Annonce
Erhverv

God gang i kasseapparaterne igen: Byrådet giver en hjælpende hånd for at holde kunderne i byen

Butikschef Lisbeth Olsen fra forretningen Hos Lisbeth i Brørup har haft travlt siden genåbningen den 1. marts. Foto: Jacob Schultz
Overordnet set klarer de lokale butikker sig godt efter genåbningen. Nogle steder er der dog bekymring for, om kunderne husker at støtte op lokalt, når storcentrene åbner igen. Det er en af grundene til, at politikerne i Økonomiudvalget har sagt ja til at støtte en kampagne, der blandt andet skal gøre opmærksom på butikkerne i de lokale handelsbyer.

Brørup/Holsted/Vejen: I butikken Hos Lisbeth i Brørup er masser af dametøj røget over disken, og omsætningen for marts ligger på indeks 150 i forhold til budgettet. I Rødding er der butikker, der er i gang med at indhente noget af den omsætning, der blev tabt under nedlukningen i januar og februar, og også i Vejen har der været god opbakning til detailhandlen siden genåbningen.

- Det er positivt, at det ser ud til, at de fleste af vores butikker har fået god gang i handlen igen, men der er lidt bekymring for, om kunderne holder fast i de lokale butikker, når storcentrene åbner. Derfor har vi i Økonomiudvalget besluttet at støtte en kampagne, fortæller borgmester Egon Fræhr (V).

Kampagnen har tre mål. Ud over butikslivet, skal den gøre opmærksom på oplevelsesindustrien, der fortsat er hårdt ramt af coronarestriktioner. Tredje mål er at tiltrække tilflyttere.

Annonce

Markedsføringen går i gang den 12. april. Det er dagen før, indkøbscentre og stormagasiner på op til 15.000 kvadratmeter må åbne for almindelig handel. De endnu større storcentre ventes at genåbne for handel den 21. april.

Optimisme

Egon Fræhr forstår godt, at man i nogle butikker kan være lidt bekymrede for at miste omsætning, når centrene åbner igen.

- Den bekymring er sporen til at gøre noget. Hvis man ingenting gør, så er risikoen jo større for, at det sker. Det er derfor, at vi giver en lille hjælpende hånd.


Det er positivt, at det ser ud til, at de fleste af vores butikker har fået god gang i handlen igen, men der er lidt bekymring for, om kunderne holder fast i de lokale butikker, når storcentrene åbner. Derfor har vi i Økonomiudvalget besluttet at støtten dels en kampagne og en branding af butikker i kommunens handelsbyer.

Egon Fræhr, borgmester


Borgmesteren er optimistisk, når han ser på detailhandlens fremtid.

-  Det skyldes blandt andet Vejen Kommunes placering mellem Kolding og Esbjerg, vores gode handelsliv, og handelslivets gode ry. Når projektmagere udefra vurderer os, så har vi mere handelsliv, end de så i første omgang. Lige nu er der en handelsvirksomhed mere, der vil åbne en butik hos os. Jeg kan endnu ikke fortælle hvem. Men det gør handelsvirksomheden jo kun efter grundige analyser. Og når man efter grundige og professionelle analyser får øje på Vejen, så mener jeg også, at der er noget at have sin optimisme i, siger borgmesteren.

Vejen får besøg

Markedsføringskampagnen, der får fokus på byerne Brørup, Holsted, Rødding og Vejen, går i gang mandag den 12. april.

Det er en kampagne, der skal styrke detailhandelen og  oplevelsesindustrien, som for eksempel seværdigheder, spise- og overnatningssteder er en del af. Målet er også at gøre mulige tilflyttere opmærksomme på områdets muligheder.

Kampagnen laves i samarbejde med Radio Globus.

Initiativet betales med penge, der allerede er sat af til at styrke detailhandel, oplevelsesindustri og bosætning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce