Annonce
Trekantområdet

Elselskab beskylder konkurrent for at køre frem med utilstedelig hetz

Presseansvarlig hos Norstrom er uforstående overfor, at Ewii har rettet kritik mod elselskabet for at skaffe kunder med ufine metoder. Ewii har politianmeldt selskabet for bedrageri, og Forbrugerombudsmanden overvejer også at politianmelde selskabet. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
Kolding: Ewii har anmeldt elselskabet Norström til politiet for bedrageri. Nu svarer Norström igen. Der er tale om en "utilstedelig hetz". Forbrugerombudsmanden overvejer fortsat at anmelde Norström til politiet.

Kolding: Ewii-koncernen, der har sit hovedsæde i Kolding, forsøger at presse en ny aktør ud af el-markedet. Sådan lyder det fra Norström, efter Ewii har beskyldt selskabet for systematiske at bruge ufine metoder, når det kontakter blandt andet Ewiis kunder. Ewii har politianmeldt selskabet for bedrageri.

Presseansvarlig i Norström, Jørgen Holm, skriver onsdag aften i mail til JydskeVestkysten, at selskabet ikke kan forstå beskyldningerne om bedrageri.

- Vi kan ikke opfatte dette som andet end en utilstedelig hetz fra Ewii og andre etablerede spillere på markedet, der ønsker at afskære konkurrence på det frie elmarked. Vi er en ny aktør, der tilbyder et anderledes produkt til forbrugerne. Dette produkt adskiller sig væsentligt fra, hvad de etablerede spillere tilbyder, idet vi ikke mindst har en langt højere transparens i forhold til gebyrstruktur med videre, skriver Jørn Holm.

Annonce

Udsagnet om, at der er tale om en hetz, får dog ikke Ewii til ændre fremgangsmåde. I en kort kommentar fra administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn, lyder det:

- I Ewii kan vi godt lide den fri konkurrence. Politianmeldelsen handler om lovovertrædelserne.

Beskidte tricks

Siden starten af året har Ewii indsamlet historier fra deres kunder om telefonsælgerne fra Norström, der fortæller, at Ewii er gået konkurs eller ophørt, og at Norström derfor har overtaget kunden.

Ewii var ude med kritikken i sommer, og onsdag udsendte Ewii en pressemeddelelse om, at Norström bruger beskidte tricks, når de skaffer kunder. Ewii fortalte samtidig, at de har politianmeldt elselskaberne Norström og Velkommen for bedrageri.


Vi kan ikke opfatte dette som andet end en utilstedelig hetz fra Ewii og andre etablerede spillere på markedet, der ønsker at afskære konkurrence på det frie elmarked.

Jørn Holm, presseansvarlig hos Norström


Det lykkedes ikke at få en kommentar onsdag fra selskaberne i forbindelsen med omtalen af politianmeldelserne, men nu har Norström svaret i en mail, hvor de afviser, at de systematisk vildleder kunderne.

Norström undrer sig samtidig over, at Ewii går til angreb ved blandt andet at tale med journalister om sagen. Ud over JydskeVestkysten har blandt andet Børsen og Energiwatch omtalt striden og den stribe af klager over Norström, der ligger hos Forbrugerombudsmanden.

I Børsen torsdag udtaler forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen, at: "Det tyder på, at en del af deres forretningsmodel er at vildlede forbrugerne", og man overvejer at politianmelde selskabet.

Annonce

Forkert opfattelse

Børsen beskrev i sidste uge, at Forbrugerombudsmanden har modtaget over 160 klager over Norström, der er stiftet i marts. Selskabet står dermed for over en tredjedel af alle klager over energiselskaber, som Forbrugerombudsmanden har modtaget i år.

JydskeVestkysten vil også gerne have spurgt ind til, hvorfor de står bag så mange klager, og i mailen til JydskeVestkysten forholder den presseansvarlig hos Norström sig også til de mange klager. Norström forklarer, at problemet opstår omkring den såkaldte Robinsonliste, hvor borgere kan frabede sig uopfordrede skriftlige og telefoniske henvendelser fra selskaber.

- Det er korrekt, at der ligger en del sager fra forbrugere over vores selskab, men efter vores opfattelse er en stor del af disse grundløse, idet de er baseret på, at forbrugerne har en forkert opfattelse af, hvordan særligt Robinsonlisten fungerer, skriver Jørn Holm fra Norström i sin mail og uddyber:

- Det er således ikke sådan, at man ved at tilmelde sig Robinsonlisten ikke længere må blive ringet op af telefonsælgere, idet et konkret samtykke om, at vi må kontakte dem gør, at den generelle tilmelding til Robinsonlisten bliver sat ud af effekt. Vi gør dog alt, hvad vi kan for at sortere disse fra, da vi antager, at de ikke ønsker at blive kontaktet af os, selvom vi gerne må, lyder det i mailen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Peanutbutter-banana-sandwich og portugisiske grillspyd: Det har der været serveret på Vejlegården siden fagkonflikten

Erhverv

De seks vigtigste ting, du skal læse, for at forstå konflikten på restaurant Vejlegården

Annonce