Annonce
Billund

DF om Billund-banen: Lad os tage den billigste linjeføring

Politikerne i Folketinget har nu fået det beslutningsgrundlag, som de skal bruge for at beslutte, hvilken linjeføring de foretrækker til en ny jernbane til Billund. Arkivfoto

En station ved Billund Lufthavn bør blive gravet ned, så den kan komme tættest muligt på terminalbygningen. Det mener Dansk Folkeparti, som derfor peger på den billigste linjeføring.

Billund: Prisen bør være afgørende, når der skal peges på en linjeføring til en kommende jernbane til Billund. Det mener i hvert fald Dansk Folkeparti, som med transportordfører Kim Christiansens ord går ind for "den billigste og den korteste" linjeføring.

Det er imidlertid to forskellige alternativer. Strækningen over Gadbjerg er den korteste, men det er den sydlige Jellingløsning, som vil have de laveste anlægsomkostninger.

Når Dansk Folkeparti foretrækker den billigste løsning, er det af hensyn til til lufthavnen.

- Umiddelbart vil vi helst lave den billigst mulige løsning og så bruge nogle penge på at få den sluttet ordentlig til i Billund Lufthavn, hvor man kan få stationen gravet ned, så passagererne kan komme helt tæt på selve lufthavnen, siger Kim Christiansen.

Annonce

Billundbanen

En jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund er en del af Togfonden - et forlig, som er indgået mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF.

Oprindeligt skulle banen stå klar i 2019, men det er flere gange blevet udskudt.

Forligspartierne har prioriteret alle de projekter, som Togfonden indeholder, i en fase 1 og en fase 2, og Billundbanen er endt i fase 2. De projekter skal man først forhandle om finansiering til i 2019.

BaneDanmark vurderer, at anlægsarbejdet indklusiv diverse test og godkendelser kan gennemføres på cirka tre et halvt år. Forud for dette går dog cirka to års forundersøgelser, projektering og udbud.

EL så gerne endnu et alternativ

Adskillige af transportordførerne på Christiansborg fortæller, at de og deres parti endnu ikke har lagt sig fast på, hvilken løsning de vil pege på. Det gælder både Rasmus Prehn (S), Andreas Steenberg (R) og Leif Mikkelsen (LA), mens Enhedslisten gerne havde set, at der var flere mulige alternativer end de tre.

Transportordfører Henning Hyllested (EL) havde gerne set, at der også blev set nærmere på en mulig løsning over Farre. Den idé blev skrottet allerede meget tidligt i forløbet.

- Jeg vil i hvert fald gerne have den vurderet, for det har BaneDanmark ikke gjort. Ikke engang på screeningsplan, og det synes jeg er lidt træls, for når borgere henvender sig og deltager i høringsfaser, skal man som minimum have den respekt, at man undersøger det, siger Henning Hyllested.

V vil skrotte banen

Der er dog enighed blandt politikerne om, at den endelige beslutning om en jernbane til Billund først vil blive truffet efter det folketingsvalg, som skal finde sted senest i midten af juni.

Står det til Venstre, skal hele Togfonden - der udover en jernbane til Billund blandt andet indeholder en togbro over Vejle Fjord - sendes i graven.

- Venstres overordnede politik er, at vi ikke har noget ønske om en jernbane til Billund. Den er ikke på vores ønskeseddel. Vi vil hellere bruge midlerne på en jysk parallelmotorvej, der også kommer til at gå tæt forbi Billund, siger partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, som ikke har taget stilling til, hvilket af de tre alternative linjeforslag, han vil pege på.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportordførerne Karsten Hønge (SF), Brigitte Klintskov Jerkel (K) eller Roger Matthisen (AL).

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce