Annonce
Vejle

Erik spørger, og avisen søger svar: Ja - havnetunnelen bliver også for lastbiler

Havnetunnelen er blandt andet tænkt som en mulighed for at  sikre bedre sammenhæng mellem havn og by via en større havneplads. Arkitektfirmaet Ravn Arkitektur har blandt andet udarbejdet denne model for kommunen. Illustration: Ravn Arkitektur for Vejle Kommune
Hvis der etableres en tunnel på havneruten mellem Fredericiavej og Horsensvej, bliver det ikke en lav konstruktion som passagen under jernbanen ved Sjællandsgade.

Vejle: Store lastbiler og busser får også plads i en eventuel tunnel ved havnen i Vejle.

Det slår mobilitetschef Paw Bro Larsen fast over for Vejle Amts Folkeblad. Avisen har spurgt på vegne af læser Erik Jørgensen.

- Tunnelen bliver jo del af en hovedfærdselsåre. Derfor skal den kunne tage alle slags køretøjer, siger Paw Bro Larsen.

Annonce

Sådan er det som bekendt ikke med alle tunneler og viadukter i Vejle. Højbanen spærrer for lastbiler på Skovgade og Nørrebrogade. Heller ikke underkørslen ved jernbanen imellem Sjællandsgade og Gammelhavn kan klare lastbiler og busser.

Men det skal den 210  millioner kroner dyre tunnel for enden af havnebassinet kunne.

I 2018 blev prisen for den del af havnerute-projektet sat til 313 millioner kroner - deraf alene 210 millioner kroner til selve tunnelen.

Del af firsporet løsning

Beregningen fremgik af bilaget til den mobilitetsrapport, som de rådgivende ingeniører fra Rambøll udsendte i samarbejde med Vejle Kommune. Her er tunnelen en del af den firsporede strækning mellem Strandgade og Ibæk Strandvej.

I bilaget kan man læse, at selve tunnelen skal være 150 meter lang. Stigningsprocenterne på ramperne til tunnelen er ifølge beskrivelsen 5,7 på nordsiden  og 6,6 på sydsiden mod Toldbodvej.

Der bliver ikke tale om en boret tunnel under havnebassinet.

I stedet inddrages det inderste af havnebassinet til formålet - vandet holdes væk via en spunsvæg, og så graves en rende med plads til fire vejbaner, der så dækkes over med et betonlåg.

- Og det bliver naturligvis sikret, så det hele ikke bliver oversvømmet ved ekstremt højvande, siger mobilitetschefen.

Annonce

Politisk modstand

Havnetunnel eller ej skal afgøres i løbet af de kommende år. På forhånd har blandt andet den socialdemokratiske gruppeformand og borgmesterkandidat Martin Sikær erklæret sig som modstander af projektet. Han mener, at de 210 millioner kroner kan bruges bedre end på en tunnel.


Beregninger viser, at havnetunnelen i kombination med øvrige trafikprojekter i midtbyen vil kunne aflaste Dæmningen med cirka 10.000 køretøjer i døgnet i forhold til dagens trafik.

Fra kommunens tre år gamle mobilitetsanalyse


Ifølge den ledende socialdemokrat er investeringen for voldsom i forhold til en del af formålet med at grave vejen ned - nemlig at sikre bedre forbindelse mellem midtbyen og havnen i form af en større havneplads.

På dette kort - bearbejdet af Vejle Amts Folkeblad - skitserer Rambøll i bilagsmaterialet til mobilitetsplanen en mulig havnetunnel. Tunnelen føres ikke under havnebassinet, men anlægges i det inderste af bassinet - der altså bliver kortere end i dag. Kort: Vejle Kommune og Rambøll

Den melding har Martin Sikær blandt andet givet på et videomøde med transportminister Benny Engelbrecht (S) - og det udløste kritik fra gruppeformandskollegaen i Venstre, Christoffer Melson - der er tidligere formand for teknisk udvalg.

Hans parti har nemlig advokeret for, at staten skal betale en del af vejprojektet, fordi havneruten fungere som en nødrute, når Vejlefjordbroen er spærret.

Annonce

Undgå Odenses fejl

Også den nuværende formand, Gerda Haastrup Jørgensen (V), ser tunnelen som en nødvendighed for at sikre, at det nye byudviklingsområde ved nordkajen kommer til at hænge sammen med resten af midtbyen.

Havnerute i etaper

  • Havneruten omfatter strækningen fra Horsensvej via Østerbrogade forbi havnen til Toldbodvej og videre til Fredericiavej. 
  • Strækningen opgraderes i etaper frem mod 2030, hvor der vil være fire spor fra Horsensvej til Ibæk Strandvej. Det vurderes p.t. ikke kapacitetsmæssigt relevant, at de fire spor føres helt frem til Fredericiavej. 
  • Udover en opgradering af selve strækningen vil de enkelte kryds også blive opgraderet, og der vil ske en generel sanering af svingmuligheder og overkørsler for at fremme trafiksikkerhed og fremkommelighed.
  • Anslået pris knap 500 millioner kroner inklusiv løsningen med en havnetunnel til 210 millioner kroner.

Hun bakkes op af forvaltningen, hvor blandt andet planchef Lars Buksti og stadsarkitekt Lisbet Wolters advarer mod, at Vejle gentager Odenses gamle fejltagelse med den massive Thomas B. Thriges Gade, der blev gravet tværs gennem midtbyen - et ar, der først nu er blevet lukket.

Foreløbig er havnetunnelen i Vejle kun teoretiske beregninger og streger på et stykke papir. Men kommer den, vil den kunne klare lastbiltrafik og være sikret mod oversvømmelser.

Annonce
Navne For abonnenter

De første autografjægere har allerede banket på hjemme hos tømrerlærlingen fra Højen: Hvor langt kan Lasse mon nå i årets X Factor?

Danmark

Fredagens coronatal: Rekordmange tilfælde - over 46.000 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Én aldersgruppe udgør halvdelen af de smittede - og kommunen er magtesløs: 'Hvis man kommer derud, hvor det bliver rigtig svært, må man ty til sin sunde fornuft'

VEJLE For abonnenter

Et syndigt rod i Højen: Virksomhed får tvangsbøder for bjerge af glasuld, asbest og bygningsaffald - på trods af konkurs

Alarm 112

Sikkerhedslanding i Billund: Fly fra Lanzarote fik problemer i luften

Billund For abonnenter

Plays første forstander er ansat: Han har lokale rødder og skal skabe rammerne for Grindsteds nye efterskole

Hård kritik af besparelser i Rigspolitiet: - Det giver flere ulykker og dræbte

Alarm 112 For abonnenter

DSB vender på tallerken i computersag: - Vi havde den, så det er vores ansvar

Fra vild efterspørgselhåndsprit til total opbremsning inden ny bølge: Kiilto har været gennem to års turbulent rutsjebanetur

Erhverv

Vild vandrehistorie rammer Bilka: - Det er en kæmpestor and

For abonnenter

Phillip har kæmpet mod DSB halvanden måned efter tanketorsk: - Jeg glemte tasken - men de stjal computeren

Vejle

Garnnøglerne ligger klar: Lad os strikke Vejle gul

Vejle For abonnenter

Avisens madanmelder får serveret en nærmest rå bøf, og tjeneren spørger: 'Hvad er det, du vil?' Det bliver en aften med flere fejl og mangler

Erhverv

Michael Mortensen-selskab køber kæmpe ejendom i Hedensted by

Annonce