Annonce
Kultur

Fra Tønder til Thule i dramatiske billeder

"Regnbue ved strand", 2015. Foto: Henrik Saxgren
På Johannes Larsen Museet i Kerteminde viser fotokunstner Henrik Saxgren højst dramatiske natur- og portrætbilleder i en udstilling, som står fornemt i forlængelse af fynbomalerens malerier af den nordiske natur.
Annonce

Sensommerens udstilling på Johannes Larsen Museet ”Fra Tønder til Thule” sætter det nordiske landskab under lup med billeder af fotokunstner Henrik Saxgren, som byder på en dramatisk rejse fra Tøndermarsken til Thule og står i fin forlængelse af en af landets store naturmalere Johannes Larsens værker.

Henrik Saxgrens udstilling er ikke skabt som et fodsporsværk til Larsen, men de to kunstnere taler til hinanden med næsten hundrede års afstand om det nordatlantiske landskab, som de begge har udforsket gennem flere ekspeditioner.

I mange år har Henrik Saxgren arbejdet som fotograf i konfliktzoner og som portrætfotograf, men det seneste årti er naturfotografiet for alvor blevet en del af hans arbejde.

Udstillingen ”Fra Tønder til Thule” begynder i Tøndermarsken, inden den drager videre over Island og ender i Grønland. Der plukkes blandt andet fra Saxgrens værker i serierne ”Tøndermarsken” og ”Ultima Thule”, mens der også indgår en række nyproducerede værker fra Tønder, som er skabt til udstillingen i Kerteminde. Derudover præsenteres publikum for et udsnit af markante fotos fra Henrik Saxgrens karriere som reportagefotograf.

- Tøndermarsk-serien passer forrygende i de billeder fra Island og Grønland, som Henrik Saxgrens over årene har bygget op. Ikke mindst hans serie fra Thule i det nordvestlige Grønland fylder meget i udstillingen. Udstillingen er et blik på, hvad fotokunst kan i sin yderste potens, siger Jeppe Priess Gersbøll, leder af Johannes Larsen Museet.

"Fra Tønder til Thule"

Fotoudstillingen af Henrik Saxgrens (f. 1953) værker løber til 27. september på Johannes Larsen Museet i Kerteminde.

Udstillingen plukker fotografier fra serierne ”Tøndermarsken”, ”Ultima Thule” samt fotos fra Island og udvalgte reportage- og portrætværker fra Henrik Saxgrens karriere.

Henrik Saxgren er oprindeligt uddannet reklamefotograf, men han har en lang karriere som kunstfotograf, portrætfotograf samt reportagefotograf i konfliktzoner. Gennem årene har han udgivet adskillige fotobøger og lavet en lang række udstillinger.

Johannes Larsen Museet er primærformidler af naturmaleren Johannes Larsens og hans kone Alhed Larsens arbejde. Museet ligger i parrets hjem, der tæller flere bygninger og en stor have i Kerteminde.

Annonce

Feltarbejde som metode

Gennem Henrik Saxgrens objektiv er Tøndermarsken et dramatisk landskab fuld af kontrast og bevægelse. Jeppe Priess Gersbøll bemærker, at de fleste i dag kan tage et snapshot med mobiltelefonen, men springet til kunst er stort. At tage det rette fotografi kræver timer, dage og uger. Tålmodighed, præcision og et øje for komposition, farver og detaljer. Den intense indsats i arbejdet med værket har Henrik Saxgren ifølge Jeppe Preiss Gersbøll til fælles med Johannes Larsen.

- Feltarbejdet har Saxgren og Larsen til fælles. Henrik Saxgren gør sig til et med de emner, han arbejder med. Det kræver en udholdenhed, og deri minder han meget om Johannes Larsen.

Udstillingens indgangsfotografi, "Fire heste og stære", er af fænomenet sort sol over Tøndermarskens flade, grønne landskab.

- Det har en umiddelbarhed, hvor man sidder og venter på, at noget sker. Det er netop Saxgrens arbejdsmetode som gammel reportagefotograf. I Tønder har han sat sig ud og ventet på, at noget er opstået. En lysstribe på himlen, nogle fugle, en særlig belysning, og så tager han billedet i dette særlige øjeblik. Det er ikke så forskelligt fra maleren, der søger et særligt udtryk, siger Jeppe Priess Gersbøll.

