Annoncørbetalt indhold

En god seng er en stor del af dit liv!

Når det nu en gang er sådan, at vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove eller ligge udstrakt i en seng er kvaliteten vigtig. En kvalitetsseng er nødvendigt for, at vi kan opnå en god søvnkvalitet.
Annonce

Indholdet er sponsoreret

Faktisk er forskellen mellem en god og en dårlig seng så betydningsfuld, at det kommer til at dreje sig om forskellen mellem et godt og et dårligt liv.

Kender du den der med, at man ikke kan sove. Man ligger der og vender od drejer sig, mens det myldrer gennem hovedet med myriader af tanker. Alene tanken om at man bør og skal sove NU kan føre til det modsatte, og man lykkes ikke med at få åbnet porten og tage ind i drømmeland.

Det er der ikke mange, der tænker på i dagligdagen.

Mange, der tager på ferie indser, at de sover meget bedre hjemme, og det gælder uanset om, man er på campingtur, eller man ligger i en feriehytte i en hængekøje. Alt det, der er så vigtigt for en god søvn, kan hurtigt vise sig på sådan en ferie. Man føler sig mere træt på grund af de mange nye synsindtryk og de mange nye oplevelser.

Kort sagt sættes man pludseligt i stand til at sove bedre og opnå en naturlig søvn. I den situation er der ikke noget værre end, at man skal ligge dårligt om natten.

God søvn vigtig for alle

Den gode søvn er en helbredsfaktor, der spiller ind livet igennem. Det gælder lige fra man er en baby, der skal puttes, og til man skal i gang med ældrelivet. Det gælder den travle og karrierebevidste unge medborger såvel som den midaldrende, der pådrager sig mere ansvar.

Søvn, søvn og atter søvn, og det hele kører meget bedre!

Søvn genopretter vores hjerneaktivitet

Hvis du nogensinde har følt dig psykisk træt ved du, hvad vi taler om. Alle ved stort set, hvad dette betyder. Det er er indlysende, at det er svært at koncentrere sig, når man har brugt hele dagen på at arbejde eller deltage i fysiske aktiviteter.

Kroppen føles så træt, at den skriger på hvile. I en sådan situation har man en uimodståelig trang til at lægge sig for at sove. Her er det vigtigt, at man også gør dette i stedet for at forsøge sig med alt muligt for fortsat at holde den gående.

Man kan sidde og tumle med et problem, der skal løses til langt ud på natten. Mange har her opdaget, at det er bedre at gå i seng og stå tidligt op – og nu kan man pludseligt løse et problem, der synes umuligt at løse, mens man forsøgte at undgå søvnen. Nu kan man pludseligt koncentrere sig, hvor det timer forinden synes helt umuligt.

Rebecca Temsen, der står bag bloggen Self Development Secrets bemærker, at foryngelsen af vores hjerner er betinget af netop det, at vi kan opnå den tilstrækkelige søvn. Problemer med at studere, arbejde eller problemløse kan skyldes, at man ikke får tilstrækkelig med søvn.

Det er væsentligt, at vi får hjernen renset godt ud. ”De små grå” skal sættes i gang, eller sagt på en anden måde skal celleaffald erstattes med fornyet celleaktivitet, og det kan kun ske på grundlag af en god, lang nats søvn.

Søvn styrer vores vægt

Indtagelse af ernæringsrigtige fødevarer og tilstrækkelige mængder af kildevand hver dag medvirker til at bibeholde en sund vægt. Også her spiller den gode og regelmæssige søvnrutine ind.

Hvad de færreste sikkert tænker på er imidlertid, at det også er vigtigt for ens vægt. En god afslappende søvn hver nat hjælper til med, at du opretholder og kan kontrollere din vægt.

Søvn lader sig indskrive i enhver plan for at øge din wellness.

En analyse offentliggjort i Den Europæiske Journal of Clinical Nutrition i 2017 konkluderer, at selv delvise søvnunderskud øger ens kalorieindtagelse. Kort sagt er det sådan, at folk der ikke sover godt, har en tendens til at øge kalorieindtaget, uden at det holdes nede med fitness, så man får forbrændt de ekstra kalorier.

En anden undersøgelse fra 2004 viste, at forkortet søvnvarighed førte til en 15 % stigning i sulthormonet ghrelin og et fald på 15 % i mætheds-hormonet leptin. Dette betyder, at manglende søvn lettere får dine sulthormoner til at skrige på mad, mens dine mæthedshormoner er kortsluttede.

Hvornår er der dømt nok søvn?

Det ligger forskelligt. Det er vigtigt at være opmærksom på vores energiniveau, når ens personlige søvnbehov skal bestemmes. Vi har alle behov for et antal søvntimer hver nat, og vi har alle et bestemt behov, når det kommer til. hvor meget søvn vi mindst skal have. Her er det vigtigt at få bestemt ens minimumskrav og vel at mærke holde dette hver nat.

Forskellige senge

Sengen er dit redskab for alt dette – den er så at sige et stykke værktøj til dig, der vil skabe dig nogle gode søvnvaner.

Sengen i ens soveværelse udsættes for en del. Den bliver dækket af støv, inficeret med mider og dækket med snavsede lagner. Alle disse faktorer påvirker vores søvn. Så glem ikke at vaske de berømte ”skidne lagner”.

Du skal vaske sengetøj hver uge og lægge friskt linned på. Dette gælder især om sommeren, hvor det mere ofte end på andre årstider er sådan, at du sveder om natten. Vi savler også, mens vi sover, vores døde hud bliver tilbage i lagnerne, ligesom mange andre faktorer påvirker vores søvn.

Af selvsamme grund er det ”et must”, at du køber nye madrasser hvert 6. år. Der er et stort udvalg af madrasser, som giver dig forskellige muligheder for komfort og polstring.

Kvalitet af sengen

Sidst, men ikke mindst, skal vores senge være i god stand, hvilket giver os den komfort og stabilitet, der skal til for at sikre en god nats søvn.

Når du køber en seng, skal du derfor være opmærksom på mange forskellige faktorer, som enten kan bidrage til din hvile eller gøre det sværere at falde og forblive i søvn. Du har brug for en seng, som er stor og komfortabel nok til dig alene eller til dig og din partner, hvis du tilfældigvis deler dobbeltseng med nogen.

Valg af den rigtige seng

Det er normalt sådan, at vi bliver orienteret om priserne, når vi investerer i noget, der skal hold længe.

Dette er imidlertid ikke en god praksis. Prisen kan være en måling af kvalitet, men det er ofte langt fra tilfældet. Det er vigtigt, at du sørger for, at sengen, du vil købe, er en god og holdbar seng. Flere penge kan være godt givet ud, fordi forlænget holdbarhed fordelt over en årrække i virkeligheden betyder, at den årlige pris er den billigste.

Desto større sengen er, desto bedre søvn giver den, groft sagt. Sørg altid for, at madrasserne giver dig den nødvendige komfort. Læg dig ned i sengen, før du køber den og test den lidt. Husk at det du skal til at købe, bliver din seng i flere år ud i fremtiden. Og sørg for at det er det rigtige valg du træffer; her skal du have fagmanden med på råd.

Markedet for senge byder på mange forskellige muligheder, så det er en god ide at gøre sit hjemmearbejde på nettet godt og grundigt. Hertil kommer sengerammer og sengestel - at investere i en god støtte til madrasserne er lige så betydningsfuldt som selve sengen og dens madras. Uden det rigtige fundament virker den nok så fortrinlige madras ikke, som den skal.

Indholdet er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.