Annonce
Fredericia

Folk måtte stå op til stormøde om udskældt byggeri i Erritsø: De fremmødte frygter øget trafik

Flere end 200 til infomøde torsdag aften om det planlagte byggeri på Skovhavegrunden i Erritsø. Lokalerne på Fredericia Kommunes uddannelsescenter kunne ikke rumme dem alle, og en del måtte stå op mødet igennem. Foto: Morten Kiilerich
Over 200 ville have svar på spørgsmål, hvis der gives dispensation til ekstra boliger på gammel plejehjemsgrund. Ikke mindst frygt for øget trafik fyldte hos de fremmødte torsdag aften.

Fredericia: Flere end 200 mødte frem, da Fredericia Kommune torsdag aften holdt et informationsmøde, som utilfredse i Erritsø havde krævet for at få svar på spørgsmål om 141 planlagte nye boliger på Mosegårdsvej.

Så det alt for lille lokale på kommunens uddannelsescenter lige ved siden af den såkaldte Skovhavegrund, hvor byggeriet tænkes, var mere end fyldt.

Det mener mange naboer og andre i nærheden også, at det store område - der engang var plejehjem, men i dag små lejemål - bliver: Mere end fyldt.

Både hvad angår byggeriets volumen, antallet af parkeringspladser og ikke mindst en øgning af trafikken - hvad de frygter.

Annonce
Tak for engagementet til jer frivillige. Men noget af det, der mangler i Erritsø og Snoghøj, er en beboerforening, der kan stikke og bekende.

Løselig afslutningshilsen til beboere, der bad om møde om nyt byggeri i Erritsø, fra fmd. f. kommunens by- og planudvalg, Steen Wrist Ørts (S)

Trafikken ulidelig

I dag er antallet af biler, køer og larm et ulideligt problem på Mosegårdsvej og Snaremosevej, indvendte flere.

De mildnedes ikke af forsikringer fra både trafikplanlægger i Fredericia Kommune, Morten Svanborg, og øverste chef for teknik- og miljø, René Olesen, om, at der rent faktisk står i lokalplanen for området, at der ved ny bebyggelse skal gøres noget ved trængslen. Udfordringerne er erkendt af politikere og rådhuset - om end de ikke er 100 procent enige med beboerne om omfanget. Embedsmændene henviser til målinger og tællinger og erfaringer med myldretid. Beboerne refererer til deres oplevelse af trafikken.

Om det er hastighedsbegrænsninger på de travle veje, bump, udvidelser af veje, intelligente trafiklys eller en kombination, der skal føres ud i livet, hvis der opføres 141 nye boliger, er ikke besluttet endnu.

Mindre, med flere, lejemål

Som sagt er der allerede en lokalplan for området, der grænser op til den lille Jomfruskoven.

Planen tillader dog kun 90 boliger og ikke de 141, som den aarhusianske tegnestue Luplau Poulsen Arkitekter har søgt dispensation om hos politikerne i Fredericia Kommunes by- og planudvalg.

Imidlertid skrumper de planlagte lejelejligheder, studievenlige boliger og rækkehuse i størrelse, så den samlede bebyggelsesprocent på Skovhavegrunden ikke ændres. Det betyder før som nu, at der kan mures op på halvdelen af de 22.000 kvadratmeter jord. Altså 11.000 m2.

Utilfredsheden hos langt de fleste på mødet handlede om frygten for endnu mere trafik til og fra det omfattende store byggeri på Mosegårdsvej. Politikerne i byrådets by- og planudvalg skal snart tage stilling til en ansøgning om dispensation, der muliggør 141 og ikke de 90 boliger - som lokalplanen tillader. Foto: Morten Kiilerich

Dybere frustration ulmer

De trafikale frustrationer, som beboere omkring Mosegårdsvej og Snaremosevej gav udtryk for på det velbesøgte informationsmøde, syntes dog at dække over en dybere træthed over samfærdslen i hele Erritsø og Snoghøj.

To bydele, hvor erhvervsparker langs motorvejen, indfaldsveje, jernbanen og de evigt vækstende masterplanområder på gammel landbrugsjord kræver veje. Veje, som igen skal deles med langstrakte boligkvarterer, der kan føres helt tilbage til 60’ernes velfærdsboom.

På mødet blev der generelt luftet en utilfredshed, som skal ses i sammenhæng med alt det andet nye byggeri i Erritsø og Snoghøj. For eksempel grovvarekoncernen DLG’s kommende domicil med 400 arbejdspladser. Utilfredsheden går ifølge beboerne på, at de trafikale implikationer ikke er tænkt med ind i planlægningen.

Trætheden over vokseværket blev tillige adresseret i et indlæg fra en beboer, der påpegede, at unge på vej til handelsskolen IBC ved siden af det nye Skovhave-byggeri går i store fyldige flokke ad eksempelvis Kystvejen, når de kommer med bussen - hvad der kun gør trafikkens spidsrodskørsel mere farlig.

De 141 boliger skal erstatte det gamle plejehjem Skovhave, som i dag fungerer som små, billige lejemål for ikke mindst enlige og unge. Området er dog præget af slid og misligeholdelse. Foto: Peter Leth-Larsen

Skovhave-folk: Hvad med os?

Overordnet var der dog tommel op for, at der sker noget på grunden. Boligerne i det gamle plejehjem og omgivelserne omkring Skovhave opfattes som lidt af en rotterede. Imidlertid hørtes også mødedeltagere, der rent faktisk bor der. De var fortvivlede over, om de kan finde et lignende billigt hjem, når de – helt efter bogen – siges op, hvis der skal rives ned og bygges nyt. De har ikke fortrinsret, men kan søge de planlagte, billigere boliger som alle andre.

Endelig tog to personer ordet til slut og roste planerne. De mente, at byggeriet giver et tiltrængt nyt boligudbud i Erritsø, og bagefter delte andre den holdning uden for citat.

- Hør nu her, rundede formanden for by- og planudvalget, Steen Wrist Ørts (S), aftenen af:

- Det gør indtryk, hvad I har sagt. Vi lytter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Se kortet: 16 veje er fortsat helt eller delvist lukkede på grund af regnen

112

24-årig mand dræbt af skud: Otte personer anholdt

Annonce