Annonce
Indland

FAKTA: Minister slanker kostråd og anbefaler mindre kød

De officielle kostråd skæres ned fra ti til syv, og der kommer større fokus på planterig mad. Læs rådene her.

Der skal mindre kød og mere plantebaseret mad på tallerkenen, hvis det står til fødevareminister Rasmus Prehn (S), der onsdag har præsenteret en ny liste med kostråd.

De ti officielle kostråd er blevet slanket, så der nu er syv.

Se kostrådene her:

* Spis planterigt, varieret og ikke for meget.

I en planterig og varieret kost er bælgfrugter, nødder, frø og kornprodukter vigtige kilder til protein. Det er vigtigt at spise varieret for at få alle de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, man har brug for.

* Spis flere grøntsager og frugter.

Spis gerne 600 gram frugt og grøntsager om sagen. Mindst halvdelen bør være grøntsager. Kartofler, svampe og tørret frugt tæller ikke med.

Især grove grøntsager har mange vitaminer, mineraler og kostfibre.

* Spis mindre kød - vælg bælgfrugter og fisk.

Cirka 350 gram kød om ugen er tilpas. Begræns især indtaget af okse- og lammekød samt forarbejdet kød. Det kan være kød, der er røget og saltet.

Spis gerne 350 gram fisk om ugen, heraf 200 gram fede fisk såsom sild, makrel, laks og ørred.

* Spis mad med fuldkorn.

Mad med fuldkorn mætter godt og er godt for fordøjelsen. Man kan eksempelvis vælge fuldkornsvarianter, når man skal have brød, pasta, ris, knækbrød og morgenmadsprodukter.

* Vælg planteolier og magre mejeriprodukter.

Begræns brugen af smør på brødet, og vælg primært skummet- mini eller kærnemælk. Cirka 250 milliliter mælk eller mælkeprodukter er tilpas i en varieret og planterig kost.

Planteolier såsom raps- og olivenolie kan være et godt alternativ i madlavning til hårde fedtstoffer som smør og kokosolie.

* Spis mindre af det søde, salte og fede.

Skær ned på, hvor ofte du spiser slik, kage, chokolade, is, kiks og chips, og spis mindre portioner. Det søde, salte og fede indeholder mange kalorier og belaster også klimaet.

* Sluk tørsten i vand.

Kroppen har brug for vand for at fungere optimalt, og ved at drikke vand får man samtidig dækket sit væskebehov uden at få kalorier. Mellem en og halvanden liters væske i døgnet er som regel tilstrækkeligt.

Kilder: Fødevareministeriet.

/ritzau/

Annonce
Erhverv For abonnenter

Se video: Oversergenten Johan giver de unge IT-folk og direktøren sved på panden: 'De skal ikke have diabetes, når de har rundet 30 år'

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Nu pilles dødsdømte ejendomme ned: De må vige pladsen for 110 spritnye lejligheder i midtbyen

Hedensted For abonnenter

77-årige 'Polle' er landets ældste seriehåndboldspiller og spiller hver kamp: - Selv modstandernes fans jubler, når jeg scorer

Erhverv

Superbrugsen lukker på grund af skadedyr: Det er ikke første gang, det er sket

Alarm 112

Han slingrede gennem landsbyen: Nu vil politiet tage hans bil

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Hedensted For abonnenter

Jeannie kan ikke komme forbi med sin ladcykel: -Stop med at parkere på cykelstien

Give

Han troede ikke sine egne øjne: Mand i pensionsalderen bliver pludselig millionær

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Vejle Boldklub For abonnenter

VB står til at miste en helt central brik: Midtbanespillers exit gør kun gavn ét sted

Vejle For abonnenter

Sælger tjener over en million på boligsalg: Her er ugens bolighandler i Vejle

Alarm 112

Kraftig blæst på Vejlefjordbroen: Passer ikke med vindfølsomme køretøjer

Annonce