Annonce
Hedensted

Efterskoler er udfordret på fællesskabet: Sådan holder de stemningen oppe

Kragelund Efterskole er normalt fuld af liv, men i disse uger står den tom. Alle elever er sendt hjem, og både den faglige del af undervisningen og de sociale aktiviteter er flyttet online. Arkivfoto
Kreativiteten er stor på de lokale efterskoler i forsøget på at opretholde en fællesskabsfølelse blandt eleverne. Sociale tiltag som "gæt et hjem", lejrbål i hver sin have og fælles madlavning over nettet er elementer i den nye hverdag.

Hedensted: Synkrone morgenløbeture, lejrbål i parcelhushaverne og virtuelle tjek af rengjorte teenageværelser er nogle af de tiltag, de lokale efterskoler har sat i gang for at opretholde en form for fællesskabsfølelse hos eleverne.

De er - som resten af landets skoleelever - blevet hjemsendt ind til foreløbigt 17. januar, men udfordringen for efterskolerne er speciel, fordi det ikke kun er det faglige, der skal opretholdes online.

- Det er en udfordrende situation at bevare det sociale liv og det vigtige efterskolefællesskab, og uvisheden om, hvornår vi kan vende tilbage til det normale, er hård at være i, når man som ung er et ultra socialt væsen, siger Jens Lau Pedersen, forstander på Kragelund Efterskole.


Vi skal huske, at det er nu næsten tre uger siden, mange af eleverne sagde på gensyn til hinanden. Mange elever har været ret isolerede derhjemme, da de gerne vil være med til at overholde retningslinjer og restriktioner.

Jens Lau Pedersen, forstander på Kragelund Efterskole


Her har de i forsøget på at bevare fællesskabet virtuelle fællessamlinger hver morgen, og derudover arbejder de med forskellige sociale indslag som "gæt et hjem", virtuel skattejagt på skolen og quizzer.

Annonce

Bruger erfaringer fra foråret

Noget lignende gør man på BGI Akademiet, hvor fællessang, morgensamling og ture rundt på skolen via Instagram er erfaringer, man har taget med sig fra nedlukningen i foråret.

- Vi bager også kager og snack sammen, og så holder vi to ugentlige husmøder, hvor vi taler sammen og laver en masse aktiviteter for at holde humøret så højt som muligt. Vi ved, at de mange aktiviteter er vigtige for sammenhængskraften, siger leder Helle Vestergaard.

På Bråskovgård Efterkole bringer man også erfaringerne fra forårets nedlukning i spil igen, og her er der blandt andet godnathistorier over videkonference og en digital opholdsstue, hvor eleverne altid kan logge ind og se hinanden.

På efterskolen er eleverne vant til at rengøre deres eget værelse, og den aktivitet skal også passes derhjemme, så her får de unge besked på at vise lærerne rundt på værelset via kamera i mobilen til et virtuelt rengøringstjek.

Annonce

Forældrene er vigtige

På True North i Snaptun er der også både rengøringstjek af teenageværelserne, fælles morgensamlinger med sang og simultan morgenmotion.

Det er skolen, der står for undervisningen, men forældrene er vigtige samarbejdspartnere i denne periode, fortæller Karen Marie Madsen, leder på True North Efterskole i Snaptun. Arkivfoto: Morten Pape

I forhold til de sociale aktiviteter har skolen været særdeles kreativ, og der har blandt andet været quiz for fodboldnørder og fælles kagebagning, ligesom der er planlagt bålhygge (eleverne laver deres eget bål hjemme i haven) og oplæg over nettet med en jægersoldat. Derudover er der hver uge virtuelle skole-hjem-samtaler med både elever og forældre.

- Det er en megasvær og trist tid for eleverne, og det er vigtigt, at vi holder særligt fokus på fællesskab. Forældrene er vigtige samarbejdspartnere både i forhold til trivsel og læring, mens eleverne er hjemme, fordi de er tættest på, siger forstander Karen Marie Madsen.

Annonce

Usikkerheden er det værste

På Hellebjerg Idrætsefterskole holder man blandt andet fælles sangaften over nettet for forældre og elever, og så er det et krav, at eleverne tænder kamerafunktionen på deres computer under fjernundervisningen.

- På den måde ser de hinanden, og så føler man bedre, at man er sammen. Eleverne dyrker også idræt sammen i fjernundervisningen, men selvfølgelig i praksis hver for sig, siger forstander Finn Kristensen.

Finn Kristensen, forstander på Hellebjerg Idrætsefterskole, ser den største udfordring i den usikkerhed, der ligger i, hvornår eleverne kan komme tilbage på skolen. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Han understreger, at det er en udfordring at fastholde eleverne i "efterskolefortællingen" og at bevare det sociale liv, når de er hjemsendt.

- Den helt store udfordring ser jeg nok i den usikkerhed, der er i forhold til, hvornår eleverne kan vende tilbage på skolen. Lige nu er perioden jo ”kun” på to uger, men hvis det fortsætter, vil savnet af kammeraterne og det sociale liv tage til, og så ved vi, at de anderledes og kreative elementer i elevernes hverdag skal intensiveres for at fastholde gejsten og motivationen, siger Finn Kristensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce