Annonce
Vejle

Erik er elbil-ambassadør: - Bare rolig, det skal nok gå

Erik Børsting er elbil-ambassadør i Vejle for elbil-foreningen FDEL. Han ærgrer sig over debatten om elbiler, som han mener er for præget af uvilje til at sætte gang i udskiftningen af den danske bilpark. Foto: Mette Mørk
- Der fokuseres for meget på hullerne i osten i debatten om elbiler, mener Erik Børsting, Vejle Ø, der er elbilforeningens lokale ambassadør.
Annonce

Vejle: Der er alt for meget fokus på hullerne i osten i debaten om for og imod elbiler.

Det mener Erik Børsting Hansen, Vejle Ø, der på Twitter beskriver sig selv som "klimabekymret elbilevangelist" og som er en af to elbilambassadører i Vejle under elbilforeningen FDEL (Forenede Danske Elbilister).

Vejle Amts Folkeblad mødtes med Erik Børsting for at høre hans syn på den første rapport fra den såkaldte Bil-kommission, der skal anvise veje til at få flere grønne biler ind i den danske bilpark.

Vejle Amts Folkeblad sætter fokus på CO2

Over de næste ti år skal der turbo på klimaindsatsen, hvis det skal lykkes Danmark at leve op til målsætningen om at skære 70 procent af CO2-udledningen i 2030.

Det kommer til at betyde ændringer i vores egen andedam, Vejle Kommune.

Her har politikerne allerede med hånden på hjertet sagt, at kommunen vil skærpe indsatsen for at nå målet.

Avisen vil i en ny artikelserie synliggøre, hvad det betyder for dig, mig og din kommune.

Har du idéer til lokale vinkler til emnet, så tøv ikke med at skrive til Palle Søderberg paso@vejle.dk eller Michelle Madsen michm@vafo.dk

- Der vil være - og det har der allerede været - en masse brok og en masse snak om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at få flere danskere til at skifte deres benzinbil ud med en elbil. Sagen er bare, at vi ikke har noget valg, så min opfordring er: Lad være at fokusere på hullerne i osten og alle problemerne. For langt de fleste kan det sagtens lade sig gøre at skifte til el-bil, siger Erik Børsting.

Annonce

Hentede brugt Tesla i Norge

Han har selv to elbiler i husstanden, en Nissan Leaf og en Tesla Model S.

- Før da havde vi - min kone og jeg - en benzinbil og en dieselbil. Jeg havde længe haft lyst til at skifte til el, så da det blev meldt ud, at afgiftsfritagelsen for elbiler ville forsvinde ved årsskiftet 2015, gav det mig skubbet, fortæller Erik Børsting, der på nettet fandt en brugt Tesla i Norge, som han hentede hjem efter at have betalt 180.000 kroner i told og moms til den danske stat for sin nye bil, som endte med at koste omkring 700.000 kroner.

Elbil-ambassadør Erik Børsting ved den ene af husstandens to elbiler, en Nissan Leaf, som han bruger til at køre mellem hjemmet i Vejle Øst og hans arbejdsplads på Lalandia i Billund. Foto: Mette Mørk

Kommissionens fire modeller for at få flere elbiler på vejene

Bil-kommissionen blev nedsat af den tidligere regering og har i sin første rapport om, hvordan man får flere elbiler på vejene i 2030 opstillet fire modeller.

De fire modeller angiver værktøjerne til at få antallet af danske elbiler op fra omkring 23.000 til henholdsvis 500.000, 600.000, 750.000 og en million.

