Annonce
Biler

Første elbil bliver Årets Bil i Danmark

Tesla Model 3 er Årets Bil i Danmark 2020. Det er den bedste elbil lige nu. Foto: Lars Krogsgaard
50 år skulle der gå, før juryen var klar til at stemme en fuldt elektrisk bil ind på førstepladsen.

For første gang nogensinde er en elbil blevet kåret til Årets Bil i Danmark.

Tesla Model 3 vinder den prestigefyldte kåring foran den nye Peugeot 208, BMW 3-serie, Kia Xceed og BMW 1-serie på de følgende pladser. Kåringen har eksisteret, siden Ford Capri blev Årets Bil 1969.

Det er Danske Motorjournalister, der står bag kåringen, og her var de godt 20 jurymedlemmer enige om, at den mindste Tesla er årets bedste bilnyhed. Det gælder også foreningens formand, Karsten Lemche.

- Det er historisk, at en elbil vinder titlen, men Tesla Model 3 viser på mange punkter, hvilken retning udviklingen kommer til at gå. Lige nu er der ingen elbiler, der overgår Teslaen, siger han.

Fra denne avis deltog Jens Overgaard og Christian Schacht i kåringen, og de havde begge Tesla Model 3 som favorit.

Ved afstemningen har hver dommer 25 point at fordele efter følgende regler: Alle point skal bruges. Alle biler skal have point. Ingen biler må få lige mange point. Der kan højst gives 10 point til en enkelt bil.

Bilens store styrke er især den lange rækkevidde, hurtig ladning og ikke mindst det meget omfattende netværk af Teslas egne ladere, som er pænt spredt ud over landet, men også i mange andre europæiske lande, så man sagtens kan køre på ferie i sin Tesla. Samtidig kan den lade hurtigt både hjemme og Model 3 kompatibel med øvrige lynladere.

Annonce

Populær elbil

I år er der indtil videre solgt og indregistreret 1793 Tesla Model 3 i Danmark, hvilket gør modellen til den i særklasse mest populære elbil herhjemme, da salgstallet overstiger de tre forfølgere, Hyundai Kona Electric, BMW i3 og Renault Zoe tilsammen.

Det er også interessant, at den billigste Tesla, Standard Range Plus, der har en officiel rækkevidde på 409 kilometer, starter allerede fra 374.000 kroner, mens næste trin, kaldet Long Range, har en rækkevidde på hele 560 kilometer og koster 456.000 kroner. Er man mere til sportslig kørsel, er svaret Performance-versionen, der når ud på 530 kilometer, men til gengæld spurter til 100 kilometer i timen på kun 3,4 sekunder. Her er prisen 506.000 kroner.

Selv basisudgaven er virkelig hurtig, og med det, som svarer til godt 300 hk, mangler man aldrig kræfter.

Adaptiv fartpilot er standardudstyr, mens man skal betale hele 50.000 kroner for Autopilot, hvor flere af funktionerne ikke er tilladte i Europa, og som derfor er en voldsom merpris.

Velkørende og hurtig

Generelt er Tesla Model 3 en yderst velkørende bil, der både kan køre problemfrit gennem skarpe kurver, men også er komfortabel og støjsvag. Indretningen er noget speciel med den kæmpe skærm, der indeholder stort set alle funktioner, og den kræver nogen tilvænning at køre med. Til gengæld er der et hav af vilde funktioner, blandt andet mulighed for at se Netflix, hvis manholder og venter på en færge.

En anden årsag til bilens popularitet er, at man rent faktisk kan få sin Model 3 leveret ganske hurtigt - senest omkring februar, lyder det fra Tesla, mens andre elbiler, især fra Hyundai og Kia har ventetider på et år.

Ingen er dog perfekte, og det gælder også den amerikanske model. Der er ingen praktisk stor bagklap, da der er tale om en sedan, bagagerummet er ret lille og pladsen på bagsædet er ikke den bedste. Men det kunne ikke ødelægge juryens humør.

Peugeot 208

Tesla vandt med en pæn margin til Peugeot 208, der også udmærker sig ved at kunne leveres som ren elbil. Der er dansk premiere til januar, men vi kender endnu ikke de endelige priser, hvilket måske har spillet ind, da dommerne skulle afgive stemmer, ligesom ingen heller havde mulighed for at teste den fuldt elektriske model under den indledende runde i oktober.

Den franske mini har dog flere fortrin, for designet er lækkert, cockpittet er nyskabende, og man sidder fremragende foran. Til gengæld er pladsen på bagsædet noget afmålt, ligesom bilen kun har en forholdsvis simpel nødbremse som standard. De eneste priser, som foreligger nu, er for den elektriske 208, der koster fra 229.998 kroner og har en rækkevidde på 340 kilometer.

BMW 3-serie

På tredjepladsen kom den nye 3-serie fra BMW, der for blot tre uger siden blev kåret til Businessbilen 2020 af Jyllands-Posten og Business Danmark og nu altså også gør sig til i den klassiske Årets Bil-konkurrence.

Der er tale om den bedste bil i klassen netop nu, og den udmærker sig ved, at den kan leveres i almindelige benzin- og dieselvarianter, men også i en helt ny plug-in-hybrid-udgave med en rækkevidde på strøm, der hedder op til 60 kilometer, hvis man er meget optimistisk. Priserne på den nye BMW 3-serie starter ved 469.793 kroner for en 320 i sedan. Har man en erhvervsleaset firmabil, starter det skattemæssige grundlag ved 392.500 kroner.

Kia Xceed

De koreanske mærker har aldrig vundet titlen, og det bliver altså heller ikke i år. Der er dog en pæn fjerdeplads til den nye Kia Xceed, der er en lidt højere og finere version af Ceed.

Her er der spændende design, ekstra komfort i form af støjisolerende materialer, en lidt bedre affjedring og ikke mindst instrumentering med mulighed for digitale instrumenter. Læg dertil, at bilen selvfølgelig har den kendte Kia-garanti på syv år eller maks. 150.000 kilometer, en moderne plug-in-hybrid med en rækkevidde på strøm på op mod 58 kilometer til næste år, og man har de primære købsargumenter. Prisen begynder ved 249.999 kroner for en udgave med 1,0-benzinmotor og 120 hk.

BMW 1-serie

For første gang i adskillige år var der to biler af samme mærke i finalen, og på en placering som nummer fem har vi den nye BMW. Det er fabrikkens mindste model og i en helt ny version, der for første gang trækker på forhjulene og dermed siger farvel til baghjulstræk. Det forhindrede nu ikke dommerne i at rose modellen for dens fine køreegenskaber og sidegevinsten ved den nye konstruktion er, at der er væsentligt mere plads i bilen.

Prisen starter ved 323.000 kroner for en 118i Sport Line med 140 hk benzinmotor. Den mindste BMW er den eneste bil i finalen, der ikke fås i en elektrificeret variant.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Vi åbner endnu en kalenderlåge: Skolelæreren har altid drømt om at redde hele verden

112

Pludselig gik en mand på kørebanen: I kritisk tilstand efter påkørsel

Annonce