Annonce
Kultur

"Dialog-møde" til venstre for kroen. Her gøres der store øjne

Man kan sætte pris på Give på mange måder. Henrik Vilhelm Voldmester gør det ved at opfordre til dialog på hjørnet af Torvet og Rådhusbakken. Hvordan den dialog udvikler sig kan nok få en til at gøre store øjne. Foto: Børge Larsen
Billedhuggeren Henrik Vilhelm Voldmester er debutant i Skulpturbyen. Næsten debutant, måske. Han deltog også i isskulturfestivalen i december.
Annonce

Give: Det bliver interessant at følge dialogmødet på hjørnet af Torvet og Rådhusbakken.

Her er Misja K. Rasmussens "Torso" blevet udskiftet med Henrik Vilhelm Voldmesters værk "Dialog" Det er sket i forbindelse med etablering af dette års udgave af "Skulpturby.dk - Danmarks største galleri - i det fri".

"Dialog" består af otte små figurer, der hver står på sin granitsøjle. Om de er sat op på en piedestal eller om de skal opfattes som en slags søjlehelgener, må hver enkelt beskuer afgøre.

Men det, der gør dialogmødet interessant, er den kendsgerning, at figurernes ansigter på bedste polyfemisk kyklopvis kun har ét stort øje. Men i modsætning til kyklopen Polyfem er der ikke andet i ansigtet: ingen næse, ingen mund. Kun et stort øje.

Og hvordan fører man så en dialog? Man kan selvfølgelig studere de syv andres måde at reagere på og så enten gøre store øjne, eller i hvert fald et stort øje, eller man knibe øjet lidt sammen, måske endda på sned. Og så håbe, de andre tolker det på den måde, man selv havde tænkt sig med mimikken.

Rent teknisk arbejder jeg også på samme måde, som da jeg arbejdede i granit - nemlig ved at hugge eller skære mig ind til skulpturen. Jeg forsøger i det endelige arbejde at bibeholde, hvad man kan kalde skitsens friskhed.

Henrik Vilhelm Voldmester

Annonce

Dialog i et tomt rum

- Er det en kommentar til politikere, der gerne vil have dialog, men egentlig ikke siger noget?

- Måske, siger Henrik Vilhelm Voldmester med et underfundigt glimt i begge sine øjne.

Han er ikke meget for at tolke sine egne værker. Han fortæller og forklarer derimod gerne om dem og hvad han mener, de forestiller. Men hvad meningen er, må beskueren selv tolke sig frem til. Meget gerne i dialog med både de otte skulpturer og andre beskuere.

Han er dog altid villig til at give en lille ledetråd, hvis man ikke lige forstår, hvad han har gang. Det var han i hvert fald ved isskulpturfestivalen i december, hvor han arbejdede på Torvet ud for boghandelen.

Han var debuttant i isskulptursammenhæng og havde en model at arbejde efter. Modellen lignede tre sure gamle mænd med en kanon.

- Ligner modellen det? Nej, det er såmænd bare de tre vise mænd, der lige har passeret grænsen til Danmark. Med "Smykkeloven" i hånden blev de frataget guld, røgelse og myrra. Nu har de kun deres stjernekikkert tilbage, forklarede Henrik Vilhelm Voldmester den dag.

Hans hjælpsomhed hang måske sammen med, at isskulpturen i den milde vinter næsten forsvandt som dug for solen. Det var en kortvarig undtagelse.

Annonce

Autodidakt på 12 år

Henrik Vilhelm Voldmester er som skrevet med i Skulpturby.dk for første gang. Men har man ind imellem taget turen til Ølgod og kigget på skulpturer der, har man måske mødt hans værker tidligere.

Han er årgang 1946 og debuterede som kunstner Kunstforeningen Limfjordens censurerede udstilling i 1979. Siden er det gået slag i slag for den autodidakte billedhugger.

- Det tager 12 års uddannelse at blive autodidakt billedhugger, citerer han sig selv for at sige på sin hjemmeside www.voldmester.dk

Selvfølgelig kan man købe et af hans værker. Gør man det, er man sikker på at få et værk, hvis lige ikke findes. Der er ét og kun ét af hvert værk. Det hænger sammen med den måde, han arbejder på.

- Den teknik, jeg benytter, består meget forenklet i at skære skulpturen i skum, som derefter fikseres i støbesand. Skummet er meget let brandbart og forsvinder stort set fuldstændig ved opvarmning, så når den godt 1200 C varme bronze hældes i formen, forsvinder den originale skumskulptur, og i stedet har jeg en bronzeskulptur. Ved denne metode, hvor modellen forgår under processen, kan der naturligvis kun laves ét eksemplar. Fordelen består for mig i, at jeg kan arbejde friere med formen, når jeg arbejder i skum, end hvis jeg modellerede, skriver han på sin hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce