Annonce
Vejle

Et træk i Tesla-klassen: Skoleelever fik en masse opture

Der er mange opgaver at holde styr på, når et svævefly skal i luften. Elever fra Mølholm Skole og Englystskolen fik lov at deltage i det hele på deres lejrskole. Foto: Søren Gylling
Otte skoleelever fra Mølholm fik sig en flyvsk oplevelse, da de var på lejrskole på Hammer Svæveflyveplads. Nu kan de styre et svævefly og har lært om vind, vejr og aerodynamik.
Annonce

Hammer: - De andre skulle også have meldt sig.

Det er de enige om, de elever fra Mølholm Skole i Vejle, som Vejle Amts Folkeblad mødte på svæveflyvepladsen i Hammer. Otte elever havde meldt sig til en lejrskole af de sjældne. De boede nemlig på Vejle Svæveflyveklubs plads i Hammer torsdag, fredag og lørdag.

Turen var en del af et skoleprojekt, som også Englystskolen i Børkop var med i. Det er anden gang, det holdes. Sidste år blev fire af de otte deltagere siden medlemmer i svæveflyveklubben. Projektet støttes blandt andet af Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DGI.

- Det er en forpligtelse, vi har under "åben skole"-konceptet, at vi skal bringe det omgivende samfund ind i undervisningen. Svæveflyvningen passer ind i naturfag, hvor eleverne lærer en masse om aerodynamik og meteorologi, forklarer skoleleder på Mølholm Skole Kristian Pedersen.

Projektet har også et bredere dannelsessigte, for eleverne får en masse ansvar for det praktiske omkring flyvningen med håndtering af trækwire, startprocedure og to-tre teoridage i foråret. De får også en stribe starter, der ender med, at de selv styrer flyet med en rutineret pilot på sædet bag sig.

Det er en lejrskole, og den er effektiv læring på en anden måde. Vi er sammen og oplever hinanden på en anden måde end ved almindelig skolegang. Det gælder både mellem eleverne og i forhold til min lærerrolle, for her skal jeg ikke være skrap som på skolen. Det giver meget i relationerne, og så ser vi andre kompetencer blive brugt.

Heidi Vinther, lærer

Annonce

Fedest at styre selv

Sigrid Vinther Kruse fra Højen og Ludvig Steffensen fra Mølholm går begge i 9.x på Mølholm Skole. De synes begge, det lød spændende med svæveflyvning.

For Sigrids vedkommende blev hun præpareret af sin mor, der er lærer på skolen og derfor var med sidste år. Nu har de lært at styre et svævefly. De siger samstemmende:

- De andre på skolen er gået glip af rigtig meget.

Det samme siger en anden elev, Svend Overgaard Schmidt:

- Det fedeste er at styre flyet selv, men det er også fantastisk at kigge ud over markerne. Det er en fed oplevelse, siger Svend.

Annonce

Tilfreds lærer

Heidi Vinther er naturfagslærer på Mølholm Skole og er godt tilfreds med forløbet.

- Det er en lejrskole, og den er effektiv læring på en anden måde. Vi er sammen og oplever hinanden på en anden måde end ved almindelig skolegang. Det gælder både mellem eleverne og i forhold til min lærerrolle, for her skal jeg ikke være skrap som på skolen. Det giver meget i relationerne, og så ser vi andre kompetencer blive brugt.

- Selv er jeg ikke så vild med at flyve, men især starten er fed, for dér bliver man virkelig flået afsted, siger hun.

Svæveflyvning

  • Et svævefly med en vægt på omkring et halvt ton trækkes op i luften af et spil på en lastvogn, der står en kilometer væk.
  • Svæveflyet accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på to-tre sekunder.
Annonce

Monsteracceleration

Et svævefly med en vægt på omkring et halvt ton trækkes op i luften af et spil på en lastvogn, der står en kilometer væk. Det er godt, for Mercedes-motoren larmer af 100 hestekræfter, som virkelig leverer.

Svæveflyet accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på to-tre sekunder. Der er dem, der snakker om, at det er Tesla-agtigt, og flyet går nærmest lodret op i skyerne på samme måde som når man sætter en drage op.

Og - lyder der et forfærdeligt bump. Man når på et splitsekund at tage afsked med både vinger og haleror og spekulere på, om man kan nå at sende en sidste sms.

Men nu havde piloten jo et øjeblik tidligere sagt, at bumpet bare er slæbewiren, som han smider. Så ned med pulsen igen.

Udsigten her i 300 meters højde er forrygende, og bønderne har været flittige på markerne. Der er jævn trafik på Rute 13, og det meste menneskeværk er generelt småt, hvad enten man taler bygninger, veje eller det gælder en naturfrembringelse som Rørbæk Sø.

For svævefly er lav vindmodstand afgørende. Derfor er aerodynamikken presset helt til guldsmededesign. Foto: Søren Gylling
En af eleverne fra Mølholm Skole, Svend Overgaard Schmidt, bliver spændt fast før endnu en tur i svæveflyet. Bag ham sidder en erfaren svæveflyverpilot. De to pladser er udstyret med et sæt identiske instrumenter, pedaler og styrepind. Foto: Søren Gylling
Når der skal bugseres fly eller hentes trækwire en lille kilometer væk, er det godt med firehjulet hjælp. Foto: Søren Gylling
Hammer Svæveflyveplads, hvis landingsbane er den grønne stribe midt i billedet, ligger tæt på Rute 13. Vejen, der er Nørrejyllands rygrad, ses på tværs øverst i billedet. Foto: Søren Gylling
Klar til afgang signaleres med en løftet arm - samtidig med, at det lette fly holdees i balance med den anden hånd. Foto: Søren Gylling
Klubben har et svævefly fra 1969, som her trækkes stejlt op i luften i en såkaldt spilstart. Der er nøje regnskab med flyet, der frem til fredag havde haft 39.373 starter og været i luften i 6616 timer. Foto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce