man skal gøre. Det ligger jo helt naturligt for os bare at gøre det, så det har lige krævet noget ekstra at skulle vende det om og formulere det anderledes, konstaterer de nu meget mere erfarne piger.

De fortæller ligeledes, at de alle har fået øjnene op for, hvad Egtveds butikker har at byde på, og ikke mindst hvor krævende det er at skulle drive en butik.

Som den sidste og tredje fase har de ni unge piger udleveret spørgeskemaer til butikkerne, hvor de blandt andet har evalueret på, hvilken forskel den her social media-proces har gjort. Og for en del af butikkerne har det gjort en mærkbar forskel.

Mersalg og nye segmenter

- Ja, hold da op. Det har virkelig været noget af en øjenåbner. Vi har fået helt nye vinkler på, hvordan vi præsenterer vores varer, siger Brit Biltrup, der er medejer af Sportigan Egtved/Din Sko Butik.

Hun fortæller videre, at den nye måde at gøre opmærksom på sig selv på de sociale medier har været medvirkende til, at butikken har fået mange flere "likes" på Facebook, og der er kommet nye kunder i butikken, som de aldrig har set derinde før.

- Vi har faktisk med det her fået fat i et yngre segment, og det er vi rigtig glade for, konstaterer Brit Biltrup.

Det var de to skolepiger Signe Søgaard Sloth og Sarah Grauholm, som var "SoMe-konsulenter" hos Sportigan Egtved/Din Sko Butik, og også de har fået øjnene op for en helt ny verden.

- Det har været rigtigt spændende at kigge med inde bag kulisserne, og samtidig har det været sjovt blandt andet at skulle udvælge og tage fotos af varer, som vi egentligt aldrig selv ville være faldet over, lyder det fra Signe Søgaard Slot og Sarah Grauholm.

Især i forhold til, hvordan man præsenterer sine varer på foto, er der nu sket en synlig forskel for Sportigan Egtved/Din Sko Butik, siden skolepigerne Signe Søgaard Sloth og Sarah Grauholm har været i butikken og har vist, hvordan man i stedet kan vinkle sine fotos. Foto: Sportigan Egtved/Din Sko Butik

En ny form for fritidsjob

Idékvinden bag hele dette projekt med skolepigerne, der hjælper Egtveds butikker på de sociale medier, er Heidi Søgaard Sloth. Og blandt andet har hun konstateret, at projektet måske endda har åbnet for en helt ny kategori af fritidsjob for de unge piger og for butikkerne, ikke mindst.

- Nu er der i hvert tilfælde skabt kontakt mellem pigerne og butikkerne, og hvem ved… måske det kan føre til noget videre, siger Heidi Søgaard Sloth, der i samarbejde med formanden for Egtved Handelsforening, Dorthe Sommerlund, har sat gang den helt nye form for samarbejde.

Og sådan her kan man for eksempel - med enkelthed og mere nære snapshots - præsentere sine varer ifølge de friske "SoMe"-skolepiger. Foto: Signe Søgaard Sloth og Sarah Grauballe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Klar tysk melding om grænseåbning: Åbne sluser til Poetzsch og Calle fra 15. juni

Annonce