Annonce
Egtved

Elever lærer at programmere med Micro:Bits

Lærer Charlotte Damgaard Hansen er meget begejstret for de mange muligheder, Micro:Bitten giver i natur og teknologi-faget og tror, der er rig mulighed for at videretænke brugen, så den også kan give nye muligheder i andre fag. Foto: Yilmaz Polat

Eleverne på Firehøjeskolens afdeling i Ny Nørup har over tre gange lært at programmere små sekvenser ved hjælp af Micro:Bits. Det giver nye muligheder for natur og teknologi-undervisningen, mener lærer.

Ny Nørup: De sidder dybt koncentreret om computerskærmene og kigger indimellem op for at få instrukser eller for at drøfte noget med sidekammeraten. Og det er helt okay, at de er optagede af computeren - faktisk er det et must, da dagens opgave er at programmere små sekvenser på computeren ved hjælp af en såkaldt Micro:Bit.

Det elektroniske stykke værktøj, der er en anelse større end en tændstikæske, sluttes til computeren med et lille kabel, og voila, så åbner sig en masse muligheder for at programmere den, så den kan måle lysstyrke, lave små spil eller musiksekvenser eller med små lys skrive ens navn.

- Micro:Bitten er et super værktøj til at give børn en mulighed for at skabe selv ved hjælp af teknologi. De bliver ikke bare passive forbrugere, men får en forståelse af de muligheder, teknologien medfører. De får en grundlæggende forståelse for, hvordan de selv kan være kreative med teknologien og bruge den til at løse forskellige udfordringer, forklarer Sophie Hovdekorp.

Hun er ekstern underviser på Firehøjeskolens forløb med Micro:Bits for App Academy.

Annonce

Micro:Bitten er et super værktøj til at give børn en mulighed for at skabe selv ved hjælp af teknologi. De bliver ikke bare passive forbrugere men får en forståelse af de muligheder, teknologien medfører.

Sophie Hovdekorp, ekstern underviser
Mikkeline Obel Thomsen og Oliver Kalhøj Vindbjærg ønskede begge en Micro:Bit i julegave efter at have været begyndt at arbejde med sådan en i skolen. Foto: Yilmaz Polat

Kan bruges i andre fag

Mandagens Micro:Bit-kursus er et ud af tre kursusdage, hvor eleverne i 4.-6. årgang på skolen bliver klogere på det teknologiske redskab. Projektet er finansieret gennem Vejle Kommunes Åben Skole med i alt 50.000 kroner.

- I første omgang er det lærere og elever på Nørup-afdelingen, som lærer at arbejde med Micro:Bits, men tanken er, at vi efterfølgende kan lære det videre til afdelingen i Vandel. I første omgang er det tænkt som en del af faget natur og teknologi, men hvis vi videretænker det, så kan det også bruges i andre fag, fortæller lærer Charlotte Damgaard Hansen.

Hun er selv meget glad for teknologien og ser mange muligheder i den.

- Det er lavet så enkelt, fordi man blokkoder i stedet for at skrive lange koder selv. På den måde bliver det lidt som at bygge med Lego, hvor man kan sætte forskellige klodser sammen og på den måde skabe noget, siger hun.

Sådan ser den ud, en Micro:Bit. Med det lille stykke værktøj kan elever lærer selv at lave små programmer og sekvenser på computeren. Foto: Yilmaz Polat

Begejstrede elever

Mange af eleverne virker også til at være meget interesserede i at klikke rundt i programmet, som styrer Micro:Bitten. Blandt andre Mikkeline Obel Thomsen og Oliver Kalhøj Vindbjærg, som begge faktisk havde stiftet lidt bekendtskab med at blokprogrammere med sådan en før.

- Det er sjovt at lave noget anderledes, end vi plejer, siger Oliver Kalhøj Vindbjærg.

Mikkeline Obel Thomsen er helt enig.

- Det er sjovt og spændende, og man kan lave alt muligt forskelligt. Jeg er lige nu ved at lave noget musik, fortæller hun og viser kort, hvordan hun ved at flytte rundt på forskellige blokke på computerskærmen kan ændre melodistumpen, der kommer ud gennem høretelefonerne.

Kort efter er de begge atter dybt optaget af at programmere og har hurtigt sat avisens udsendte journalist fuldstændigt af... For det er nu ret vildt, hvad man kan med sådan et lille stykke elektronik, allerede når man går i 4. og 5. klasse.

Lærer Charlotte Damgaard Hansen er meget begejstret for de mange muligheder, Micro:Bitten giver i natur og teknologi-faget og tror, der er rig mulighed for at videretænke brugen, så den også kan give nye muligheder i andre fag. Foto: Yilmaz Polat
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce