Annonce
Trekantområdet

Firma fyrede 90 ansatte, men nu er knap halvdelen hyret igen: Vi var for pessimistiske

Knap halvdelen af de medarbejdere, som Dansk Auto Logik fyrede lige inden påske, er blevet genansat. - Det er der heldigvis nogle, der har taget imod, og så har jeg samtidig også stor respekt for dem, der vil noget andet og ikke vil tilbage, når de er blevet fravalgt, siger Kurt Rath, der er administrerende direktør. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard
Dystre udsigter i starten af coronakrisen fik Dansk Auto Logik til at fyre 90 ud af i alt 280 ansatte. Nu er knap halvdelen af de fyrede blevet genansat.
Annonce

Vamdrup: Der ankom stort set ingen nye biler til terminalerne i starten af coronakrisen, så lige inden påske var Dansk Auto Logik gennem en stor fyringsrunde. Biltransportøren, der flytter biler for blandt andet de store bilimportører, fyrede derfor 90 medarbejdere.

- De prognoser, vi fik lavet, var for pessimistiske. Men corona gik ikke så hårdt ud over branchen, som jeg forventede, og som de folk, jeg talte med i branchen, forventede. Vi fik bedre styr på sygdommen i Danmark end andre steder i Europa, og dermed fik vi hverdagen hurtigere tilbage, siger Kurt Rath, der er administrerende direktør i Dansk Auto Logik.

30 af dem, virksomheden fyrede, var chauffører, men nu er 20 af dem tilbage i førerhuset. Derudover er en række administrative folk og nogle af pladsmedarbejderne tilbage igen. Samlet er knap halvdelen af de fyrede tilbage hos Dansk Auto Logik, der fritstillede de medarbejdere, der fik en fyreseddel.

- Jeg blev personligt meget påvirket af stemningen, da landet lukkede ned. Jeg blev også påvirket af medier og det generelle nyhedsbillede. Men det virker til, at vi i Danmark fik godt styr på sygdommen hurtigt, og så har danskerne altså et økonomisk råderum. Samtidig har vi set mange reklamekampagner fra bilimportører og fabrikker, der har stimuleret salget, siger Kurt Rath.

Annonce

Vi er bagefter

Bilsalget var voldsomt ramt i starten af coronakrisen, hvor særligt virksomhederne holdt igen. Frem til 1. juni blev der indregistreret 28 procent færre nye personbiler, men juni viste mere positive takter.

Hos Dansk Auto Logik betyder det, at mange af de nye biler, der nu ankommer til terminalen i blandt andet Vamdrup, skal videre ud til forhandlerne, hvor bilerne i starten hobede sig op hos Dansk Auto Logik. Samtidig har landets bilforhandlere haft mere gang i salget af brugte biler, end Dansk Auto Logik forventede i starten af krisen.

- Normalt sætter vi også en meget stor ære i at levere til tiden, men lige nu må vi bare erkende, at vi er kommet bagefter, siger Kurt Rath.

- Normalt sætter vi også en meget stor ære i at levere til tiden, men lige nu må vi bare erkende, at vi er kommet bagefter, siger Kurt Rath. Han er direktør i Dansk Auto Logik, der blandt andet har hyret 20 af de 30 chauffører, som blev fyret tidligere i år. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Travlheden betyder, at virksomheden har tilbudt stort set alle af de fyrede chauffører, at de kan vende tilbage, og virksomheden søger lige nu efter nye chauffører.

- Der er selvfølgelig nogen, der har fundet et andet job, og det var ikke alle, der var interesserede i at komme tilbage. Hvor vi tidligere var cirka 120 chauffører, er vi i dag 100 chauffører, siger Kurt Rath.

Annonce

Ikke alle ville tilbage

Hvordan tager man mod medarbejdere, man lige har fyret?

- Vi valgte jo at lægge en måneds ekstra løn oveni i fratrædelsen, altså noget som ligger ud over, hvad der står i overenskomsten. Så vi forsøgte at behandle folk med respekt og gøre det så ordentlig som muligt, så vi netop kunne ringe til folk, hvis vi fik brug for arbejdskraften igen. Det er der heldigvis nogle, der har taget imod, og så har jeg samtidig også stor respekt for dem, der vil noget andet og ikke vil tilbage, når de er blevet fravalgt, siger Kurt Rath.

Hvordan, bilsalget udvikler sig resten af året, er fortsat usikkert, men skulle aktiviteten gå ned i efteråret, så har virksomheden fundet måder at afbøde nedgangen, så man ikke fyrer så hurtig igen.

- Det, jeg har lært af krisen, er at se på, hvordan vi klarer det lige nu og ikke kigge så meget på prognoser. Samtidig har vi fået nogle erfaringer på chaufførsiden, hvor vi har brugt folk til at hente biler i Tyskland. Det er en fordyrende løsning, men det gør, at vi kan holde på folk, siger Kurt Rath.

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er ejet af en fond, der er stiftet af grundlæggeren Bent O. Jørgensen, som stiftede firmaet i 1962. Cirka to tredjedele af dem, der blevet fyret lige inden påske, arbejdede på hovedkvarteret i Vamdrup, mens de resterende var ansat på Ringsted-afdelingen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Husk at sortere: Eksplosion i skraldebil skyldtes gasflasker

Annonce