Annonce
Give

Give gør klar til modstandskamp: Transportminister afviser blankt at lave til- og frakørsel ved Give Syd

Det er denne nuværende fra- og tilkørsel ved Give Syd ved den nuværende motortrafikvej, som Vejdirektoratet vil sløjfe i det nye motorvejsprojekt mellem Give og Haderslev. Og det vækker udtalt bekymring i Give. Foto: Jim Hoff 
Transportministeriet afviser blankt at indlægge en til- og frakørsel ved Give Syd i det nye motorvejsprojekt mellem Give og Haderslev. "Det virker da dybt mærkværdigt," siger Hanne Lund, formand for Give Handel og Erhverv. Hun vil fortsætte kampen for afkørslen.

Give: "Det nuværende kompakte tilslutningsanlæg på motortrafikvejen Rute 30 ved Tykhøjetvej planlægges nedlagt, når strækningen udbygges til motorvej. Et nyt tilslutningsanlæg på dette sted har ikke tidligere indgået i planlægningen af en ny midtjysk motorvej."

Ovenstående er essensen af tilbagemeldingen fra transportminister Benny Engelbrecht (S) på de spørgsmål, som Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, på foranledning af formanden for teknisk udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen (V) har sendt til transportministeren.

De to Venstre-folk har reageret på de bekymringer, der har ramt lokalsamfundet i forbindelse med Vejdirektoratets offentliggørelse af motorvejsprojektet mellem Haderslev og Give.

Annonce

Det virker dybt mærkværdigt, at man ved at undlade til- og frakørsel laver et benspænd mod det nye erhvervsområde ved Give Syd, som Vejle Kommune netop er i gang med at etablere netop her

Hanne Lund, formand for Give Handel og Erhverv

Et projekt, som er sat til at blive påbegyndt i 2026. Og som udgangspunkt vil være med til at skabe udvikling i og omkring Give.

Men projektet mangler til- og frakørsel ved den nye motorvej ved Give Syd. Og det har vakt både forundring og bekymring i byen.

- Ved at udelade en frakørsel ved Give Syd risikerer vi jo, at bilerne suser uden om byen uden at opdage byen, og det virker da dybt mærkværdigt, at man ved at undlade til- og frakørsel laver et benspænd med det nye erhvervsområde, som Vejle Kommune er i gang med at etablere netop her, siger Hanne Lund, formand for Give Handel og Erhverv.

For lidt plads?

I tilbagemeldingen fra transportministeren nævnes en række forklaringer på fravalget af Give Syd til- og frakørslen.

- Det vil af pladshensyn og af hensyn til trafikafvikling og trafiksikkerhed være yderst vanskeligt at opretholde et tilslutningsanlæg af motorvejsstandard ved Tykhøjetvej. Afstanden til det nye motorvejskryds ville være cirka 1,4 kilometer. Vejreglerne anbefaler en afstand på minimum 1,8-2,0 kilometer mellem tilkørsel og frakørsel på en motorvej, og et eventuelt tilslutningsanlæg vil komme så tæt på motorvejskrydset ved Rute 18 og den planlagte rasteplads syd for jernbanen, at det også vil medføre en uønsket kompleksitet i forhold til vejvisning. Dette vil erfaringsmæssigt medføre, at trafikanternes mulighed for i tide at vælge den rigtige vej gennem anlæggene forringes, hedder det i udtalelsen.

Det er her ved nuværende til- og frakørsel ved motortrafikvejen mellem Billund og Give ved Give Syd, at Vejdirektoratet har valgt at droppe tilgangen til Give i det fremtidige motorvejsprojekt. Grafik: Vejdirektoratet. 

Benny Engelbrecht påpeger også, at en etablering af et tilslutningsanlæg  i motorvejsstandard efter Vejdirektoratets opfattelse vil medføre inddragelse af et større areal ved Tykhøjetvej og formentlig også ekspropriation af flere ejendomme.

- Endvidere må det påregnes, at indarbejdelse af et tilslutningsanlæg i motorvejsprojektet vil kræve et tillæg til den gennemførte VVM-undersøgelse, lyder vurderingen fra trafikministeriet.

Annonce

Vi lader os ikke spise af

Der er ifølge Transportministeriet og Vejdirektoratet foretaget en række beregninger, der viser, at tilslutningsanlægget nu anvendes nu af cirka 2000 køretøjer pr. dag. Det vurderes at være "en relativ beskeden trafik i forhold til det trafikvolumen, der normalt benytter tilslutningsanlæg på motorvejsnettet".

