Annonce
Erhverv

Farvel til et stykke dansk industrihistorie: Kommunens største virksomhed skifter navnet ud efter 140 år

Endnu er skiltene ikke skiftet ud, men enkelte flag afslører alligevel, at Glud og Marstrand netop har skiftet navn til Envases Europe. Foto: Michael Svenningsen
Fremover lyder emballageproducenten Glud og Marstrand med hovedsæde i Løsning navnet Envases Europe. Ændringen sker som en forsinket konsekvens af, at virksomheden i 2011 blev købt af mexicanske Envases Universales.
Annonce

Løsning: Knap 900 medarbejdere hos emballageproducenten Glud og Marstrand skal vænne sig til at have et andet navn stående på brystet.

Koncernen, der har hovedsæde i Løsning, har nemlig netop skiftet navn til Envases Europe. Det sker som en udløber af, at virksomheden helt tilbage i 2011 blev købt af mexicanske Envases Universales, som i dag har over 50 fabrikker på fire kontinenter.

- Der har været en meget lang indkøringsperiode. Nu, hvor Envases Universales udvider stort, er det en helt naturlig følge, at vi også bliver del af familienavnet, siger adm. direktør Brian Nielsen fra det nu hedengangne Glud og Marstrand.

Han har ikke overblik over, hvad det har kostet i diverse udgifter til alt fra brevhoveder til facadeskilte at skifte navn.

Adm. direktør Brian Nielsen ser kun positivt i, at Glud og Marstrand fremover hedder Envases Europe. Pressefoto
Annonce

Ikke nervøs for brandet

Selvom virksomheden blandt internationale kunder og leverandører i forvejen er kendt under Envases navnet, er det ikke uden vemod, beslutningen er truffet.

Navnet så sin begyndelse allerede i 1879, da blikkenslaget Poul Glud sammen med isenkræmmer Troels Marstrand etablerede Glud og Marstrands Fabriker i København.

Når skiftet først er effektueret nu, hænger det da også sammen med et mexicansk ønske om indledende at udnytte brandet til at få bedre fodfæste i Europa.

- Der ligger noget følelse i, at et gammelt navn med en lang historie i dansk industri forsvinder, og der var da også overvejelser i bestyrelsen, om man overhovedet skulle gøre det. Men her giver det bare så meget mening, at det overtrumfede den emotionelle del, siger Brian Nielsen.

Den mening, han hentyder til, er blandt andet, at man nu kommer med mere pondus bag sig på verdensmarkedet. For selvom Glud og Marstrand herhjemme er kendt som den største producent af metalemballage i Norden, står det anderledes til uden for grænserne.

- I stedet for at være kendt som den lille i Nordeuropa, er vi nu også udadtil en del af en stor, international erhvervsvirksomhed. Allerede under salget i 2011 blev logoet ændret, og kun firmanavnet bibeholdt, så jeg er slet ikke nervøs for, om det får betydning for brandet, siger Brian Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Smittetrykket ligger stabilt i Vejle: Det ser værre ud på den anden side af kommunegrænsen

Annonce