Annonce
Erhverv

EUX-drenge har smart idé: Cyklen kommer via printeren

Tre unge mænd fra EUX har været til Danish Entrepreneurship i Fredericia med deres printede cykel, der kan holde til en del. Fra venstre ses Casper Overgaard, Emil Slaug og Andreas Ravn Smedegaard. Foto: Mette Mørk
Tre studerende på EUX har gentænkt cyklen og dens levering. Den skal printes.

Vejle: Fremstil et produkt, der enten opfylder krav til bæredygtighed eller genbrug.

Sådan lød opgaven, som tre af de studerende på Campus Vejles EUX-linje påtog sig forud for Danish Entrepreneurship-konkurrencen.

De kom op med en idé om en cykel, der printes ud som løsdele af genbrugsplast, der er hentet fra havets affaldsøer af kasseret plast. Dermed er transporten af varen reduceret til, at printerpatronerne skal sendes fra den hollandske producent til det sted, hvor 3D-printeren står.

Når cyklen til sin tidf er udtjent, kan den smeltes om, og materialet genbruges i anden sammenhæng. Man kan endda lægge pant på materialerne for at være sikker på, at det genanvendes. Det kan da kaldes recycling.

Annonce

Kæden kan laves af en tandrem af gummi. Vi printer dækkene ud i en blødere plastkvalitet. De bliver slangeløse, så vi slipper for punkteringer.

Andreas Ravn Smedegaard

Dæk kan også printes

- Vi er nået op på 95 procent plast. Kæden kan laves af en tandrem af gummi. Vi printer dækkene ud i en blødere plastkvalitet. De bliver slangeløse, så vi slipper for punkteringer. Kun bremsekabler og den slags skal fortsat være af metal, fortæller en af de tre opfindere, Andreas Ravn Smedegaard.

Der står såkaldte 3D Printpro-printere i foreløbig 22 danske byer, så der kan blive en supplerende transportopgave med at få cyklen fra printstedet ud til forbrugeren.

Printere leverer produkter, der er baseret på en tråd. Den bliver til fibre, der er vævet sammen, så eksempelvis en cykel vil være lige så holdbar i plast som i metal. Men langt lettere.

Delene printes hver for sig og samles på Ikea-manér, enten af én selv eller af en cykelforhandler.

- Vi vil kunne levere alle farver og alle typer af cykler. Vi har fået tjekket, at alt holder, også gevind på skruerne. Vi har set meget på, at det skal være nemt, siger Emil Slaug. Plastcyklen vil nok koste 10-15.000 kroner, og den vil være af samme holdbarhed som en metalcykel til samme pris. Den vil dog gøre sig bedst i Danmark. I et varmt klima, eksempelvis i Afrika vil den være udfordret.

Designselvcykel

Valgfriheden kan blive så stor, at man selv kan designe sin cykel på nettet før bestilling. Det tager fire-fem dage at printe cyklens dele ud, også fordi delene skal have tid til at størkne.

- Vi har brugt al vor tid på selve produktet, som vi har udviklet i et tegningsprogram, der hedder Autodesk Inventor. Derfor har vi heller ikke nået at få forretningsmodellen helt på plads, siger Casper Overgaard.

Det er til dels skolens "skyld", fordi den forlangte, at der skulle være en prototype af cyklen.

- Skolens store fokus er iværksætteri. Det er sjovt for de unge, som kender konceptet fra tv-serien "Løvens Hule". Over 20 grupper præsenterede deres ideer ved i Danish Entrepreneurship Award i Fredericia i sidste uge, siger Jacob V.S. Johansen, der er EUX-koordinator.

Cykelstellet har form som en damecykel, fordi de tre ophavsmænd tænker sig, at deres produkt har en målgruppe, som de kalder "speltkvinder". Cyklens forskellige dele printes ud, og råvaren er affaldsplast fra havet. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce