Annonce
Vejle

Facit på supercykelsti: 144 ekstra cyklister for 31 millioner kroner

C'et på orange baggrund fortæller, at man nu er på den supercykelsti, som blev indviet i 2018 efter fire års diskussion og anlægsarbejde. Arkivfoto: Lars Saubjerg
Indædt supercykelstimodstander mener, at tilhængere af projektet fra 2018 burde skamme sig fordi de ikke lyttede til advarsler om pengespild

Vejle: 144 ekstra cyklister i døgnet.

Sådan lød facit efter det første år med den såkaldte supercykelsti gennem Vejle ifølge kommunens egen statusopgørelse.

Antallet af cyklister er målt på strækningen mellem Grønnegade og gågaden - en helt central strækning, der som en del af projektet blev omdannet til cykelgade, hvor cyklisterne skulle have førsteret.

Annonce

I statusopgørelsen hæfter Vejle Kommune sig ved, at de 144 cyklister er en stigning på cirka 30 procent. Men sådan læser en af de argeste modstandere af projektet ikke tallene:

- 144 ekstra cyklister for 31 millioner kroner. Folkene bag supercykelstien burde skamme sig og lære af eksemplet, siger den konservative viceborgmester, Dan Arnløv Jørgensen.

Advarsel fra 2016

Han talte hårdt imod planerne, da supercykelsti-projektet blev vedtaget. 31. oktober 2016 var han citeret for følgende svada i Vejle Amts Folkeblad:

"Jeg mener, at vi skal sende de ni millioner statskroner tilbage med et pænt nej tak. Supercykelstien har udviklet sig til et rent prestigeprojekt uden praktisk betydning. Man laver en supercykelsti mellem Rosborg, hvor der i bedste fald kommer til at bo mennesker om ti år, til lystbådehavnen. Hvem skal bruge den?"

I diskussionen om supercykelstien tilbage i 2015 og 2016 var han ikke alene om kritikken. Dansk Folkeparti kunne ikke støtte projektet. Partiets tre repræsentanter med Lars Aarup i spidsen mente, at de mange millioner kunne gøre mere gavn i form af cykelstier andre steder.

Strækningen mellem Grønnegade og Vedelsgade på tværs af Rådhustorvet var en af de store hurdler i forbindelse med projektet. Strækningen blev forsøgsvis spærret af og lysreguleret. Enden blev en cykelgade, hvor bilisterne i princippet burde indrette sig efter cyklisterne. Arkivfoto Michael Svenningsen

Men et klart flertal med Socialdemokratiet, Venstre og SF stemte projektet igennem, og i dag udløser det skarp kritik fra Dan Arnløv Jørgensen:

- De kan ikke sige, at de ikke var advaret. I min verden ville det give mening at anlægge gode cykelstier mellem byens store villakvarterer - ikke mellem byens to gymnasier, hvor ingen cykler. Det har hele vejen været ren symbolpolitik, siger Dan Arnløv.

Annonce

Ni millioner fra staten

Projektet var et resultat af en statslig pulje til cykelstiprojekter - den såkaldte fremkommelighedspulje. Kravet var, at der ikke var tale om "almindelige" cykelstiprojekter men projekter, der skulle forkæle cyklisterne og på den måde lokke flere fra bilen over på cyklen.


Ikke nok med, at supercykelstien kun har givet 144 ekstra cyklister i døgnet. Anlægget har også skubbet 1233 biler ud på andre gader, der i forvejen er belastede.

Viceborgmester Dan Arnløv Jørgensen (K)


Den målsætning har Dan Arnløv aldrig set som realistisk. Og han har argumenteret for, at de ni millioner statskroner, der fulgte med projektet, var en alt for dyr gave. Kommunen skulle nemlig bidrage med 22 millioner kroner for at føre supercykelstien ud i Vejles virkelighed.

Sådan er trafikken på supercykelstien

Ifølge kommunens egne opgørelser er der følgende trafik af cyklister og knallerter på supercykelstien: 

  • Vestre Engvej mellem Boulevarden og Willy Sørensens Plads: 2017: 368 - 2018: 497 - 2019: 606 2020: 454
  • Vestre Engvej mellem Enghavevej og Boulevarden: 2017: 320 - 2018: 349
  • Flegmade: 2018: 107 - 2019: 133
  • Kirkegade mellem Grønnegade og gågaden: 2015: 395 - 2017: 360 - 2018: 537 - 2019: 454
  • Havnegade: 2017: 359 - 2018: 358 - 2019: 444 - 2020: 346
  • Sti mellem Trechowsgade og Ørstedsgade: 2017: 119 - 2018: 177 - 2019: 99 - 2020: 147
  • Stævnen mellem Kahytten og Ved Bølgen: 2020: 89
Annonce

Kører ikke omvej

De penge kunne bruges bedre, siger Dan Arnløv, der føler sig bekræftet af den kritik, som den erfarne cyklist Angela Døhr kom med forleden. Hun har mere end svært ved at se noget "super" ved cykelstien. Hun oplever ikke, at den bliver brugt og at den er fejlkonstrueret.

Personligt springer hun hele forløbet fra Rødkilde til den øverste del af Havnegade over, når hun cykler fra Bredballe til centrum. I stedet kører hun ad Langelinie for at undgå omvej og mange lyssignaler.

- Og det viser netop, at den er anlagt forkert, siger Dan Arnløv, der siden supercykelstien blev indviet selv er steget på elcyklen.

- Så jeg er sikkert en del af de ekstra 144 cyklister. Men vi skulle hellere satse på supercykelstier fra Vejles store villakvarterer. Det ville give mening- også rent klimamæssigt, siger han.

Nu ligger supercykelstien der. Betyder din kritik, at du hellere så den fjernet?

Nej - men vi skulle aldrig have anlagt den. Vi skal lære, at holde os fra symbolpolitik, siger Dan Arnløv.

Annonce
Vejle

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Vejle For abonnenter

Konkurstruet daginstitution reddet to dage før lønningsdag: 'Det ville være en særdeles alvorlig situation'

Danmark

Onsdagens coronatal: 1871 nye smittede det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
VEJLE For abonnenter

92-årige Jørn kan fortsat hverken komme ind eller ud af sit 'handicapfjendtlige' hjem: - Hvis der opstår brand, når jeg nok ikke ud

Jelling For abonnenter

Borgmesteren holdt på hemmeligheden i en uge: 51 millioner kroner bliver drysset ud over Jelling - læs hvordan monumentområdet skal gøres færdigt

Hedensted

Deltag i debatten: Hvordan løser vi problemet med uro og hærværk i Hedensted?

Billund For abonnenter

Forældre råber op efter skolehelvede for 10-årige Kristian: Er det sådan, børn med en diagnose skal behandles?

Vejle

Se video: De ønsker mere hjælp og mindre bureaukrati - her er løfterne fra fire byrådsaspiranter til mennesker med handicap

Vejle For abonnenter

Landsby opgiver at skaffe penge til ny dagligvarebutik - nu rettes det sidste spinkle håb mod de store discountkæder

Vejle

Finalefeltet til Årets Bil er nærmest helt elektrisk: Se hvilke syv biler, der kvalificerede sig

Vejle

Energipriser på himmelflugt: Sådan bliver regningen for 60.000 varmekunder i Vejle, Fredericia og Kolding

Danmark

Vild forvirring om MitID: Køber nye pas og telefoner for at få det til at virke - det er helt misforstået

Hedensted

Fakkeltog aflyst i sidste øjeblik: Arrangører er bange for at optrappe konflikt

Egtved For abonnenter

Livsfarligt våben lå frit tilgængeligt, og medarbejdere kunne risikere at falde i gylletank: Landmand får adskillige påbud for ikke at sikre forsvarlige arbejdsforhold

Hedensted

Politiet om sognegårdsballade: - Det stikker af, og vi skal have det stoppet

Annonce