I en fremtidig situation med motorvej vil disse trafikanter enten skulle benytte tilslutningsanlæg 9, Give, på Rute 18, eller det kommende tilslutningsanlæg ved Uhe på ”Billund-motorvejen”.

Her er det Vejdirektoratets vurdering, at den omvejskørsel, trafikanterne påtvinges, ligger inden for det acceptable og kan afvikles på det kommunale vejnet uden problemer.

- Jeg har drøftet dette svar her fra transportministeriet med Gerda Jørgensen, og vi lader os langt fra spise af med denne her retorik. Så let skal de ikke slippe i Vejdirektoratet og Transportministeriet, lyder det kampberedt fra Hanne Lund.

- Vores modstand mod den manglende til- og frakørsel er ikke lagt i graven med det ellers ret definitive svar fra transportministeren. Vi gør klar til lokal modstand og vil i den forbindelse forsøge at få trafikordførerne Niels Flemming Hansen (K), Kristian Pihl Lorentzen (V) og Hans Kristian Skibby (DF) med til et møde her i Give, hvor vi vil drøfte, hvad vi kan gøre for at omstøde denne her beslutning, hvor vi klart føler, at Give bliver koblet fra, siger Hanne Lund.

Annonce

De store træk - og Billund

At man i Vejle Kommune og i Give føler sig "taget med bukserne nede" i hele beslutningsprocessen om Vejdirektoratets projektering, tilbageviser Transportministeriet med følgende udmelding:

- Spørgsmålet om nedlæggelse af tilslutningsanlægget ved Tykhøjetvej har undervejs i planlægningsprocessen været genstand for drøftelser på embedsmandsniveau med Vejle Kommune. Vejdirektoratet har dog i disse drøftelser fastholdt de vej- og trafikfaglige argumenter for nedlæggelse af tilslutningsanlægget.

- Vejle Kommune har ikke afgivet høringssvar i den afsluttende offentlige høring af VVM-projektet, lyder pointen fra projektleder Leif Hald Pedersen fra Vejdirektoratet.

Den melding vil Gerda Haastrup Jørgensen gerne melde tilbage på.

- Dengang det her var i høring, og det er før min tid som formand for teknisk udvalg, handlede det rigtig meget om de store træk og ikke de enkelte detaljer ved hver enkelt by. Derudover handlede det også rigtig meget om problematikkerne i og omkring Billund, om motorvejen skulle gå øst eller vest om byen. Så ret beset har eksempelvis den fravalgte til- og frakørsel ved Give Syd aldrig været på bordet, siger Gerda Haastrup Jørgensen.




Annonce
Egtved For abonnenter

'Vi føler os ført bag lyset': Styregruppe har meldt sin exit fra Tour de France-planlægning

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle Boldklub

VB får kæmpe bøde og går efter hybridgræs helt til kanten: Det er ikke småpenge, kommunen må finde ekstra til banen

VEJLE For abonnenter

Hun lukker sin forretning efter 40 år: Nu siger Betzy farvel til arbejdslivet

Hedensted

Er der for lidt plads i skraldespanden? Nu kan du også aflevere de her produkter på genbrugsstationen

Debat

Styregruppen for tryghed, ro og sikkerhed i Sandvad og omegn svarer på kritik i VAF: Vi kæmper ikke imod asylansøgere, men imod Udlændingestyrelsen

Hver fjerde landmand kan forsvinde: - Det vil være hul i hovedet for klimaet

Vejle

Stormvejret kan betyde oversvømmelser i Vejle: Sommerhusejere får særvarsel - det dige, der skulle sikre deres huse, er forsinket

Erhverv For abonnenter

Se video: Storbrand i Fredericia rammer hårdt i Vejle - 'Vi er sendt tilbage til start, men vi tager fat straks'

Jesper Buch kalder sagen grotesk: - Åndssvage iværksætter-regler bremsede min datters virksomhed

Erhverv

Skat og politi besøgte syv virksomheder under razzia i Vejle: Seks af virksomhederne skal kigges efter i sømmene

Topnazistens lillebror reddede mange fra de tyske kz-lejre: Men helten Albert endte selv som udstødt og glemt - fordi han hed Göring

Børkop

Stort idrætscenter har ansat en centerleder, der er kender af det lokale foreningsliv og italienske vine

VEJLE For abonnenter

'Sandvad er ved at grave sin egen grav': Det var ikke Udlændingestyrelsen, der opfordrede de vrede borgere til at droppe demonstrationerne - men hvem var det så?

Alarm 112

Stormens første ofre: En bokser er knockoutet og et væltet træ spærrer Hærvejen

Annonce