Annonce
Give

Elever arbejder med på at sikre skolevejen

Der er flere utrygge områder på børnenes vej til og fra skole. Et af dem er indkørslen til selve skolen, både ind til SFOen og indtil skolegården og hallen. Foto: Børge Larsen
4. og 5. klasserne på Gadbjerg Skole er i gang med at udpege utrygge steder på deres skolevej. Eleverne deltager som de første i kommunen i projektet "Elever som trafikeksperter".

Gadbjerg: Det kan være svært at følge med i undervisningen, hvis man er nervøs for at komme helskindet til eller fra skole.

En trafiksikker skolevej er vigtigt, ikke mindst for de yngre årgange. Derfor har Vejle Kommune sat gang i et projekt sammen med virksomheden "Trafik i Børnehøjde".

Planen er, at alle skoler skal med i projektet, men i første omgang har man udvalgt Gadbjerg Skole.

Kommunen er ellers langt med at sikre skoleveje ved at udbygge eller ændre vejanlæg og nogle steder eventuelt sikre med cykelstier. Nu går man så skridtet videre og inddrager det, projektleder ved Vejle Kommune Camilla Mølgaard omtaler som de virkelige eksperter: Børnene selv.

- Vi er vilde med idéen om at lade børnene være eksperter. Vi kan lave analyser, tællinger og andre beregninger, men de kan ikke stå alene. Det er de personer, der hver dag færdes i trafikken, der kender den allerbedst, siger Camilla Mølgaard.

Forvaltningens erfaringer fra andre sammenhænge er, at man opnår størst succes, når nye initiativer sker i samarbejde med brugerne. Derfor vil kommunen gerne have børnene på banen med deres oplevelser og ideer.

Annonce

Børnene som trafikeksperter

  • Elever som trafikeksperter udføres af virksomheden "Trafik i Børnehøjde".
  • Projektet udføres med støtte fra fonden Østifterne og Vejle Kommune.
  • 27 elever fra 4. og 5. klasse deltager i projektet.
  • Forløbet varer frem til december, hvor der 3. december afholdes et stort event.

To utrygge områder

Forløbet på Gadbjerg Skole bygger på en række workshops, som "Trafik i Børnehøjde" står for at arrangere og styre. På den første udpegede eleverne to områder, som de fandt særligt utrygge. Det er dels parkeringspladsen mellem skolen og hallen og dels et område på Langgade, nemlig ved fodgængerovergangen uden for skolen.

Utrygge er de også ved vejen på den anden side af skolen. Vejen går til SFOen og til idrætspladsen. Der er ingen gennemgående trafik, og derfor er der ikke væsentlige sikringer af de bløde trafikanter.

På de næste workshops skal eleverne på banen med idéer til at løse problemerne.

- Eleverne er eksperter på deres område, og hvis man spørger på den rigtige måde, kan de kortlægge et område meget mere fyldestgørende end andre trafikeksperter. Derudover er de mere kreative og har ikke så mange fordomme, når de skal finde løsninger. Når de selv bliver ambassadører, ser vi, hvordan de i høj grad tager ejerskab for projektet - og hvordan de når ud til både de andre børn og forældrene, siger Johan Heichelmann, børnetrafikplanlægger i "Trafik i Børnehøjde".

Bredes ud

Eleverne arbejder frem mod et trafikevent tirsdag 3. december, hvor de skal præsentere deres løsninger for hele skolen. Løsningerne skal herefter evalueres med et spørgeskema til forældre og elever.

Skolebestyrelsen anbefales dernæst at støtte op om de af elevernes idéer, der skal med i skolens trafikpolitik.

Der er dog ingen garanti for, at alle elevernes forslag til forbedringer bliver ført ud i livet. Men er der blot den mindste mulighed for det, vil alle forslagene indgå i det videre arbejde med at sikre skolevejen.

Og alle de forslag, som eleverne peger på, vil blive ført ud i virkeligheden i form af for eksempel klistermærker, flyers, plakater eller hvad end børnene ender med at finde på.

Herefter bliver vurderet om processen og modellen med fordel kan bredes ud til andre skoler i kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce