Annonce
Vejle

Erik spørger, og avisen søger svar: Ja - havnetunnelen bliver også for lastbiler

Havnetunnelen er blandt andet tænkt som en mulighed for at  sikre bedre sammenhæng mellem havn og by via en større havneplads. Arkitektfirmaet Ravn Arkitektur har blandt andet udarbejdet denne model for kommunen. Illustration: Ravn Arkitektur for Vejle Kommune
Hvis der etableres en tunnel på havneruten mellem Fredericiavej og Horsensvej, bliver det ikke en lav konstruktion som passagen under jernbanen ved Sjællandsgade.

Vejle: Store lastbiler og busser får også plads i en eventuel tunnel ved havnen i Vejle.

Det slår mobilitetschef Paw Bro Larsen fast over for Vejle Amts Folkeblad. Avisen har spurgt på vegne af læser Erik Jørgensen.

- Tunnelen bliver jo del af en hovedfærdselsåre. Derfor skal den kunne tage alle slags køretøjer, siger Paw Bro Larsen.

Annonce

Sådan er det som bekendt ikke med alle tunneler og viadukter i Vejle. Højbanen spærrer for lastbiler på Skovgade og Nørrebrogade. Heller ikke underkørslen ved jernbanen imellem Sjællandsgade og Gammelhavn kan klare lastbiler og busser.

Men det skal den 210  millioner kroner dyre tunnel for enden af havnebassinet kunne.

I 2018 blev prisen for den del af havnerute-projektet sat til 313 millioner kroner - deraf alene 210 millioner kroner til selve tunnelen.

Del af firsporet løsning

Beregningen fremgik af bilaget til den mobilitetsrapport, som de rådgivende ingeniører fra Rambøll udsendte i samarbejde med Vejle Kommune. Her er tunnelen en del af den firsporede strækning mellem Strandgade og Ibæk Strandvej.

I bilaget kan man læse, at selve tunnelen skal være 150 meter lang. Stigningsprocenterne på ramperne til tunnelen er ifølge beskrivelsen 5,7 på nordsiden  og 6,6 på sydsiden mod Toldbodvej.

Der bliver ikke tale om en boret tunnel under havnebassinet.

I stedet inddrages det inderste af havnebassinet til formålet - vandet holdes væk via en spunsvæg, og så graves en rende med plads til fire vejbaner, der så dækkes over med et betonlåg.

- Og det bliver naturligvis sikret, så det hele ikke bliver oversvømmet ved ekstremt højvande, siger mobilitetschefen.

Annonce

Politisk modstand

Havnetunnel eller ej skal afgøres i løbet af de kommende år. På forhånd har blandt andet den socialdemokratiske gruppeformand og borgmesterkandidat Martin Sikær erklæret sig som modstander af projektet. Han mener, at de 210 millioner kroner kan bruges bedre end på en tunnel.


Beregninger viser, at havnetunnelen i kombination med øvrige trafikprojekter i midtbyen vil kunne aflaste Dæmningen med cirka 10.000 køretøjer i døgnet i forhold til dagens trafik.

Fra kommunens tre år gamle mobilitetsanalyse


Ifølge den ledende socialdemokrat er investeringen for voldsom i forhold til en del af formålet med at grave vejen ned - nemlig at sikre bedre forbindelse mellem midtbyen og havnen i form af en større havneplads.

På dette kort - bearbejdet af Vejle Amts Folkeblad - skitserer Rambøll i bilagsmaterialet til mobilitetsplanen en mulig havnetunnel. Tunnelen føres ikke under havnebassinet, men anlægges i det inderste af bassinet - der altså bliver kortere end i dag. Kort: Vejle Kommune og Rambøll

Den melding har Martin Sikær blandt andet givet på et videomøde med transportminister Benny Engelbrecht (S) - og det udløste kritik fra gruppeformandskollegaen i Venstre, Christoffer Melson - der er tidligere formand for teknisk udvalg.

Hans parti har nemlig advokeret for, at staten skal betale en del af vejprojektet, fordi havneruten fungere som en nødrute, når Vejlefjordbroen er spærret.

Annonce

Undgå Odenses fejl

Også den nuværende formand, Gerda Haastrup Jørgensen (V), ser tunnelen som en nødvendighed for at sikre, at det nye byudviklingsområde ved nordkajen kommer til at hænge sammen med resten af midtbyen.

Havnerute i etaper

  • Havneruten omfatter strækningen fra Horsensvej via Østerbrogade forbi havnen til Toldbodvej og videre til Fredericiavej. 
  • Strækningen opgraderes i etaper frem mod 2030, hvor der vil være fire spor fra Horsensvej til Ibæk Strandvej. Det vurderes p.t. ikke kapacitetsmæssigt relevant, at de fire spor føres helt frem til Fredericiavej. 
  • Udover en opgradering af selve strækningen vil de enkelte kryds også blive opgraderet, og der vil ske en generel sanering af svingmuligheder og overkørsler for at fremme trafiksikkerhed og fremkommelighed.
  • Anslået pris knap 500 millioner kroner inklusiv løsningen med en havnetunnel til 210 millioner kroner.

Hun bakkes op af forvaltningen, hvor blandt andet planchef Lars Buksti og stadsarkitekt Lisbet Wolters advarer mod, at Vejle gentager Odenses gamle fejltagelse med den massive Thomas B. Thriges Gade, der blev gravet tværs gennem midtbyen - et ar, der først nu er blevet lukket.

Foreløbig er havnetunnelen i Vejle kun teoretiske beregninger og streger på et stykke papir. Men kommer den, vil den kunne klare lastbiltrafik og være sikret mod oversvømmelser.

Annonce
Vejle For abonnenter

Peschardt er harm over splittelsen i Venstre: 'Forligspartierne får et alibi for at smide en motorvej midt i vores enestående natur'

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Kaos i køreprøve-køen: Erfarne bilister kan miste både kørekort og job

Egtved For abonnenter

Hærvejsmotorvejen splitter Venstre i Vejle Byråd: Se her, hvem der mener hvad

Alarm 112

Kommunen lukkede plejecenter i lille landsby: Nu kommer der liv i lokalerne igen

Erhverv

Tidligere 'Masterchef' mestrer mexicansk mad fra forsamlingshusets køkken

Navne For abonnenter

Tidligere kvæginseminør var tæt på at dø: Nu kan han fejre 90-års fødselsdag

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Alarm 112

Demonstration i Vejle endte med dødstrussel: Nu er demonstranterne anmeldt for racisme

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Vejle

Avisen skifter ud på øverste chefstol: Ny chefredaktør er klar til at kæmpe for læserne

Sport

Udebanefans må tage på stadion i Superligaen fra 1. august

Børkop

Efter et halvt år med ombygning: Genbrugsplads er klar til indvielse

Alarm 112 For abonnenter

42-årig var tæt på at brænde sin bolig af: Fik 30 dages fængsel

Vejle Boldklub

Wahid Faghir er stadig i VB: Skifter kun, hvis det rette tilbud kommer

Annonce