Annonce
Vejle

Fra ondt til værre: Gammelhavn vil være lukket i månedsvis, forudser Trefor-direktør

Direktør for Trefor Infrastruktur Charles Nielsen har ikke gode nyheder til vejlenserne. Det kommer til at tage måneder, før tunnellen under jernbanen ved Gammelhavn kan komme i brug igen. Foto: Trefor
Bruddet på vandledningen er sket det værst tænkelige sted, siger direktør Charles Nielsen. Borgmesteren vil have en orientering.

Vejle: "Det kommer til at tage måneder, før vi er færdige."

Sådan lyder vurderingen fra direktør i Trefor Infrastruktur Charles Nielsen. Direktøren udtaler sig til Vejle Amts Folkeblad om det ledningsbrud, der 21. oktober underminerede vejen ved tunnellen under jernbanen mellem Gammelhavn og Sjællandsgade.

Forleden efterlyste Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen (V), handling i sagen.

På det tidspunkt var der gået tre uger, siden vandet fra den ødelagte hovedledning ødelagde betonen og dermed vejbanen i den 15 år gamle bro- og tunnelkonstruktion.

Siden har forbindelsen været spærret. Det har bidraget til trafikkaosset i Vejles midtby, og derfor ønsker borgmesteren en hurtig løsning - om ikke andet midlertidigt med køreplader af stål eller lignende.

Annonce

Ledning burde holde 70 år

  • 21. oktober brød hovedvandledningen mellem de to vandtårne på Søndermarken og Nørremarken sammen. 1900 kubikmeter vand strømmede ud fra ledningen, der har en diameter på en halv meter. Vandet oversvømmede tunnelen under jernbanen ved Gammelhavn. Samtidig blev betonkonstruktionen og vejbanen ødelagt.
  • Ifølge Trefor Infrastruktur er ledningen taget i brug i 1981 og renoveret i 1995. Ledninger af den art burde ifølge Trefor holde i 70 år. Derfor skulle ledningen have haft endnu 30 gode år tilbage.
  • Trefor har inspiceret ledningen med kamera og har fundet bruddet - men hvorfor ledningen, der ligger et par meter under åbunden, ikke kunne holde, ved man ikke. Måske har konstruktionen over ledningen forskubbet sig i det meget fugtige efterår.
  • I sin tid var det Vejles kommunale vandforsyning, der havde ansvaret for ledningen. Det overtog forsyningsselskabet Trefor i 2000, da vandforsyningen overgik til det fælleskommunale selskab.

Venter på forsikringsselskabet

Men det får han ikke. Ifølge Trefor-direktøren vil forsikringsselskabet ikke dække, hvis man begynder at arbejde på stedet, før der er lagt en plan for udbedringen:

- De har skrevet til os, at det vil være ansvarspådragende, hvis vi går i gang. Derfor må vi vente, til der er overblik over, hvordan vi får repareret skaderne. Forsikringsselskabet har lovet, at jeg får et svar inden udgangen af næste uge, siger Charles Nielsen.

Direktøren forstår godt borgmesterens utålmodighed. Han er helt med på, at det er kritisk, når en vigtig trafikåre spærres af:

- Jeg beklager, at vi ikke har meldt tydeligt nok ud, hvorfor der ikke arbejdes på stedet lige nu. Jeg kan godt forstå, at borgmesteren reagerer. Men vi må ganske enkelt ikke foretage os noget dernede.

Å og jernbane

På længere sigt er der heller ikke meget trøst at hente de omkring 4000 trafikanter, der hver dag plejer at benytte sig af tunnellen:

- Bruddet er sket på det værst tænkelige sted. Der nåede at strømme næsten 2000 kubikmeter vand ud, før vi fik lukket for ledningen. Derfor ved vi ikke, hvor meget sand og jord, der er skyllet væk under den betonplade, der ligger under vejbanen. Men vi kan se, at den har sat sig efter bruddet, siger Charles Nielsen.

Den 70 centimeter tykke betonplade har ifølge direktøren haft som funktion at forhindre vandtrykket fra å og undergrund i at påvirke vejbanen.

Nu, hvor betonen formentlig er undermineret, er der risiko for, at det kan forårsage yderligere skade, hvis der åbnes for trafik.

Bekymringen gælder ikke mindst en endnu større spildevandsledning, der ligger parallelt med den ødelagte hovedvandledning. Hvis der sker brud på ledningen til renseanlægget, er det for alvor noget skidt.

Hovedvandledningen er her markeret med rødt. Den forbinder Vejles vandtårne på Søndermarken og Nørremarken og løber under åen lige ved jernbanen. Luftfoto: Trefor

Frygt for Banedanmark

Bro- og tunnelkonstruktionen stod færdig i 2005. Allerede dengang hørte projektet til de mere besværlige, fordi der er tale om en kombination mellem en bro over åen og en tunnel under jernbaneterrænet.

Især naboskabet til jernbanen bekymrer Charles Nielsen. Banedanmark, der har ansvaret for det danske skinnenet, er kendt for at stille store krav, når der skal udføres store arbejder tæt på banelegemet.

I Vejle tager borgmester Jens Ejner Christensen direktørens forklaringer til efterretning. Men glad er han ikke, og meldingen dæmper ikke hans bekymring for den afbrudte vejforbindelse:

- Jeg vil have et møde med Trefor, sammen med blandt andet teknisk direktør Mikael Sloth, siger borgmesteren.

Betonpladen under vejbanen har sat sig - og det vækker bekymring hos Trefor Infrastruktur. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Fulderik tog en lur hos tandlægen

Annonce