Model 1: 500.000 elbiler

CO2-reduktion: 0,2 mio. tons. Pris for statskassen: 2,7 mia. kr.
Gennemsnitlig afgiftsstigning for en konventionel bil: 400 kr. årligt Besparelse i afgift på gennemsnitlig elbil: 2.000 kr. årligt

Model 2: 600.000 elbiler

CO2-reduktion: 0,3 mio. tons Pris for statskassen: 2,3 mia. kr.
Gennemsnitlig afgiftsstigning for en konventionel bil: 400 kr. årligt Besparelse i afgift på gennemsnitlig elbil: 2.300 kr. årligt

Model 3: 750.000 elbiler

CO2-reduktion: 0,9 mio. tons Pris for statskassen: 2,9 mia. kr.
Gennemsnitlig afgiftsstigning for en konventionel bil: 2.300 kr. årligt Besparelse i afgift på gennemsnitlig elbil: 2.000 kr. årligt

Model 4: 1.000.000 elbiler

CO2-reduktion: 1,5 mio. tons. Pris for statskassen: 4 mia. kr.
Gennemsnitlig afgiftsstigning for en konventionel bil: 5.900 kr. årligt Besparelse i afgift på gennemsnitlig elbil: 1.500 kr. årligt

Eldrup-kommissionen fraråder selv model 4, der vurderes at være for dyr i forhold til CO2-besparelsen.

Hele rapporten kan læses på finansministeriets hjemmeside: https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/september/kommissionen-for-groen-omstilling-af-personbiler-offentliggoer-sin-foerste-delrapport-veje-til-en-groen-bilbeskatning/

Han håber gennem sit virke som elbilambassadør at gøre op med misforståelser og myter om elbiler.

- En typisk indvending går på rækkevidden, men det har aldrig været et problem for os. Den længste tur vi har kørt i vores Tesla, gik til Split i Kroatien og ellers har vi kørt i den til Gardasøen, Firenze og Balatonsøen. En elbil kan nøjagtigt det samme som en benzinbil. Det tager måske en smule længere tid på grund af opladning, men den tid bruger vi til at spise eller spille lidt fodbold med ungerne, og jeg har erfaret, at jeg faktisk er mere veludhvilet, når vi når frem, når vi har kørt i elbil kontra i benzinbil, fortæller Erik Børsting.


En elbil kan nøjagtigt det samme som en benzinbil. Det tager måske en smule længere tid på grund af opladning, men den tid bruger vi til at spise eller spille lidt fodbold med ungerne.

Erik Børsting


Annonce

- Det kan lade sig gøre

- Men det er jo ikke alle, der har råd til en elbil?

- Nej, det er sandt. Men det vil ændre sig. Når der kommer gang i salget, vil der automatisk opstå et større brugt-marked, hvor man kan få en billig elbil. Der vil også komme flere modeller - også mindre og billige - på markedet i de kommende år. Og så handler det også om prioritering. Vi er ikke velhavende - min hustru er ergoterapeut og jeg er it-supporter - men vi har prioriteret, at det er det, vi vil, siger Erik Børsting.

Langt de fleste kan klare sig med de rækkevidder, elbilerne på dagens marked tilbyder, mener Erik Børsting.  Foto: Mette Mørk

Han ærgrer sig over dele af debatten for og imod elbiler.

- Jeg tror efterhånden, at de fleste har forstået budskabet om, at vi er nødt til at nedbringe vores CO2-udslip, og vi når altså ikke i mål med en 70 procent reduktion i 2030 uden at kigge på transport og privatbilisme. Det, man glemmer i debatten, når man taler, om hvor dyrt det bliver at skifte til elbiler, er de udgifter, som forureningen med CO2 medfører i form af sygdomme fremkaldt af benzin- og diesel-os, siger Erik Børsting, der er optimistisk i forhold til at få skiftet den danske bilpark vænnet fra sin benzin- og diesel-afhængighed.

- Det har kunnet lade sig gøre i Norge, så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre her. Det vil være mega upopulært i starten, men vi er nødt til at gøre noget og jeg tror, at vi om 10 år vil se det som helt naturligt, at vi alle kører rundt i elbiler, siger Erik Børsting.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Smittetrykket er fortsat bekymrende højt: Se de nyeste coronatal for Vejle her

Annonce