Annonce
Vejle

Får byggeriet for lang snor? Stop for meningsløse spærringer af cykelstier og fortove

Fortov og supercykelsti har været spærret ved Føtex på havnen siden april - og efter planen bliver der først lukket op igen 1. juli næste år. Foto: Kaare Johansen
Teknisk udvalg vil have forvaltningen til at håndhæve reglerne, når bygherrer får lov at inddrage arealer til byggepladser.

Vejle: - Selvfølgelig skal en bygherre kunne spærre, når der er fare på færde - men bagefter bør der åbnes igen.

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis medlem af Vejle Byråds tekniske udvalg, Svend Erik Nielsen. Og på det seneste møde fik han opbakning til synspunktet fra de øvrige seks politikere i udvalget.

- Jeg har gennem længere tid holdt øje med blandt andet spærringen af supercykelstien ved Føtex på havnen. Her blev bygningerne revet ned i foråret. Her var der naturligvis risiko for folk, der passerede stedet. Men lige siden har stien været spærret, uden at der har været den store aktivitet på byggepladsen. Det har irriteret mig, siger Svend Erik Nielsen.

Jeg håber, at forvaltningen kan bruge vores indskærpelse, når de taler med bygherrerne. Og så kan det også være, at entreprenørerne vil være mere opmærksomme fremadrettet, nu vi har gjort opmærksom på problemet.

Svend Erik Nielsen (DF), medlem af teknisk udvalg

Spærring ved Horsensvej

Strækningen langs Østerbrogade og Windfeld Hansens Gade er ikke det eneste sted, supercykelstien er spærret. Stort set siden indvielsen har der været spærring på Flegmade langs to byggepladser for PFA og Junge Byg.

I november sidste år var det cykelsti og fortov ved krydset Horsensvej/Skovgade, der blev spærret. Her har Region Syddanmark bygget nyt parkeringshus til sygehuset.

Byggepladsen bredte sig helt ud til Horsensvej, og cyklisterne blev sendt på en større omvej, når de kom ned ad Horsensbakken:

- Det var i orden, så længe der blev løftet elementer og lignende. Men der har været perioder, hvor spærringen ikke har været nødvendig, vurderer Svend Erik Nielsen.

Bakkes op af cyklistforbundet

Som udgangspunkt mener DF'eren, at kommunen har det rigtige regelsæt på området. Her fremgår det blandt andet - ifølge teknisk udvalgs dagsorden - at "bygherrer, entreprenører og lignende let og ukompliceret kan få tilladelse til at afspærre fortove og cykelstier, når der udføres nedbrydningsarbejde, foretages elementhejs eller andre arbejder, der udgør risiko for nedfald."

- Sådan bør det være, men der har været spærret, også når der ikke er udført særlig meget arbejde. Det afspærrede areal har ligget ubenyttet hen eller har været brugt til affald og oplagsplads. Der har tilmed været spærret i weekender, på helligdage og i ferieperioder, siger Svend Erik Nielsen.

Han bliver bakket op af formanden for Cyklistforbundets Vejle-afdeling, Claus Behrendsen:

- Vi har også haft fat i kommunen, men meldingen har været, at det sker af hensyn til sikkerheden for de forbipasserende.

Hovedfærdselsårer spærret

Den begrundelse køber formanden ikke helt. Som han siger:

- Det virker, som om man gerne vil være flink over for entreprenørerne, men samtidigt mister blikket for de, der er generet af spærringen. Vejle vil meget gerne brande sig som cykelby - men alligevel lukker man det, jeg vil betegne som hovedfærdselsårer for cyklister, nærmest på årsbasis.

Claus Behrendsen mener, at kommunen med held kunne skæve til eksempelvis København:

- Der har jeg set, at man har etableret noget, der ligner tunnelløsninger med containere sat i forlængelse af hinanden. På den måde beskytter man fodgængere og cyklister mod nedfald. Man kunne også bruge mere enkle løsninger - for eksempel fleksible hegn, der kunne rykkes frem og tilbage efter behov. Og måske kunne man overveje, om det er nødvendigt at indrage hele cykelstien, eller om man kunne lade en meter eller lignende gå fri, siger Cyklistforbundets lokalformand.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Campinghytten var fuld af tyvekoster: Retten udviste de to gerningsmænd

Annonce