Annonce
Børkop

Folketingspolitikere på besøg i Toftum: - Der skal findes en ordentlig løsning

Sjældent har så mange politikere været samlet i Toftum. Forrest ses Gerda Haastrup Jørgensen (V) og Birgitte Vind (S). Og bagerst fra venstre er det borgmester Jens Ejner Christensen (V), Niels Flemming Hansen (K), Flemming Sørensen og Henrik Andersen (begge bosat i Toftum) samt Hans Kristian Skibby (DF).
Folketingspolitikerne Hans Kristian Skibby (DF), Niels Flemming Hansen (K) og Birgitte Vind (S) besøgte i går broen i Toftum. Her kunne de blandt andet konstatere, at de bløde trafikanter kan blive taberne, hvis en ny bro bygges på den måde, Banedanmark lægger op til.
Annonce

Toftum: Transportminister Benny Engelbrecht (S) kan se frem til en sommer, hvor der skal svares på en del spørgsmål omkring broen i Toftum ved Børkop. Ministeren er også blevet gjort opmærksom på sagen.

- Jeg har lige været i dialog med transportministeren. Vi sad og spiste en bøf og drøftede mange forskellige sager, og jeg brugte lejligheden til at forklare ham om sagen i Toftum. Og han var ikke afvisende over for, at der bør findes en anden løsning i sagen, siger Niels Flemming Hansen (K)

Han var sammen med to andre folketingsmedlemmer Hans Kristian Skibby (DF) og Birgitte Vind (S) inviteret til Toftum. Det samme var Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V) Det var formanden for kommunens tekniske udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V), der havde inviteret.

Og snakken gik meget om, at skolebørn og andre bløde trafikanterne kan blive den store taber, hvis Banedanmark, som planlagt, flytter broen i Toftum nogle få meter mod nord.

For det vil betyde, at der ikke kan laves cykelsti eller andre foranstaltninger. Til gengæld vil en ny bro kunne klare tungere trafik end den nuværende. Og det er på en vej, hvor trafiktællinger fra 2017 viser, at der kører cirka 1500 biler forbi hver dag. Et antal, der stiger år for år.

Men ikke noget tyder på, at det vil blive muligt at lave nye forbedringer for de bløde trafikanter. Den nuværende bro vil Banedanmark erstatte 1 til 1 med en ny, men stadig smal, bro. Det skyldes, at Banedanmark fortolker en højsteretsdom sådan, at en 1 til 1-løsning er et krav, som Banedanmark skal leve op til.

Men det vil så betyde, at trafiksikkerheden for de bløde trafikanter ikke tages med ind i ligningen. Hverken hen over broen eller hen til broen. Og det er helt skævt.

Det mener Hans Kristian Skibby (DF), der, ligesom Niels Flemming Hansen, er med i folketingets transportudvalg.

- Det giver selvfølgelig god mening, at der i stedet tænkes i en helhed. Det nytter jo ikke noget, der ikke tænkes på løsninger angående trafiksikkerheden, siger han.

Broen i Toftum

Banedanmark skal til at elektrificere strækningen mellem Fredericia og Aarhus, og det giver udfordringer mange steder, for det kræver mere plads langs banelinjen.

Det giver også en udfordringer ved de vejbroer, der går over jernbanen, der er blandt den i Toftum, så er al for smal og lav til, at der skal laves elektrificering lige der.

Så broen skal fjernes. Banedanmark lægger op til, at den vil bygge en ny bro cirka ti meter nord for den nuværende. Ved at lave en ny bro, kan man lade den gamle bro forblive imens, så man ikke skal genere trafikken i flere uger.

Men det betyder også, at vejen op til broen flyttes, og den vil efter Banedanmarks udsagn til beboeren komme til at gå lige gennem familiens forhave. Den forhave er i forvejen meget lille, så de vil få en hævet vej et par meter fra stuehuset.

Annonce

Kommunen skal med på råd

Det er kommunen, der skal stå for den del med trafikløsninger, men ifølge Vejle Kommune er kommunen ikke taget med på råd, hvad angår en mulig løsning.

Og den melding om manglende dialog huer ikke Hans Kristian Skibby.

- Det mindste, vi kan forlange, er, at der er dialog mellem Banedanmark og Vejle Kommune om så vigtig en sag, som denne her. Offentlige instanser skal selvfølgelig arbejde sammen, så den bedst mulig løsning findes for begge parter, siger han.

Annonce

Ønsker dialog

Fra Vejle Kommunes side har man ønsket en løsning med en tunnel længere mod nord. Den var Banedanmark i første omgang med på, men da vejmyndighederne i december konkluderede, at der ikke kunne gives tilladelse til en tunnel med cykelsti, valgte kommunen at arbejde på en ny løsning. Nemlig en tunnel til biler, men så med en ny cykelbro hen over jernbanen. Der hvor den nuværende bro er. Betalt af kommunen.

- Men det forslag har vi aldrig fået mulighed for at drøfte med Banedanmark, for der har været tavshed fra december og frem til april, hvor Banedanmark meldte ud, at nu ville de bygge en ny bro 1 til 1. Det betyder, at vi ikke har haft en chance for at tænke i trafiksikkerhed, og der har bare været en helt utrolig mangel på vilje til dialog fra Banedanmarks side, siger Gerda Haastrup Jørgensen (V), der er formand for teknisk udvalg.

Og den går ikke. Det er alle tre folketingspolitikere til stede enige om. Offentlige instanser skal være i dialog sammen.

- Jeg har en meget stærk forventning om, at Banedanmark og Vejle Kommune nu sætter sig sammen rundt om det samme bord. Der kommer ikke noget godt ud af en manglende dialog. Tværtimod. Så det skal løses, siger Birgitte Vind (S), der modsat de to andre ikke er i transportudvalget. Men hun har sat sine partifæller i udvalget på sagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Coronasmittede sundhedspersoner får anerkendt arbejdsskader: Ingen har endnu udsigt til erstatning

Annonce