Billund: I den sidste halvdel af januar vil verdens næststørste fragtfly, en Antonov 124, blive en flittig gæst i Billund Lufthavn. Frem til udgangen af måneden vil det store fly lande og lette fem gange i Billund, da det vil komme flyvende med de 35 millioner selvtest, som skal transporteres fra Kina til Danmark via Billund Lufthavn.
Også jumbojetten Boeing 747-400F vil lande i Billund – hele otte gange inden månedens udgang – og dette er to fly, som traditionelt vil samle et stort antal besøgende på de flyspotterpladser, som findes omkring Billund Lufthavn.
Den store Antonov 124 landede for første gang allerede torsdag, og fra på mandag bliver besøgende fra de to bemærkelsesværdige fly ganske tætte.
Valget er faldet på Billund
Årsagen til, at de to fly bliver så flittige gæster i netop Billund, er, at Billund Lufthavn er blevet valgt som såkaldt luftbro for de 35 millioner selvtests, der skal importeres til Danmark fra Kina.
Det er speditørfirmaet Spedman Global Logistics, som er ansvarlig for at få de 35 millioner selvtests fragtet til Danmark, og her er valget altså faldet på Billund.
Sådan lander og letter de to fly
17. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
17. januar: Antonov 124: Lander klokken 14 - letter næste formiddag klokken 10.
18. januar: Antonov 124: Lander klokken 14 - letter næste formiddag klokken 10.
19. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
21. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
23. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
25. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
25. januar: Antonov 124: Lander klokken 14 - letter næste formiddag klokken 10.
27. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
27. januar: Antonov 124: Lander klokken 14 - letter næste formiddag klokken 10.
29. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
30. januar: Antonov 124: Lander klokken 14 - letter næste formiddag klokken 10.
31. januar: B747-400: Lander klokken 8 - letter klokken 16.
- Vi har mødt stor fleksibilitet, hvor medarbejderne i lufthavnen har hjertet med i opgaven og er hurtige og effektive til at få løst opgaven på vores præmisser. Flyene bliver hurtigt tømt, læsset på lastbiler og er hurtigt ude på landevejene til slutdestinationerne. Det er høj klasse, og det ses ikke mange steder, siger Martin Bødker Andersen, som er vicedirektør hos Spedman Globan Logistics, ifølge en pressemeddelelse.
Kritisk infrastruktur
Det er ikke første gang, Billund bliver brugt som luftbro, når værnemidler skal transporteres ind i landet. Det var også tilfældet, da coronakrisen indtraf, hvor mange værnemidler netop tog vejen til Danmak via Billund.
- Billund Lufthavn er samfundskritisk infrastruktur, og det blev i den grad slået fast i 2020, hvor luftbroen med værnemidler gik via os. Det momentum var med til at kaste lys på 2021, hvor værnemidlerne dog hurtigt blev byttet ud med den fragt, der virkelig gavner dansk økonomi. Nemlig eksporten af dansk industrigods, siger lufthavnsdirektør Jan Hessellund.
De 35 millioner selvtests, der skal transporteres til Danmark, er den afsluttende del af statens indkøb af 65 millioner selvtests.