- Saxgren har et åbent blik. Måske i kraft af de tusindvis af fotos, han har taget af mennesker. Han har en stærk social indignation, og i hans naturfotografi kombineres dette blik med et fotografi, der teknisk er på det højeste virtuose plan parret med hans empati.

Annonce

Det spektakulære i det almene

Himlen, det flade, dyrkede land, menneskets påtrængende byggerier og Vesterhavets evighed udgør fortællingerne om mennesket på Jorden. Udstillingen er ikke docerende eller belærende, og dermed bliver konklusionerne op til beskueren selv. Oplagte temaer til diskussion er selvfølgelig klima, grænser - ”Fra Tønder til Thule” er lanceret som en genforeningsudstilling - og ikke mindst kolonialisme i en tid, hvor grønlandsk selvstændighed igen er et aktuelt emne.

- Han tager intensiteten fra verdens brændpunkter med ind i billeder, der omhandler noget uendeligt. Selvfølgelig har landskaberne udviklet sig, men billederne kunne for så vidt være taget for 100 år siden eller om 100 år. I jagten på det almene, fyldige udtryk minder Saxgren også om Johannes Larsen, der baserede sin kunst i jagten på konkrete iagttagelser. Når Larsens malerier af fugle fungerer, er det, fordi han kender dem ud og ind. Når Saxgrens fotos virker, er det, fordi han har opholdt sig længe i et landskab eller været af sted med grønlandske fangere i dage og uger, siger Jeppe Preiss Gersbøll.

- Saxgren registrerer øjeblikket, hvor omstændighederne for et billede opstår. Først derefter opstår billedet i hans arbejde og efterbehandling af billedet. Det er vigtigt at sige, at Saxgren ikke ændrer motivet. På den måde arbejder han billedkunstnerisk sensitivt med landskabet og den situation, han indgår i.

"Fire heste og stære", 2015. Foto: Henrik Saxgren
Annonce

Pulserende landskaber

Dynamikken i menneskets bemestring af landskabet står tydeligt frem i udstillingen. Man kan med rette diskutere, om der overhovedet findes natur i Danmark. Under alle omstændigheder finder man ikke meget landskab, som er urørt af mennesker. Det meste af Tøndermarsken blev dyrket og omkranset af diger, hvilket forhindrede de næringsgivende oversvømmelser og gjorde naturlandskabet til kulturlandskab. Dermed ikke sagt, at kulturen har mistet sin dramatiske skønhed, som Henrik Saxgren har et særligt øje for.

I Henrik Saxgrens hænder står Grønlands kultur i skærende kontrast til den danske. I 2010'erne har han blandt andet fotograferet fangersamfund. Her er naturen ikke underlagt mennesket, mennesket lever med naturen og i høj grad på naturens præmisser. Det ses i vejrbidte ansigter, hænder med manglende fingre og i Henrik Saxgrens krævende ekspeditioner, hvor han er taget med fangerne ud i det ufremkommelige landskab i jagt på sæler, hvaler og isbjørne.

- Billederne er meditative. Jeg siger gerne om Saxgren, at han læser tiden ind i billederne. Et foto er altid et øjebliksbillede, men det er også summen af fotografens tid ude i landskabet, og motivet har i sig selv også en tid. Motivet kommer et sted fra, og det skal et sted hen. Vadehavet er konstant pulserende mellem ebbe og flod, sol og regn, skyer og klar himmel. I Grønland er landskaberne endnu mere dramatiske og rummer yderpunkterne for, hvad vi som mennesker overhovedet kan være med til, siger Jeppe Preiss Gersbøll.

Augu, Savissivik, 2016. Foto: Henrik Saxgren
"Kajak ved Herbert Ø", 2014. Foto: Henrik Saxgren
Theresia, Savissivik, Thuleregionen. Foto: Henrik Saxgren
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Corona-virus gik nærmest amok på Aarhus-bar - antallet af smittede er nu oppe på 25  

Annonce