Annonce
Trekantområdet

Efter flere opfordringer til udvidelse af motorvejen: Transportministeren føler ikke et ekstra pres

Vejdirektoratet har tidligere sagt til JydskeVestkysten, at motorvejen omkring Kolding er ved at løbe tør for plads. Det er blandt andet baggrunden for, at antallet af ulykker er næsten fordoblet mellem 2014 og 2018. Tallet er steget til 139 fra 77. Arkivfoto: Søren Gylling
- Jeg har allerede drøftet den her sag med dem og gør det gerne igen, siger transportminister Benny Engelbrecht, efter formanden for Trekantområdet Danmark i et brev har opfordret til en udvidelse af motorvejen omkring Kolding.
Annonce

Kolding: "Et oplagt projekt, der er grydeklart, og som tilmed er forbundet med en endog meget høj samfundsøkonomisk forrentning, er udbygning af E20/E45 rundt om Kolding til seks-otte spor."

Sådan lyder budskabet i det brev, som Jens Ejner Christensen, formand for foreningen Trekantområdet Danmark og Venstre-borgmester i Vejle Kommune, for nyligt har sendt til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Dermed melder han og foreningen sig ind i koret af spillere, der i den seneste tid har opfordret til en udvidelse af motorvejen omkring Kolding for at komme den store og stadigt stigende trængsel til livs. Senest har TrekantBrand opfordret til en udvidelse af hensyn til trafiksikkerheden, og Dansk Industri har midt i coronakrisen peget på, at en udvidelse kunne være en måde at få gang i hjulene på, når pandemien er ovre.

Transportministeren ser det dog ikke som om, der er blevet lagt ekstra pres på hans skuldre for at få motorvejen udvidet.

- Det er helt naturligt, at borgmestre og andre skriver til mig, og det opfatter jeg på ingen måde som et pres. Jeg har allerede drøftet den her sag med dem og gør det gerne igen. Det er et af de projekter, der har en stor samfundsmæssig gevinst, udtaler Benny Engelbrecht i et skriftligt svar til JydskeVestkysten.

Trængsel på motorvejen

  • Både politiet og Vejdirektoratet har forklaret, at motorvejen omkring Kolding er ved at løbe tør for plads.
  • Der kører omkring 85.000 biler på strækningen hver dag. Der er i løbet af fem år kommet 15.000 flere biler om dagen på strækningen.
  • Antallet af biler betyder, at der er stor risiko for kø og ulykker. Mellem 2014 og 2018 er antallet af ulykker på motorvejen omkring Kolding næsten fordoblet, viser tal fra Vejdirektoratet.
Annonce

Tjent hjem på syv år

Dansk Industri har i en analyse peget på, at et tredje spor på motorvejen omkring Kolding, som koster omkring 600 millioner at opføre, kan tjene sig hjem på syv år. Spildtiden med de daglige køer på grund af trængsel på motorvejen ved Kolding er ifølge analysen så stor, at en udvidelse med en samfundsøkonomisk rente på 13,8 procent altså ligger helt i top over større vejprojekter samfundsøkonomiske gevinst.

Samtidig ligger der allerede en VVM-undersøgelse af projektet klar. Benny Engelbrecht har tidligere understreget, at den ville skulle opdateres, hvis det bliver besluttet at udvide motorvejen omkring Kolding. Af den omfattende rapport fremgår det blandt andet, at personbilerne på strækningen samlet vil kunne spare 1280 timer i døgnet, såfremt motorvejen bliver udvidet.

Folketinget vil først forhandle om en ny trafikaftale, når der ligger en klimaplan klar. Trafikaftalen vil med stor sandsynlighed således ikke være klar før tidligst i 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Hetek satser på sikring

Annonce